Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Får jag plats i ett FD Arc mini?

Permalänk

Får jag plats i ett FD Arc mini?

Jag har jobbat ett tag på att sätta ihop en dator nu och börjar bli ganska nöjd.
Då jag med största sannolikhet kommer lana en del med nya datorn så skulle det vara smidigt om jag bytte från till ett Arc mini istället (mindre= lättare och smidigare att flytta). Frågan är bara om jag får plats med det jag vill ha och om det blir risk för att det blir väldigt varmt?
Får detta plats i mini?, Arc är med där eftersom jag inte tyckte att det var värt att göra en ny länk bara för att chassit inte skulle vara med (så Arcen behöver inte få plats i mini-chassit )

Permalänk
Medlem

Nej, moderkortet måste vara ett M-atx, annars så kommer allt annat få plats.

Skulle tipsa om t.ex dessa isåfall (tack vare cf / sli möjligheter)
http://www.inet.se/artikel/1901982/asus-p8p67-m-pro-rev-b3
http://www.inet.se/artikel/1902059/gigabyte-z68mx-ud2h-matx-b...
http://www.inet.se/artikel/1902045/asus-maximus-iv-gene-z

Permalänk

Arc mini är väl för mATX, d.v.s. ett moderkort som är mindre än standardstorlek. Så det kommer inte att passa.

Permalänk
Medlem

Arc mini kan ha mATX som störst ditt moderkort är ATX

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Får 212+ verkligen plats? är inte den för hög?

EDIT: Den får plats precis. men inte många millimeter till godo..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanoidAlien:

Jag har jobbat ett tag på att sätta ihop en dator nu och börjar bli ganska nöjd.
Då jag med största sannolikhet kommer lana en del med nya datorn så skulle det vara smidigt om jag bytte från till ett Arc mini istället (mindre= lättare och smidigare att flytta). Frågan är bara om jag får plats med det jag vill ha och om det blir risk för att det blir väldigt varmt?
Får detta plats i mini?, Arc är med där eftersom jag inte tyckte att det var värt att göra en ny länk bara för att chassit inte skulle vara med (så Arcen behöver inte få plats i mini-chassit )

en fråga, ska du bara spela på datorn? isåfall rekommenderar jag att du tar en 2500k istället och ett bättre grafikkort. du får bra mycket mer fps för samma pengar. ska du göra annat som kan utnyttja alla trådarna mer än spela så ok, kör på 2600k

plus att du som sagt behöver ett m-atx kort för ett mini-chassi

Skrivet av BabbeN:

Får 212+ verkligen plats? är inte den för hög?

212+ får utan problem plats i mitt define mini, så den får garanterat plats i ett arc mini.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

som svar på TS tråd fråga..nej du får inte plats i chassiet..inte ens ett fulltower får du plats i ;P (är på lite roligt humör)

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Nej, moderkortet måste vara ett M-atx, annars så kommer allt annat få plats.

Skulle tipsa om t.ex dessa isåfall (tack vare cf / sli möjligheter)
http://www.inet.se/artikel/1901982/asus-p8p67-m-pro-rev-b3
http://www.inet.se/artikel/1902059/gigabyte-z68mx-ud2h-matx-b...
http://www.inet.se/artikel/1902045/asus-maximus-iv-gene-z

Tycker att Gigabyten verkar bäst av dessa, men de har varit rätt mycket i blåsväder nu så blir lite osäker... ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare rekommendera Maximus IV. Funktionsrik och klockar bra. UEFI. 4-pin på alla fan headers.

Permalänk
Medlem

Jo sedan kanske man vill välja ett av de moderkort som faktiskt har intern usb 3.0 om man tänkt använda det. Annars hänger väl den kabeln bara och skräpar.

EDIT: Eller det kanske är standard nu med z68 serien även på mATX? lite knepigt att se.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

Hur blir det med värmen då med ett trängre chassi?

Permalänk
Skrivet av Pixo:

Jo sedan kanske man vill välja ett av de moderkort som faktiskt har intern usb 3.0 om man tänkt använda det. Annars hänger väl den kabeln bara och skräpar.

EDIT: Eller det kanske är standard nu med z68 serien även på mATX? lite knepigt att se.

Finns på gigbytes och den dyrare asus som var länkad. Det står på inet, USB 3.0 2+1 intern tex. Står inget om det på den sista asus, men jag tycker helt klart att det ser ut som att det sitter en port för det på den också.

