Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vägledning inför val AMD/Intel

Hej!

Funderar på att byta ut min burk mot en ny och funderar på vad som skulle passa in för min nya burk , AMD / INTEL.

Det jag i huvudsak gör med maskinen är redigering av film HD, samt film uppspelning och bild behandling. Känner kanske att jag inte behöver en intel i7, kanske det räcker med en AMD X6 eller en intel i5. Det blir ju ändå en ganska stor prisskillnad i slut ändan. Känns som att jag bör lägga mer pengar på grafikkort och mer ram minne.

Kanske är någon som sitter på en hyffsad spec på en "okey" uppbyggnad? Prisklass runt 8000sek.

/MP

Permalänk
Medlem

Ska du ha en amd hade ja väntat några veckor och hoppats på att deras nya 8 kärniga processorer släppts, tror de kan vara riktigt bra till redigering, de bör vara snabbare än Phenom II processorerna iaf och den dyraste sägs kosta strax över 2000 kr så de blir inte lika dyra som en i7:a heller

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

En i5 2500K räcker långt. Mycket RAM är en bra ide' då bild/video-redigering kan behöva en hel del (och minne är billigt nu). Glöm bara inte att satsa på ett 64-bitars operativsystem, eftersom du inte kan utnyttja mer än 4GB-minne med ett 32-bitars operativsystem. Grafikkortet behöver du inte satsa några större pengar på om du inte spelar, mig veterligt är det inte speciellt många operationer i film och bildredigeringsprogram som läggs över på GPU i dagsläget.
Kör du mycket transcoding kan det vara ide' att satsa på ett Z68 moderkort så att du kan utnyttja QuickSync med processorns inbyggda grafikkrets.

Häör har du lite jämförelser av processorer:
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/intel-ci5i7-lga1155-p2.html
http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=288 (läs till vänster om stapeln om hög eller låg stapel är bra i just det testet)
Du kan välja själv vilka processorer du vill jämföra i Anandech's processorjämförelse..

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

En i5 2500K räcker långt. Mycket RAM är en bra ide' då bild/video-redigering kan behöva en hel del (och minne är billigt nu). Glöm bara inte att satsa på ett 64-bitars operativsystem, eftersom du inte kan utnyttja mer än 4GB-minne med ett 32-bitars operativsystem. Grafikkortet behöver du inte satsa några större pengar på om du inte spelar, mig veterligt är det inte speciellt många operationer i film och bildredigeringsprogram som läggs över på GPU i dagsläget.
Kör du mycket transcoding kan det vara ide' att satsa på ett Z68 moderkort så att du kan utnyttja QuickSync med processorns inbyggda grafikkrets.

Häör har du lite jämförelser av processorer:
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/intel-ci5i7-lga1155-p2.html
http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=288 (läs till vänster om stapeln om hög eller låg stapel är bra i just det testet)
Du kan välja själv vilka processorer du vill jämföra i Anandech's processorjämförelse..

då måste ju ändå 2600k vara bättre med tanke på HT? jag säger vänta någon/några veckor på Bulldozer då dom har "8" kärnor vilket hjälper till mycket inom bild/video redigering.

Permalänk
Skrivet av aptjack:

då måste ju ändå 2600k vara bättre med tanke på HT? jag säger vänta någon/några veckor på Bulldozer då dom har "8" kärnor vilket hjälper till mycket inom bild/video redigering.

Ja naturligtvis är den bättre, men frågan om den är så mycket bättre att det är värt prisökningen.

När det gäller Bulldozer, så beror det ju en del på IPC. Tittar man på iBit Labs test och då specifikt på bildredigeringsdelen så presterar ju i5 2500K bättre än i7 980X. Om antal kärnor hade spelat stor roll, så hade 980X totaldominerat, eftersom den har sex kärnor och HT (och något högre klockfrekvens), vilket resulterar i att den kan köra 12 samtidiga trådar. Men nu ser det inte så ut och förklaringen fås under grafen. De kör med fyra olika bildredigeringsprogram, varav Adobe Photoshop är det enda som drar nytta av många trådar, de tre andra gör det inte. I de program som körs på få kärnor, så har man nytta av en hög IPC så att man får ut så mycket arbete som möjligt av de kärnor som används.
Videoredigeringsprogram är i allmänhet bättre trådade, men även här varierar det.

