Permalänk
Medlem

Xubuntu

Hejsan!

Jag blev rekommenderad av en kille att installera Xubuntu på min dator. Eftersom jag verkligen inte trivs med det operativsystemet så vill jag avinstallera det. Problemet är att det inte går att avinstallera. Har provat sätta in en windows cd, men när jag ska installera så funkar det inte.

Någon som vet hur man får bort det och installerar ett annat operativsystem?

MVH Aleij

Permalänk
Medlem

Man avinstallerar inte operativsystem. För att bli av med ett operativsystem formaterar du om partitionen operativsystemet ligger på, eller tar bort partitionen och skapar en ny.
Så när du ska installera windows (eller något annat OS) så får du välja att formatera partitionen som xubuntu ligger på, eller att ta bort hela partitionen och skapa en ny.

Och jag borde kanske även nämna att när du gör något av det ovanstående så förvinner alla filer från partitionen i fråga, så ta backup på dina dokument och övriga filer du vill spara först.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, men jag är inte så bra på sånt här, så jag skulle uppskatta om du berättade lite mer i detalj om hur man formaterar partitionen eller tar bort den och skapar en ny. Förklara hur man gör det när man installerar windows 7 om du kan, för det är det som ska installeras. Eller windows xp.

Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Du behöver antagligen, gå in i bios och ändra din bootlista, så att datorn kollar dvd/cd läsare först istället för att starta från hårddisken först så att du kan starta en windows installation från cd'n och sedan i windows installations programmet formatera en partition och installera windows.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

När du kommer till denna del:

Klicka på drive option (advanced):

Markera sedan partitionen som du installerat xubuntu på, och välj format. Alternativt delete och sedan new.
Om du har installerat xubuntu på flera partitioner, vilket inte är så ovanligt, så ta bort alla och skapa sedan en ny som tar upp hela hårddiskutrymmet.

Permalänk

Det är inte säkert att Windows vill installera sig på en gammal linuxpartition. Om så är fallet så rekommenderar jag att först göra ett bootbart usbminne med vilken linuxdist du vill på som har GParted. Sen bootar du från den och gör om partitionen på hårddisken till en NTFS med GParted sen fungerar det garanterat.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

När du kommer till denna del:
http://www.techtalkz.com/gallery/files/1/Windows7-2008-11-04-...

Klicka på drive option (advanced):
http://www.techtalkz.com/gallery/files/1/Windows7-2008-11-04-...

Markera sedan partitionen som du installerat xubuntu på, och välj format. Alternativt delete och sedan new.
Om du har installerat xubuntu på flera partitioner, vilket inte är så ovanligt, så ta bort alla och skapa sedan en ny som tar upp hela hårddiskutrymmet.

Tack för hjälpen, det löste sig nu.

Och tack alla andra också för era tips Äntligen fick jag bort Xubuntu