VIA stämmer Apple för patentintrång

Permalänk
Medlem

är man med i leken så får man leken tåla. dom började med detta så ofc så kommer dom bli krossade

Permalänk

Har inte Apple ensamrätt på att stämma?
De kan ju stämma VIA...

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Om det inte resulterar i bannlysta produkter eller förlikningar med massiv kompensation så kan det ju knappast ses som en intressant stämning i dagens samhälle.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Love the smell of stämmning in the morning!

lawsuits* passar nog bäst.

Patenten lät ju rätt basic och tveksamma men tycker ändå bra at nån stämmer mot apple också. Kanske hade kunnat acceptera att de har svindyra designprodukter till ett gäng fans men att de attackerar resten av marknaden är inte okej.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd

gogo VIA fanboy W00T W00t

Permalänk
Medlem

Imorgon: Apple stämmer Via för att dem stämmer ett företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Värden vs Apple!!
Nu ska äpplet ätas!!

Själv äter jag inte ruttna äpplen!

Permalänk

Kul att äpplet får lite skit också, kan dem mer än behöva tycker jag.

Permalänk
Medlem

Merparten av inläggen i tråden är inget annat än flamebait, något som jag trodde skulle dö ut när personer passerade 14 års gränsen.

Gör om patentsystemet omedelbart, dessa stämningar är bara kontraproduktiva. I slutändan är det vi konsumenter som får stå för kalaset.

Permalänk

Apple... Jag välkomnar er till kategorin "Two can play that game".

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Frågan är om Apple räknade med att få det tillbaka på sig själv när dom startade dessa desperata patentkrig.
Jag håller hårt på VIA, rätt ska vara rätt när det gäller patent. Det påstår ju Apple själva med (eller var det bara när dom stämde och inte när andra stämde dom, mitt minne sviker mig).

jo, fast när apple stämmer nån för nått liknande det du nämner, så äre förjävligt o ruttet, men när andra döretag beter sig lika o stämmer apple, då äre "bra" och "heja heja" som gäller bland många på detta forum.

själv tycker jag det ibland känns lite löjligt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Själv äter jag inte ruttna äpplen!

Hehe klockrent. Hoppas det går igenom och att apple får dra in alla sina produkter, hade varit underbart om apple fick smaka på sitt egna larviga fel.

Btw hade inte apple patent på multitouch? Hur kommer det sig att de inte stämt alla tillverkare av telefoner och plattor?

Apple är ju redan världens största telefon/surfplatte-tillverkare, varför ska de stämma företag för skitsaker?

Visst, om de stämde ett företag för att ha kopierat design väldigt mycket eller kopierat meny-systemet. Men att stämma ett företag för att en rullista som man scrollar "studsar" när den nått botten är ju bara fjantigt (det gick till och med igenom och samsung eller google fick ändra detta...)

Förstår inte varför inte apple stämmer LG för att deras optimus 2X är ganska lik iphone 4, eller att både LG och Samsung använder en liknande "app-docka" som finns i iphones, det hade varit mer logiskt än att stämma företag för att de använder grundläggande funktioner och hävda att aplle var först med dessa, när de inte ens var det är ju riktigt töntigt...

Kostar inte dessa stämningar mer för apple än vad det ger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DistantHoller:

Många tröttsamma kommentarer här... Det hör till vardagen för stora företag att stämma varandra för patentintrång. De måste de göra för att ha rätt att behålla patentet.

Ni som har fått för er att Apple skulle vara en större skurk än andra är det nog dags att vakna upp för. Tror ni inte Microsoft, Google, Samsung etc. stämmer andra åt höger och vänster också?

kunde inte sagt det bättre

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Apple... Jag välkomnar er till kategorin "Two can play that game".

Apple har spelat det spelet ett tag, världens mest stämda företag kan de nämligen titulera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Hehe klockrent. Hoppas det går igenom och att apple får dra in alla sina produkter, hade varit underbart om apple fick smaka på sitt egna larviga fel.

Btw hade inte apple patent på multitouch? Hur kommer det sig att de inte stämt alla tillverkare av telefoner och plattor?

