VIA stämmer Apple för patentintrång

Permalänk
Medlem

Löjligt med dessa patenttvister men nu fick ju Apple smaka på sin egen medicin efter att försökt stämma Samsung för sin senaste surfplatta stred mot deras patent.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Yees!

Apple får tillbaka för sina attacker mot alla konkurrenter som har produkter som kan gå emot Apples plastskit.

Permalänk
Medlem

Självklart är det en vedergällning på stämningar mot HTC, i Taiwan är teknikföretagen ganska insyltade i varandra. Och är måna om att skydda sin tillgång till marknaden. Det är främst därför de byggt upp patentportföljer och USAs system är så skrämmande för dom att det avskräcker från investeringar där. I detta fall så som många påpekat finns det direkta band. Det hela är inte så konstigt i en gammal diktatur. De styrande ekonomiskt står nära varandra även när det inte finns några direkta samband. Industrikoncernerna styrs av några enstaka familjer och det hela har byggts upp på relativt kort tid med hjälp av regeringen.

Hade det handlat om ett riktigt IP-fall så hade det varit brittiska ARM Ltd de vänt sig emot, då man får alla nödvändiga licenser när man köper mjuk eller hård-makro-kärnorna och således licenser för tekniken från ARM (och i Apples fall Imagination Tech för GPU). Apple hade såklart fortfarande inkräktat, men de är faktiskt en av de mindre spelarna trotts en fjärdedel av smartphone-marknaden. För de som säger att Apple helt enkelt bara kan köpa upp VIA säger jag att det inte är fallet så kan de faktiskt inte göra när VIA Tech tillhör Taiwans största industrikoncern Formosa som inte har detta intresse, och deras market cap är på ca 75 miljarder dollar, och Apple vill absolut inte bli något olje/plast/raffinaderi/kemibolag. Att de olika bolagen ligger på Taiwanesiska börsen betyder också att det inte är fritt fram för Apple att köpa upp bolagen, staten har sitt att säga. Helt enkelt de Taiwanesiska teknik och industribolagen som har sina egna intressen är mycket starkare än Apple och dess kassa. Men inget betyder undergången för något så det är det normala. De kan inte spela översittare mot resten av världen hur som helst. Gör dom något galet går dessutom allt aktievärde ur röken.

Permalänk

Tycker dessa patent stämmningar är så onödiga och barnsliga, men Apple stämmer ju de flesta för massa petitesser så detta kan dom gott ha.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Vet ni vad man kallar 100 dränkta advokater på havets botten ? En bra början!

Ok tycker ni det var rått och elakt så tänk på detta: Copy Sweden styrs av advokater. Anti-piratbyrån styrs av advokater. Apple verkar vara styrt av advokater sedan Steve Jobs blev sjuk. Hos Microsoft, HP, Dell, Intel mm verkar advokater ha lyckas nästla sig in bland toppen. Och gissa vilka som får betala deras löner i slutändan ?

Som sagt: Vet ni vad man kallar 100 drä.... ...

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Ang. samsung och apple så bör man komma ihåg att samsung är det företag som klarat sig längst i princip. Apple har redan stämt alla andra mer eller mindre.

Som jag fattat det så är det patentsystemet i USA som tillåter väldigt breda och luddiga patent på koncept och idéer mer eller mindre. Trodde mest detta var ett spel för galleriet som skulle lägga sig fortare än det gjort, eller så är det bara ytterligare en PR kupp. Hade inte nån "råkat" tappa en ip5 prototyp också? Precis som med ip4'an som "tappades" och hittade till engadget osv, Apple kan PR!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

Vet ni vad man kallar 100 dränkta advokater på havets botten ? En bra början!

Ok tycker ni det var rått och elakt så tänk på detta: Copy Sweden styrs av advokater. Anti-piratbyrån styrs av advokater. Apple verkar vara styrt av advokater sedan Steve Jobs blev sjuk. Hos Microsoft, HP, Dell, Intel mm verkar advokater ha lyckas nästla sig in bland toppen. Och gissa vilka som får betala deras löner i slutändan ?

Som sagt: Vet ni vad man kallar 100 drä.... ...

Hela vårat rättsystem bygger på advokater. Och den gemene mannen och företagets rätt till advokater

Dock är jag glad att svenska lagar är som de är..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

"YEAH! GO HARD AT 'EM VIA!" Var min första tanke. sen såg jag att det återigen var samma typ av patent som innan. då blir man bara trött.