Edit:

Skrivet av HumanoidAlien:

Hur blir det med värmen då med ett trängre chassi?

Naturligtvis kommer det att bli varmare, då arc mini både har mindre medföljande fläktar och fläktplatser, luftflödet lär också bli sämre när det är trängre i lådan.

Permalänk

Okej, kanske värt att släpa på det lite större chassit med tanke på värme, får väl modda det lite så att jag får ett handtag så löser det nog sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanoidAlien:

Okej, kanske värt att släpa på det lite större chassit med tanke på värme, får väl modda det lite så att jag får ett handtag så löser det nog sig

Det är aldrig någon höjdare att släpa på ett stort otympligt chassi. Jag bygger sedan många år ENDAST matx. Visst kan det bli lite bök om man bygger i ett väldigt litet chassi men det är ändå värt det när det är färdigt. Jag lyckades till och med modda in vattenkylning i mitt lilla chassi. Jag tycker att du skall pröva bygga i matx chassi. Gillar du inte det så kan du ju alltid sätta mobot i ett fullstort chassi senare.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Naturligtvis kommer det att bli varmare, då arc mini både har mindre medföljande fläktar och fläktplatser, luftflödet lär också bli sämre när det är trängre i lådan.

Skrivet av HumanoidAlien:

Okej, kanske värt att släpa på det lite större chassit med tanke på värme, får väl modda det lite så att jag får ett handtag så löser det nog sig

tror inte värme borde vara något problem, visst du tappar typ en fläktplats och du kan "bara" ha 120mm istället för några 140mm, men det är viktigare med bra fläktar så ett mini med bra fläktar kommer tveklöst kyla mycket bättre än ett midi med fractals egna fläktar. att det är trängre påverkar inte luftflödet så mycket, och jag har även hört argument för små chassin att fläktarna kommer närmre komponenterna, så där tror jag det är mer eller mindre jämnt

för en lanburk skulle jag tveklöst kört så litet som möjligt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

men ljudet blir högre med mindre fläktar? då de kräver högre varvtal för att flytta samma mängd luft
det är klart diffen är ju 100 kr, vilket precis räcker till en http://www.inet.se/artikel/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo.... Den är väldigt tyst enligt tillverkarna iaf 9db är bra mycket mindre än vad örat uppfattar... det kanske är värt att skaffa mindre, samma peng ungefär för moderkort och hundringen som sparas på chassit kan användas för en extra fläkt vilket borde vara bättre.

Permalänk

då blir väl önskelistan något sånt här då http://www.inet.se/kundvagn/visa/909075/2011-09-25

tog Gigabytes då de ända moderkorten som hade inbyggd grafik och stöd för sli var den och maximus (på inet iaf) och att lägga till 230 kr känns inte riktigt värt det. Eller vad för finesser har asus maximus som inte gigabytekortet har?

Edit: kom på att jag endast har ett grafikkort med. Hur blir det när jag köper ett till finns det fortfarande utrymme?

Permalänk
Medlem

vet inte om 140mm är så mycket tystare, ex gentle typhoon eller nexus finns ju inte ens i den storleken.

sli får du plats med, men du får ju inte många millimeter mellan korten, så referenskylare blir ju klart att rekommendera isåfall och även en fläkt på sidan, om det får plats, det kan jag inte lova. det blir ju även trångt med kablar till frontpanelen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

vet inte om 140mm är så mycket tystare, ex gentle typhoon eller nexus finns ju inte ens i den storleken.

sli får du plats med, men du får ju inte många millimeter mellan korten, så referenskylare blir ju klart att rekommendera isåfall och även en fläkt på sidan, om det får plats, det kan jag inte lova. det blir ju även trångt med kablar till frontpanelen

varför är referenskylaren bäst om det blir trångt mellan korten? Kan inte se någon skillnad i höjd och Msi:s 560 Ti Twin Frozr II är t.o.m kortare (längden) (bara någon cm) än referenskortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanoidAlien:

varför är referenskylaren bäst om det blir trångt mellan korten? Kan inte se någon skillnad i höjd och Msi:s 560 Ti Twin Frozr II är t.o.m kortare (längden) (bara någon cm) än referenskortet

referenskylaren blåser ut varmluften bak ut ur chassit, istället för rakt på nästa kort som då ska kylas med varmluft från första kortet. storleksmässigt är det som sagt ingen större skillnad med vissa undantag (typ asus dcII-kylare)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

du menar att värmen blir problemet med andra kylare, tack för upplysningen