För att de inte vill? eller för att "nyheterna" du läst inte stämmer på ett sätt som gör att de kan stämma andra kanske?

Skrivet av Defeat^:

Apple är ju redan världens största telefon/surfplatte-tillverkare, varför ska de stämma företag för skitsaker?

av samma anledning som andra företag kan stämma dem för skitsaker, eller hur storföretag över huvudtaget stämmer varandra. varför skulel inte apple få bete sig som alla andra bara för att de är stora?

Skrivet av Defeat^:

Visst, om de stämde ett företag för att ha kopierat design väldigt mycket eller kopierat meny-systemet. Men att stämma ett företag för att en rullista som man scrollar "studsar" när den nått botten är ju bara fjantigt (det gick till och med igenom och samsung eller google fick ändra detta...)

o de har alltså stämt nått företag för detta, har du nån länk där man kan läsa om detta? att de stämmer samsung för intrång på designen, måste man ju nästan vara blind för att missa varför.

Skrivet av Defeat^:

Förstår inte varför inte apple stämmer LG för att deras optimus 2X är ganska lik iphone 4, eller att både LG och Samsung använder en liknande "app-docka" som finns i iphones, det hade varit mer logiskt än att stämma företag för att de använder grundläggande funktioner och hävda att aplle var först med dessa, när de inte ens var det är ju riktigt töntigt...

optimus 2X må ha en silvrig kant på mitten på sidorna, men inte en knapp på högtalare på framsidan som påminner väldigt mycket om apples design. kanske därför de klarat sig. samsung har ju inte gjort det.

Skrivet av Defeat^:

Kostar inte dessa stämningar mer för apple än vad det ger?

då skulle de nog inte föra det sen handlar det väll om princip oxå, skulle jag tro. de har ju råd att göra det av principiella skäl

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

Man får hopaps detta fortsätter, snart blir det dyrare att hålla med alla dessa advokater än vad patenten tjänar åt dessa företag.

Var tror du dom får pengarna till ökad personalkostnad? Inte blir de tlägre pris på slutprodukten så jag vill nog se att det slutar snart.

Permalänk
Medlem

Läser man andra forum så får man reda på att stämningar sker relativt ofta, och då inte bara från Apple.

Till er som gillar Samsungs produkter och försvarar de med näbbar och klor så kan det vara intressant att veta att Samsung inte är några änglar direkt. Inte undra på att Samsungs produkter liknar Apples produkter i mångt och mycket, och att Apple är förbannade på Samsung:

http://9to5mac.com/2011/09/15/ex-samsung-manager-spills-the-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

lawsuits* passar nog bäst.

Patenten lät ju rätt basic och tveksamma men tycker ändå bra at nån stämmer mot apple också. Kanske hade kunnat acceptera att de har svindyra designprodukter till ett gäng fans men att de attackerar resten av marknaden är inte okej.

Kogster

Medlem
Kogsters avatar

Plats: Da internets (och skåne)

Registrerad: jul 2010

The Internet (och Skåne)* passar nog bäst.

Undra vad apple kommer och kontra med

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Btw hade inte apple patent på multitouch?

Dom har säkert patent på sin teknik av att "göra" multitouch, men är inte säkert att tex samsung använder likadan. Annars hade tex de som kom på hdmi stämt displayport för att båda kan visa bild. olika tekniker, same shit.

Skrivet av jens:

optimus 2X må ha en silvrig kant på mitten på sidorna, men inte en knapp på högtalare på framsidan som påminner väldigt mycket om apples design. kanske därför de klarat sig. samsung har ju inte gjort det.

allvarligt talat så är dom ju inte alls lika varandra enligt mig iaf..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Betänk att det är vi konsumenter som i förlängningen måste betala för cirkusen med högre priser på föregatens produkter.

Så länge det enbart gäller Apple så bryr jag mig inte ett dugg.. Köper aldrig apples överprisade produkter.