Permalänk
Inaktiv

Det är bara hoppas att Apple får säljstopp på de berörda produkterna i USA, det skulle vara hysteriskt kul

Permalänk
Medlem

Klart att dem ska ha rätt att skydda sina produkter. Apple känns bara så copy + paste.

Permalänk
Skrivet av DistantHoller:

Många tröttsamma kommentarer här... Det hör till vardagen för stora företag att stämma varandra för patentintrång. De måste de göra för att ha rätt att behålla patentet.

Ni som har fått för er att Apple skulle vara en större skurk än andra är det nog dags att vakna upp för. Tror ni inte Microsoft, Google, Samsung etc. stämmer andra åt höger och vänster också?

1: Nope, inte alls. Du tänker på varumärken. Patent i USA anses däremot inte "starka" förrän de har prövats i domstol och bedömts giltiga (men i praktiken betyder detta att ett patenttroll kan stämma 200 småföretag så att de går i konkurs för att de inte har råd med advokater, och sedan gå på stora företag).

2: Google håller i alla fall inte på och stämmer folk till höger och vänster hela tiden.

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk

"Ge dig inte in i leken om du inte tål det själv"

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Detta är ju tekniska patent, tror inte apples jurister förstår de

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Jävla cirkus alltihop !

Va fan kan de alldig ge sig eller ?!

Hoppas snart att Microsoft stämmer apple för nåt sjukt pajkastning på hög nivå, samla alla advokater kör ut de på en öde ö o låt de sitta där själva i ngn vecka...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Ha! Rätt åt Apple. Hoppas verkligen att de måste betala asmycket pengar till både Samsung och VIA i slutändan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av icelaw:

Yees!

Apple får tillbaka för sina attacker mot alla konkurrenter som har produkter som kan gå emot Apples plastskit.

Platskit?
Vilket universum lever du i där Apples produkter är av plast?

Menar inte att Apple tvunget gjort rätt med sina stämmningar mot Samsung, men folk här verkar inte veta att Apple är de som blir mest stämda.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hjälpsam

Nej det vet jag inte, kan du ge mig en källa?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

hörde på gatan att dom även funderar på att stämma apple för dess fyrkantiga CPU.

Mvh Trolilol

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Platskit?
Vilket universum lever du i där Apples produkter är av plast?

Icelaw har delvis rätt. Plast och aluminium. Minimum elektronik och gedigenhet.

Jag hoppas Samsung + VIA vinner fejderna, men det börjar bli lite av en cirkus nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DistantHoller:

Många tröttsamma kommentarer här... Det hör till vardagen för stora företag att stämma varandra för patentintrång. De måste de göra för att ha rätt att behålla patentet.

Ni som har fått för er att Apple skulle vara en större skurk än andra är det nog dags att vakna upp för. Tror ni inte Microsoft, Google, Samsung etc. stämmer andra åt höger och vänster också?

You said it! Fast tyvärr är majoriteten här "Apple-haters"... Lite tråkigt med alla såna dystra kommentarer om Apple när det är ett fantasikt företag med fantastiska produkter (folk förstår inte att det inte är spelmaskiner...)! Företag stämmer varandra hit och ditt, ingen är större "skurk" än andra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Gillade apple starkt innan jag köpte iphonen..

Hoppas faktiskt att detta stämmer, öga för öga....
http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Yees!

Apple får tillbaka för sina attacker mot alla konkurrenter som har produkter som kan gå emot Apples plastskit.

Tror du blandar ihop Apple och Samsung med det uttalandet, dvs när det gäller plastskit.

Förövrigt så förstår jag fortfarande inte varför många har så mycket emot Apple samtidigt som de älskar Samsung. Det enda Samsung gör är att kopiera och sno åt sig hemligheter från Apple, inte konstigt att Apple är förbannade. Källa på att Samsung snor åt sig hemligheter från Apple:
http://9to5mac.com/2011/09/15/ex-samsung-manager-spills-the-b...

Samsung håller även i nuläget på att försöka stoppa den kommande försäljningen av iPhone 5 i Korea och eventuellt också i Europa:
http://9to5mac.com/2011/09/19/ahead-of-the-launch-samsung-wan...
http://9to5mac.com/2011/09/20/samsung-to-go-after-iphone-5-in...

