Permalänk

Cherry MX Brown?

Tja, nån som vet om det finns ett enda tangentbord med nordisk layout som använder sig av Cherry MX Brown-brytare?

Annars köper jag förmodligen ett Steelseries 6G v2

Permalänk
Medlem

http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=753
Det köpte jag för ett tag sedan. Hyfsat dyrt men hur bra som helst. Absolut inga problem att beställa därifrån heller. Beställde på en fredag, på tisdagen låg det en AVI i brevlådan att paketet kunde hämtas ut.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av woicer:

http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=753
Det köpte jag för ett tag sedan. Hyfsat dyrt men hur bra som helst. Absolut inga problem att beställa därifrån heller. Beställde på en fredag, på tisdagen låg det en AVI i brevlådan att paketet kunde hämtas ut.

Ser ju hur bra ut som helst, dock lite dyrt för mig, tyvärr. :/ Blir ju cirka 1450:- med moms och fraktkostnader.

Det blir nog ett 6G v2, i och med att det kostar ungefär halva priset.

EDIT:

Ser intressant ut.

Permalänk
Avstängd

Kolla efter begagnade annars...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Det blir inte 1450kr för frakt från keyboardco, iallafall inte för mig. Gick på 1337kr (!) för mig.

Men jo, av någon anledning så har steelseries valt att köra med "big-ASS"-entern, och deras tangentbord verkar vara enklast att få tag på. : /
Om du vill ha vanlig ISO-layout med mx brown är det nog bara att gå upp i pris (eller kolla efter beg. som joshoa säger).

Edit: iofs så sade keyboardco att de skulle höja priset på filco-modeller med ~5€ om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Das keyboard finns väl med bruna?
Elfa säljer/sålde också Cherry tangentbord men dels är inte alla mekaniska och dels så finns det inga Cherry tangentbord med bruna Cherry mx switchar. Det finns däremot Cherry tangentbord med "Clear MX" switchar vilket är nästan samma som bruna men med hårdare fjädrar, ungefär som fjädrarna i svarta brytare.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Das keyboard finns väl med bruna?
Elfa säljer/sålde också Cherry tangentbord men dels är inte alla mekaniska och dels så finns det inga Cherry tangentbord med bruna Cherry mx switchar. Det finns däremot Cherry tangentbord med "Clear MX" switchar vilket är nästan samma som bruna men med hårdare fjädrar, ungefär som fjädrarna i svarta brytare.

Du får gärna länka ett Mekaniskt tangentbord som ELFA säljer är du snäll

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Du får gärna länka ett Mekaniskt tangentbord som ELFA säljer är du snäll

Fast.. de som var med "Clear" switchar var bara med Italiensk(it), Schweizisk(ch) och amerikansk layout.
Här är en länk iaf: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=12984&in=f...

Nu känner jag mig lite skyldig..
Tänkte inte på att det ska på moms+frakt på Elfa's priser så det blir ju över tusenlappen i alla fall.
Dessutom så klarar inte Cherry's tangenbord av så många tangentnedtryckningar samtidigt

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A7V:

Fast.. de som var med "Clear" switchar var bara med Italiensk(it), Schweizisk(ch) och amerikansk layout.
Här är en länk iaf: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=12984&in=f...

Nu känner jag mig lite skyldig..
Tänkte inte på att det ska på moms+frakt på Elfa's priser så det blir ju över tusenlappen i alla fall.
Dessutom så klarar inte Cherry's tangenbord av så många tangentnedtryckningar samtidigt

Om man klarar tyskaktig layout kan man komma undan både billigare och med bruna hos amazon: http://www.amazon.de/Cherry-G80-3000LQCDE-2-Tastatur-USB-schw...
Inte riktigt lika gediget byggt som filcos kanske, men brytarna är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Das keyboard finns väl med bruna?

Finns Das med svensk layout?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett Filco Ninja Majestouch-2 med bruna switchar.

Sjukt nöjd med det. Även fast det har amerikansk layout som alla verkar vara så rädda för.

Köp er blanka knappar om ni tycker det ser läskigt ut med ett par andra bokstäver/symboler där det normalt skulle vara åäö, samt så tycker jag att den mindre enter knappen är så sjukt mycket skönare än en stor.

Då jag även använder " ' " väldigt mycket så blir det bara ett stort plus (då det är knappen över enter som har det). För mig är alltså ett amerikanskt tangentbordet bara ett plus, även om jag använder det svenska i Windows (det blir en bra kombination helt enkelt). Den enda knappen jag saknar är den som är till vänster om Z på ett nordiskt tangentbord, men man får däremot en stor shift knapp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Finns Das med svensk layout?

Troligen inte, men tysk är ju nästan likadan (och det finns ju utan tryck).

Skrivet av Cable:

Den enda knappen jag saknar är den som är till vänster om Z på ett nordiskt tangentbord

Vad är lösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Troligen inte, men tysk är ju nästan likadan (och det finns ju utan tryck).

Vad är lösningen?

Jag har blivit van vid att byta till amerikanska layouten när jag vill använda mig utav ">|<" med shift + alt, sen byter jag tillbaka direkt efter. Kanske inte den smidigaste lösningen men det funkar och man vänjer sig relativt snabbt.