Skrivet av Hellspawned:

Haha... i wish...
fatta vad rik man hade varit?
Nä, jag tycker mest bara att detta är roande.
Och folk säger att konkurrens bara är bra, det leder bland annat till sånt här

Njae inte inom svenska företag iaf.. dock om du skulle vara duktig och typ få jobb på tex. Apple.. ja då skulle du få lite kosing Advokater har ju rätt till en viss % av vinsten.. och när det gäller miljarder kronor så får man ju en riktigt fin hacka även om man delar med andra advokater.

Skrivet av jens:

o de har alltså stämt nått företag för detta, har du nån länk där man kan läsa om detta? att de stämmer samsung för intrång på designen, måste man ju nästan vara blind för att missa varför.

Finns ett par artiklar om det på Sweclockers. Apple stämde samsung för att deras surfplatta liknade Ipaden. Bland annat skulle den ha Svart ram, Skärm på framsidan och diverse andra absurda påståenden som bara bevisar att vissa saker inte stämmer med patenten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av DistantHoller:

Många tröttsamma kommentarer här... Det hör till vardagen för stora företag att stämma varandra för patentintrång. De måste de göra för att ha rätt att behålla patentet.

Ni som har fått för er att Apple skulle vara en större skurk än andra är det nog dags att vakna upp för. Tror ni inte Microsoft, Google, Samsung etc. stämmer andra åt höger och vänster också?

Håller med.

De här som tror att Apple startade detta "patentkrig" har uppenbarligen inte hängt med speciellt väl de senaste åren vad gäller denna bransch. Och Apple var varken först eller sist med att försöka få säljstopp på en konkurrents produkt.

Föga förvånande också att folk här nu "hejar" på VIA medan det är hemska när Apple gör samma sak...suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av DistantHoller:

Många tröttsamma kommentarer här... Det hör till vardagen för stora företag att stämma varandra för patentintrång. De måste de göra för att ha rätt att behålla patentet.

Ni som har fått för er att Apple skulle vara en större skurk än andra är det nog dags att vakna upp för. Tror ni inte Microsoft, Google, Samsung etc. stämmer andra åt höger och vänster också?

Enda jag tycker är lite konstigt är att VIA inte stämt Apple tidigare? Eller har Apple andra grejer i tex ipod/osv nuförtiden som gör att stämning nu är möjlig? Varför vänta i ett par år liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Ni vet väl vad som händer med äpplen? De ruttnar.

Nej, det blir äppelmos, fråga Samsung.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Själv äter jag inte ruttna äpplen!

Jag äter inte heller äpplen som någon annan ätit på

Permalänk
Medlem

Alla i tråden skriver som om det bara är apple som stämmer folk till höger och vänster, tar ni reda på lite fakta så kanske ni ser att apple faktiskt inte har så många patent och dom försöker skydda dom få som dom har, sen har företagen i fråga försökt stämma apple.

Apple har blivigt stämt fler gånger än dom stämt andra, punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

Håller helt med. Om det är nåt som är mer fånigt än hela patentkrikget så är det alla som kommenterar här och verkar inbilla sig att Apple är the bad guy och att VIA kommer in i fighten och "gör rätt". Hela systemet är dumt och att peka ut en speciell tillverkare som skyldig eller värst är bara att vara trångsynt.

jag håller med, det är fånigt att ha en åsikt och kommentera artiklar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört—observera att detta inte är fakta och att jag inte påstår detta—så är det bara medecinindustrin som tjänar på patenter, dvs av företagen. Så klart lär ju advokaterna tjäna på det med, men de är ju bara en extra utgift för företagen.

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem

Apple ska ju inte säga ett skit om att sno design, halva deras produktlinje är ju en rip off från t.ex. gamla Braun-produkter från 60-talet:

http://www.google.se/search?q=apple+braun&hl=sv&nord=1&qscrl=...

http://www.newyorker.com/online/blogs/books/assets_c/2010/05/...

Permalänk
Medlem

!!

Förr eller senare tröttnar domarna på detta eviga patent krig o stampar ner forten och lägger dit en ny lag om angående patent vad som går stämma eller inte.. med andra ord företag kan inte "tjäna" pengar på grund av patent de äger hur som helst!!