De försöker även stoppa försäljning av Apples 3G-produkter, t ex iPhone och iPad, i Nederländerna:
http://9to5mac.com/2011/09/23/samsung-requesting-a-ban-on-3g-...

Mer därtill, tydligen så räcker det inte med att bara kopiera designen på Apples produkter längre, utan nu använder de även Apples loggor i deras egna butiker:
http://9to5mac.com/2011/09/23/why-are-there-apple-logos-in-th...

Varför bara kopiera designen på iPhone och iPad när man även kan kopiera andra saker som t.ex. USB-strömadaptern som tydligen följer med till Samsung Galaxy S 2:
http://9to5mac.com/2011/09/24/oh-samsung-you-are-making-this-...

Förövrigt så är det även andra företag som har stämt Apple för pantentintrång på senare tid, t.ex. HTC:
http://9to5mac.com/2011/09/07/htc-sues-apple-with-googles-pat...

Permalänk
Skrivet av Captain Donut:

Icelaw har delvis rätt. Plast och aluminium. Minimum elektronik och gedigenhet.

Jag hoppas Samsung + VIA vinner fejderna, men det börjar bli lite av en cirkus nu.

Delvis rätt!?
Alltså, om ni inte tycker Apples prylar är gedigna, vilka är det då?
Har du kollat på Dells bärbara datorer? Acers?

Om ni slutar med er ”cherry picking” (tänkter framförallt på din länk till Apple Magic Trackpad som jag antar på något sätt skulle visa att Apple gör plastiga produkter?) så kanske ni hade insett hur motsägelsefullt det är att kalla Apples produkter för plastiga.

Är Mac Pro plasitg?
Är iPhone 4 plastig?
Är MacBook Pro plastig?
Är iPad plastig?

Det känns som det är dagisnivå på folks omdömesförmåga här ibland.
Det mest komiska är att ni själva inte verkar begripa det.

SweClockers-tomten: ”hahah, en sten är mjukare än bomull”.
Jag: ”öhh, nä det är den inte”.
SweClockers-tomten: ”jo, jag tycker det och man får lov att tycka vad man vill!”

-.-

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

mahasj, att de stämmer tillbaka om _samma_ saker är inte så konstigt, de vill ju få en uppgörelse och det får man inte utan att ha något att sätta emot. Har de dessutom begått brott mot företagshemligheter så har det _ingenting_ med patent och varumärken att göra. Patent är offentliga de kan man inte sno, bara göra intrång på. Apple använder gott om patent och teknik från Samsung för den delen, det mesta licensierar dock via deras underleverantörer.

Är allvarligt löjligt när folk som inte har den minsta koll spiller ut sig att Samsung inte skulle kunna göra något eget, hur skulle t ex Samsung Galaxy Tab 7.7 med SAMOLED, Exynos och enligt domstol icke patentinkräktande Honeycomb inte vara något eget? Det är just en sådan produkt som de fått tillfälligt och skadande importförbud på, i Nederländerna fick de importförbud mot Samsungs Galaxy-telefonserie dock på ett löjligt mjukvarupatent (som Googles egna mjukvara inkräktar på enligt Nederländska domaren) de kan gå runt och de stämmer alltså för att samma sak ska hända Apple. Titta på Samsungs TouchWiz UX för Honeycomb? Det är inga produkter man kan förväxla och det är då en unik produkt som man faktiskt behöver låta andra företag göra tablets för att de ska ske och hur fan skulle man göra den differentierade produkten så den inte såg ut som en 2002 HP Compaq TC1000 i formen? Dvs innan Apple registrera sin design.

I Staterna stämmer Apple om saker som telefonlursikonen i gränssnittet som lutar 45° dvs samma ikon som LG KE850 visade upp på bilder 2006 och släppte på marknaden innan Apple började använda den. Tradedress är bara bullshit och är dessutom inte relevant till målen i Europa. Likaså har de inget att komma med genom att föreställa sig som upphovsman till kapacitiv eller fingerbaserad touch, som bekant hade ju Svenska Neonode N1m geastures inkl swipe to unlock, andra konkurrenter hade redan börjat använda fingervänlig touch och kapacitiva skärmar innan apple kom ut med sina enheter osv osv. Apple tvinga inte bort Archos 7 från marknaden 2008 när de kom ut med en surfplatta som fungerade utan Stylus (kom ingen med den) heller. Idag är det samma formfaktor som andra får importförbud för.