Permalänk
Avstängd

Ska man hitta ett mekaniskt tangentbord för under 1000 får du välja lite mindre exklusiva än brown - svarta och blåa verkar lite billigare och vanligare, men var inte rädd för att kolla på beggade 90talare...
Stirra dig inte heller blind påbrown brytare, både blåa och bruna har fördelar mot nackedelar och för ren skriva på rakt upp och ner så gillar jag blåa lite bättre, eller ännu bättre buckling spring.
Men som allround gillar jag bruna bäst och svarta sämst, vill även pröva pillra på röda

Sen det finns ju ALPS brytare som ska va mycket populära inom den mekaniska marknaden av tangentbord..

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av joshoa:

Ska man hitta ett mekaniskt tangentbord för under 1000 får du välja lite mindre exklusiva än brown - svarta och blåa verkar lite billigare och vanligare, men var inte rädd för att kolla på beggade 90talare...
Stirra dig inte heller blind påbrown brytare, både blåa och bruna har fördelar mot nackedelar och för ren skriva på rakt upp och ner så gillar jag blåa lite bättre, eller ännu bättre buckling spring.
Men som allround gillar jag bruna bäst och svarta sämst, vill även pröva pillra på röda

Sen det finns ju ALPS brytare som ska va mycket populära inom den mekaniska marknaden av tangentbord..

Hur är blåa när det kommer till spelande då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mushroomcave:

Hur är blåa när det kommer till spelande då?

Till starcraft etc fungerar det perfekt. Bruna gissar jag är skönare till fps, har dock inte testat dom. Men jag tycker blåa fungerar bra fps och det tog inte så långt tid att vänja sig med dom heller. Och som några sagt är det hur skönt som hellst att skriva på dom

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoBb3:

Till starcraft etc fungerar det perfekt. Bruna gissar jag är skönare till fps, har dock inte testat dom. Men jag tycker blåa fungerar bra fps och det tog inte så långt tid att vänja sig med dom heller. Och som några sagt är det hur skönt som hellst att skriva på dom

Om man inte klarar av blå i spel är det nog snarare svarta (eller röda) än bruna man behöver. Bruna är förvisso mindre extrema än blå, men samtidigt inte särskilt roliga till något.

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Till starcraft etc fungerar det perfekt. Bruna gissar jag är skönare till fps, har dock inte testat dom. Men jag tycker blåa fungerar bra fps och det tog inte så långt tid att vänja sig med dom heller. Och som några sagt är det hur skönt som hellst att skriva på dom

Vad har du för tangentbord då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om man inte klarar av blå i spel är det nog snarare svarta (eller röda) än bruna man behöver. Bruna är förvisso mindre extrema än blå, men samtidigt inte särskilt roliga till något.

Nja, det där låter som en förenkling som jag inte tror alla håller med om. Har hört flera tycka att bruna är de som är trevligast allround tex.

Jag har petat litet på bruna, svarta och blåa, och de jag gillar minst är tveklöst svarta. För "tunga" att trycka ner IMHO. Funkar möjligen att spela med, men det har jag inte kunnat testa.

Vissa tycker dock förstås helt tvärtom Bäst är att få chansen att prova förstås!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har själv G6 v2. Hur gött som helst, både att spela och skriva med. Sjukt snyggt är det också!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Nja, det där låter som en förenkling som jag inte tror alla håller med om. Har hört flera tycka att bruna är de som är trevligast allround tex.

Jo, men nyckelordet där är väl "allround". Om man inte kan spela med blå och inte skriva med svarta har man inte så mycket annat att välja på. Inte för att känslan skiljer sig jättemycket mellan bruna (lite slappare och utan det härliga klickandet (många verkar inbilla sig att de absolut inte kan uthärda sådant)) och blå men de förra är lite mindre extrema. Som blå fast döda.

Permalänk
Medlem

http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=807 är ju iaf några kronor billigar!

Utan numpad är även mycket bättre (så länge man inte är helt besatt av att använda numpaden) då det är kortare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guran33:

så länge man inte är helt besatt av att använda numpaden

Ibland är den dock svårslagen: ocr-nummer, kontokortsnummer, ...

Permalänk
Medlem

Jag har själv letat efter ett billigare t-bord med MX Brown och jag kan kanske lösa alla dina problem:

http://www.cmstorm.com/en/products/keyboards/quickfire/

Får se vad det kommer kosta när det kommer till Sverige, men jag är hoppfull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ibland är den dock svårslagen: ocr-nummer, kontokortsnummer, ...

Du har antagligen rätt. Aldrig lärt mig använda numpaden dock, har inte behövt skriva nummer särskilt mycket..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guran33:

Du har antagligen rätt. Aldrig lärt mig använda numpaden dock, har inte behövt skriva nummer särskilt mycket..

För maximal flexibilitet kan man ju dock köpa till en separat numerisk del: http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=620

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Troligen inte, men tysk är ju nästan likadan (och det finns ju utan tryck).

Mjo, men jag vill gärna ha tryck (och på rätt ställe), åtminstone på alla specialtecken (inklusive de på nummertangenterna, samt plus/minus/komma osv) och kanske även åäö.

Vore det inte för det, så skulle man ju kunna fundera på en Das eller ett billigare tysk-cherry.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Mjo, men jag vill gärna ha tryck (och på rätt ställe), åtminstone på alla specialtecken (inklusive de på nummertangenterna, samt plus/minus/komma osv) och kanske även åäö.

Vore det inte för det, så skulle man ju kunna fundera på en Das eller ett billigare tysk-cherry.

Ganska mycket stämmer dock:
Svenskt:

Tyskt:

Permalänk
Medlem

Med andra ord om du använder svensk layout i operativet på ett tyskt tangentbord kommer det att vara identiskt.

Kan inte se några skillnader på själva knapparna.