Det enda Samsung gjort är ju bara att utvecklat SoCarna och DDR-minnena till iPhone, iPhone 3G, iPhone 3GS, iPod Touch 1gen - 3gen och levererat en del av NAND FLASH minnena till enheterna, och tillverkar Apples ARM SoCs och DDR-minnen i iPhone 4, iPad, iPad 2, AppleTV, iPod Touch 4gen. Såväl som SSD-kontrollern och NAND-flashminnena i den nya mSATA SSDn i nya Macbook Air, så väl som en del andra prylar som Apple använt genom åren. Samsung är en halvledartillverkare som ligger långt fram, DRAM och NAND-tillverkare som är bäst "in-class", SSD-kontrollertillverkare, HDD-tillverkare ett tag till, SoC och allmän (t ex CMOS) halvledarkomponent-designer och leverantör, LCD och AMOLED (och Plasma) tillverkare och är en stor elektronik OEM inom mobiltelefoner, datorer, TVs och annat då. Skulle dom inte kunna göra något och generera egen teknik och utveckling så väl som forskning så skulle de inte finnas. De skulle inte tagit sina marknadsandelar. Finns ingen anledning att racka ner på det konglomeratet, finns ingen anledning att racka ner på Apples produkter, men de tar givetvis den bästa tekniken från sina partners i Asien och som alla andra mobiltillverkare sedan Microsoft i praktiken dödade Symbian/MeeGo ett operativsystem utvecklat i USA med rötter i andra företag och universitet. Till skillnad från t ex Nokia och Motorola är Samsung fortfarande också komponenttillverkare. Växer fortfarande. Och utvecklar egna grejer självklart.

I övrigt är det LG-paneler i iPad och LG-paneler i deras telefonprodukter så artikeln du länkar är ju helt knarkad så, det var inte om något teknisk och var ett kontrakt de inte vann, men att de skickade in paneler för dom att testa eller utvärdera är ju inget konstigt, får man anta att de alltid gör, eller att de deltog i en upphandling. Dessutom handlar det om insider trading och folk som vill bli rika på olagliga börsdeals. Det var dessutom PGR som var motparten som tog emot informationen. Brottet han begick var alltså mot Samsung. Och handlade inte om Apples teknik det minsta.

Ni är ju helt knarkade som ens använder ordet kopiera, TouchWiz har inte alltid varit det roligaste men det gör inte allt Samsung rör till plagiat och piratkopior. Och visst fan har de en egen identitet som inte är kopierad från någon. Medan såklart deras konkurrenter inkl Apple bygger på tidigare saker eftersom det mesta är i världen är deriverat från tidigare saker. Både design och teknik. Men teknik är inget Apple är upphovsman till själva när de faktiskt inte är en tillverkare och bara bygger ARM-SoCs med komponenter från ARM Ltd och Imagination Technologies och DRAM från andra. Vid mjukvarusidan har de alltid haft konkurrenter och oftast köpt upp/licensierat tekniken de infört som start för det hela. Självklart ska det få fortsätta finnas konkurrenter så de har några att köpa upp i framtiden.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Delvis rätt!?
Alltså, om ni inte tycker Apples prylar är gedigna, vilka är det då?
Har du kollat på Dells bärbara datorer? Acers?

Om ni slutar med er ”cherry picking” (tänkter framförallt på din länk till Apple Magic Trackpad som jag antar på något sätt skulle visa att Apple gör plastiga produkter?) så kanske ni hade insett hur motsägelsefullt det är att kalla Apples produkter för plastiga.

Är Mac Pro plasitg?
Är iPhone 4 plastig?
Är MacBook Pro plastig?
Är iPad plastig?

Det känns som det är dagisnivå på folks omdömesförmåga här ibland.
Det mest komiska är att ni själva inte verkar begripa det.

SweClockers-tomten: ”hahah, en sten är mjukare än bomull”.
Jag: ”öhh, nä det är den inte”.
SweClockers-tomten: ”jo, jag tycker det och man får lov att tycka vad man vill!”

-.-

Du får nog klicka på länken igen om du inte förstod. Jag gillar bara inte Apples sätt att behandla kunder på. Apple är mer ikon än ordentlig produkt imo och du kan ju döma själv om hur instängd och begränsad den vanlige användaren blir när man skaffar sig en Apple om man inte är tekniskt lagd vilket de flesta här på SweC är, därför uppstår detta Apple-hat. Vet inte varför ordet plastig fastnar men det är mer en fråga om gedigenhet, du får inte vad du betalar för när du köper det mesta från Apple helt enkelt enligt min åsikt. En iphone 4 kostar ungefär 1200kr att tillverka där den dyraste komponenten är skärmen för ca 30$. Detta är fakta och kan enkelt hittas.

Det är ingen skillnad mellan en iPhone 4 med 16GB och en iPhone 4 32GB förutom diskkapaciteten korrekt? All hårdvara är densamma ändå sätter de prislappen ca 1000kr extra på 32gb eftersom du uppenbarligen inte kan byta minneskort. Ett vanligt 32GB SD-kort kostar ca 300kr mer än ett 16GB i nuläget.

Roligt exempel där hörru men jag vet lite vad jag talar om. Ni får gärna rätta om jag har fått fel på faktan (mina åsikter har jag hand om ). Alla de där produkterna är plastiga om man tänker på gedigenhet och pris enligt min åsikt. Apple säljer så bra för att mindre teknikintresserade användare köper deras produkter för att det är en statusikon, en trend och inte bryr sig om de tekniska specifikationerna det är därför de vinner ekonomiskt sett.

Inte spanat in Acer eller Dells bärbara så har inget att komma med på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

mahasj, att de stämmer tillbaka om _samma_ saker är inte så konstigt, de vill ju få en uppgörelse och det får man inte utan att ha något att sätta emot. Har de dessutom begått brott mot företagshemligheter så har det _ingenting_ med patent och varumärken att göra. Patent är offentliga de kan man inte sno, bara göra intrång på. Apple använder gott om patent och teknik från Samsung för den delen, det mesta licensierar dock via deras underleverantörer.

Anledningen till att jag skrev upp länkarna var helt enkelt för att visa att Apple inte är ensamma om att stämma företag, utan det stäms till höger och vänster hela tiden.
Att företagshemligheter inte har något med patent och varumärken att göra vet jag också. Visar dock på vad Samsung är för sorts företag, eftersom många verkar tro att Samsung är riktiga änglar.
Men samtidigt så kan jag tycka det är löjligt att Samsung försöker stoppa iPhone 5 när den inte ens är utannonserad ännu. De har ingen aning om vad iPhone 5 kommer att innehålla (utom de komponenter de själva tillverkar åt Apple), såvidare de inte vet något som inga andra vet.
Jag tycker också att det är löjligt att de har kopierat designen i mångt och mycket på själva USB-strömadaptern, räcker visst inte med att kopiera designen på själva telefonerna/surfplattorna. Och nu använder de tydligen även Apples loggor i deras egna butiker. Du menar alltså att du tycker det är helt ok och ser inga konstigheter med det?

Skrivet av Petterk:

Är allvarligt löjligt när folk som inte har den minsta koll spiller ut sig att Samsung inte skulle kunna göra något eget, hur skulle t ex Samsung Galaxy Tab 7.7 med SAMOLED, Exynos och enligt domstol icke patentinkräktande Honeycomb inte vara något eget?

Klart att Samsung kan, och gör, egna saker. Men att inte kunna se att Samsung har kopierat mycket av designen från iPhone 4 är för mig helt obegripligt. Då kanske det är dags att skaffa glasögon.

Skrivet av Petterk:

I övrigt är det LG-paneler i iPad och LG-paneler i deras telefonprodukter så artikeln du länkar är ju helt knarkad så

Japp, det är LG-paneler i första generationen av iPad (iPad 2 innehåller paneler från bland andra Samsung). Men det är det som artikeln bygger på, en möjlig orsak till varför Samsung inte fick kontraktet med Apple att göra paneler till första generationen av iPad.

Skrivet av Petterk:

Ni är ju helt knarkade som ens använder ordet kopiera, TouchWiz har inte alltid varit det roligaste men det gör inte allt Samsung rör till plagiat och piratkopior. Och visst fan har de en egen identitet som inte är kopierad från någon. Medan såklart deras konkurrenter inkl Apple bygger på tidigare saker eftersom det mesta är i världen är deriverat från tidigare saker. Både design och teknik. Men teknik är inget Apple är upphovsman till själva när de faktiskt inte är en tillverkare och bara bygger ARM-SoCs med komponenter från ARM Ltd och Imagination Technologies och DRAM från andra. Vid mjukvarusidan har de alltid haft konkurrenter och oftast köpt upp/licensierat tekniken de infört som start för det hela. Självklart ska det få fortsätta finnas konkurrenter så de har några att köpa upp i framtiden.

Att det ska finnas konkurrens på marknaden håller jag helt med om! Men när ett företag gör en produkt som försöker efterlikna en annans företags produkt då är det inte längre frågan om konkurrens utan om kopiering. Samsung göra många produkter som inte liknar någons annans företags produkter. Däremot när det gäller vissa av deras telefoner och surfplattor så är likheten med iPad och iPhone alldeles överdrivet stor.

Förresten, hade varit trevlig om du hade kunnat komma med källor till det du skriver/påstår.

Permalänk
Musikälskare

AAAAYEEEEE !!!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Donut:

Du får nog klicka på länken igen om du inte förstod. Jag gillar bara inte Apples sätt att behandla kunder på. Apple är mer ikon än ordentlig produkt imo och du kan ju döma själv om hur instängd och begränsad den vanlige användaren blir när man skaffar sig en Apple om man inte är tekniskt lagd vilket de flesta här på SweC är, därför uppstår detta Apple-hat. Vet inte varför ordet plastig fastnar men det är mer en fråga om gedigenhet, du får inte vad du betalar för när du köper det mesta från Apple helt enkelt enligt min åsikt. En iphone 4 kostar ungefär 1200kr att tillverka där den dyraste komponenten är skärmen för ca 30$. Detta är fakta och kan enkelt hittas.

Skrivet av Captain Donut:

Roligt exempel där hörru men jag vet lite vad jag talar om. Ni får gärna rätta om jag har fått fel på faktan (mina åsikter har jag hand om ). Alla de där produkterna är plastiga om man tänker på gedigenhet och pris enligt min åsikt. Apple säljer så bra för att mindre teknikintresserade användare köper deras produkter för att det är en statusikon, en trend och inte bryr sig om de tekniska specifikationerna det är därför de vinner ekonomiskt sett.

Du har aldrig använt en Mac-dator va? Om du inte har gjort det så hur ska du då kunna veta vad du pratar om? Nej, en Apple-dator (t.ex. en MacBook Pro som jag själv har) är inte en plastsak, det är en gedigen produkt och får min bärbara HP (med aluminiumhölje) kännas som en billig plastleksak. Och det är klart, min HP var billig också jämfört mot MacBook Pron.
Instängd? Nja, i operativsystemet iOS så kanske man kan känna sig instängd till viss del (beroende på vad man ska göra). Men iOS används på iPads, iPods och iPhones, det är inga enheter där man gör några större avancerade saker på.
OS X (operativsystemet i Apples stationära datorer och bärbara datorer) är allt annat än instängt. OS X bygger på Unixsystemet (vilket även t.ex. Linux gör) där du kan göra betydligt mer än vad du kan göra i ett windowssystem. Om du har en nyinstallation av OS X och en nyinstallation av Windows 7 och du vill koppla upp dig mot en server genom SSH-protokollet, hur gör du? Har du Windows 7 så får du börja med att leta på nätet efter en SSH-klient, ladda ner och installera, sen kan du köra igång. I OS X så öppnar du ett terminalfönster (ungefär som DOS-prompten i Windows men betydligt mer avancerat/utvecklat) skriver ssh med användarnamn och serveradress så är du igång och kan börja leka direkt.

Vill du kompilera ett program med Apples egna utvecklingsmiljö? Bara till att installera eftersom utvecklingsverktygen (ingår alltså i priset) följer med på installationsskivan av OS X. Man slipper slänga ut tusentals kronor som man behöver göra om man ska ha en fullt fungerande utvecklingsmiljö från Microsoft till en Windows-dator.

För ca ett halvår sedan så var jag också lika okunnig som dig när det gällde Apples produkter. Jag hade nästan aldrig använt en Appleprodukt i hela mitt liv, däremot hade jag ändå åsikter om deras produkter, typ skitprodukter. Det var ju det man hade hört i alla år. I ca 20 år så hade jag alltid tyckt illa om Apples produkter och tyckt att de bara var skit, när jag, trots allt, knappt hade något erfarenhet av Apples produkter. För ca ett halvår sedan så tog jag mig tid till att faktiskt testa en Apple produkt (iPad) och strax därefter så köpte jag mig en MacBook Pro. Och det jag kommit fram till är att jag hade fel. Apple gör inga skitprodukter utan i mångt och mycket så är deras produkter bättre än konkurrenternas produkter. Deras produkter är dock inte perfekta, de har sina brister och fel, precis som många andra produkter från andra företag har. Men överlag så får, i alla fall jag, en bättre upplevelse med min MacBook Pro än vad jag får av min HP. Men så är det ju också så, man får vad man betalar för.

Permalänk

Yeah, OSX kan jag nog hålla med om, tur de hade att de jobbade från UNIX. Men Apples stil kommer jag nog aldrig tycka om. Se bara, iTunes tex, yuck.

Jag pratar mer om Apple överlag och inte bara om Mac och OSX men ja, det är lite mer jobb inom Windows, hence why I mentioned teknikintresserade användare. Du kan ju jämföra en Macbook med vilken annan dator som helst i samma prisklass och upptäcka att du får mer för pengarna om du väljer bort Mac-datorn, komponentvis. Svårt att byta ut delar inom Applevärlden också då man måste skicka in produkten på lagning oftast.

+1 flashen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Donut:

Du får nog klicka på länken igen om du inte förstod. Jag gillar bara inte Apples sätt att behandla kunder på. Apple är mer ikon än ordentlig produkt imo och du kan ju döma själv om hur instängd och begränsad den vanlige användaren blir när man skaffar sig en Apple om man inte är tekniskt lagd vilket de flesta här på SweC är, därför uppstår detta Apple-hat. Vet inte varför ordet plastig fastnar men det är mer en fråga om gedigenhet, du får inte vad du betalar för när du köper det mesta från Apple helt enkelt enligt min åsikt. En iphone 4 kostar ungefär 1200kr att tillverka där den dyraste komponenten är skärmen för ca 30$. Detta är fakta och kan enkelt hittas.

Behandla kunder på? Du är medveten om att Apple har de mest nöjda kunderna på marknaden sedan många år? http://www.engadget.com/2011/09/09/apple-tops-j-d-power-custo... http://www.zdnet.com/blog/btl/apple-dominates-pc-customer-sat...
Skaffar sig en Apple? Menar du någon av deras iOS produkter eller från Mac familjen? Vad exakt är det du inte kan göra med Macbook Pro?
Det här med tekniskt lagd är riktigt roligt att du nämner. Kan du nämna vilken laptop som är mer vanligt förekommande Macbook/Pro bland utvecklare? Att Apple användare skulle vara mindre tekniskt lagda än Windows användare är bullshit utan någon som helst förankring i verkligheten.

Du blandar för övrigt ihop termen gedigen med bang-for-buck.

Skrivet av Captain Donut:

Det är ingen skillnad mellan en iPhone 4 med 16GB och en iPhone 4 32GB förutom diskkapaciteten korrekt? All hårdvara är densamma ändå sätter de prislappen ca 1000kr extra på 32gb eftersom du uppenbarligen inte kan byta minneskort. Ett vanligt 32GB SD-kort kostar ca 300kr mer än ett 16GB i nuläget.

Att mjölka kunder gör varje företag som finns inom elektronikbranschen från TV till telefontillverkare. Valfri tillverkare av surfplatta och titta på skillnaden mellan 3G och Wifi-only? Motorola Zoom 1000kr skillnad, Samsung 1000kr skillnad. Asus transformer 800kr skillnad när man går från 16 till 32GB lagring m.m.

Detta är inget Apple unikt utan mer av branschstandard... Jag vet en viss koreansk tillverkare som tex tar ut 500kr mer för en telefon för att den är vit och inte svart.

Skrivet av Captain Donut:

Roligt exempel där hörru men jag vet lite vad jag talar om. Ni får gärna rätta om jag har fått fel på faktan (mina åsikter har jag hand om ). Alla de där produkterna är plastiga om man tänker på gedigenhet och pris enligt min åsikt. Apple säljer så bra för att mindre teknikintresserade användare köper deras produkter för att det är en statusikon, en trend och inte bryr sig om de tekniska specifikationerna det är därför de vinner ekonomiskt sett.

Skojar du med mig? De produkterna som nämndes är till största delen gjorda i aluminium... Återigen blandar du ihop gedigen med bang-for-buck.
Apple säljer mycket prylar av en orsak och det kallas för kundnöjdhet, något som andra tillverkare borde lära sig också.