Men bortsett från det, så spelar IPC och klockfrekvens även roll för program som är hyfsade på att utnyttja många kärnor, eftersom hög IPC ger att antalet instruktioner som behandlas per klockfrekvens är högre, så kan hyfsat stor skillnad i IPC och även klockfrekvens hos en fyrkärnig jämfört med en sex eller kanske t.o.m. åttakärnig göra att du får mer arbete utfört med den fyrkärniga processorn, vilket vi märker om vi jämför i5 2500K med Phenom II x6 1090T i testet. Sedan lär det väl spela in om det är flyttal eller heltal som används i beräkningarna också, då jag vill minnas att Bulldozer favoriserar heltal.
Dessutom beror det ju på prissättning också.

Men det återstår ju som sagt att se. Om trådskaparen har tid att vänta på Bulldozer, så kan det definitivt vara värt det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Ja naturligtvis är den bättre, men frågan om den är så mycket bättre att det är värt prisökningen.

När det gäller Bulldozer, så beror det ju en del på IPC. Tittar man på iBit Labs test och då specifikt på bildredigeringsdelen så presterar ju i5 2500K bättre än i7 980X. Om antal kärnor hade spelat stor roll, så hade 980X totaldominerat, eftersom den har sex kärnor och HT (och något högre klockfrekvens), vilket resulterar i att den kan köra 12 samtidiga trådar. Men nu ser det inte så ut och förklaringen fås under grafen. De kör med fyra olika bildredigeringsprogram, varav Adobe Photoshop är det enda som drar nytta av många trådar, de tre andra gör det inte. I de program som körs på få kärnor, så har man nytta av en hög IPC så att man får ut så mycket arbete som möjligt av de kärnor som används.
Videoredigeringsprogram är i allmänhet bättre trådade, men även här varierar det.

Men bortsett från det, så spelar IPC och klockfrekvens även roll för program som är hyfsade på att utnyttja många kärnor, eftersom hög IPC ger att antalet instruktioner som behandlas per klockfrekvens är högre, så kan hyfsat stor skillnad i IPC och även klockfrekvens hos en fyrkärnig jämfört med en sex eller kanske t.o.m. åttakärnig göra att du får mer arbete utfört med den fyrkärniga processorn, vilket vi märker om vi jämför i5 2500K med Phenom II x6 1090T i testet. Sedan lär det väl spela in om det är flyttal eller heltal som används i beräkningarna också, då jag vill minnas att Bulldozer favoriserar heltal.
Dessutom beror det ju på prissättning också.

Men det återstår ju som sagt att se. Om trådskaparen har tid att vänta på Bulldozer, så kan det definitivt vara värt det.

Schysst svar, jag kan egentligen inte så mycket om videoredigering utan har mestadels läst alla andra "köpråd" trådar där folk säger att man ska ha sr-2 med dubbla xeons och 300gig ram osv osv.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.. är inte såå insatt i processor biten

Beställde idag detta, så får vi börja se om det räcker en stund Hade ju som sagt en halv stram budget.

OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU

INTEL CORE I5 2500 3.30GHZ 6MB S-1155

GIGABYTE GA-Z68MA-D2H-B3 Z68 S-1155 M-ATX

CORSAIR FORCE 2.5" 80GB SSD MLC 25NM

CORSAIR A50 CPU COOLER S-1155/1156/1366/AM3

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL

ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB PCI-E DVI/

5010335386 ACE MICROTOWER ECCO 220 M-ATX BLACK

Permalänk
Skrivet av drgregur:

Tack för alla svar.. är inte såå insatt i processor biten

Beställde idag detta, så får vi börja se om det räcker en stund Hade ju som sagt en halv stram budget.

OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU

INTEL CORE I5 2500 3.30GHZ 6MB S-1155

GIGABYTE GA-Z68MA-D2H-B3 Z68 S-1155 M-ATX

CORSAIR FORCE 2.5" 80GB SSD MLC 25NM

CORSAIR A50 CPU COOLER S-1155/1156/1366/AM3

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL

ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB PCI-E DVI/

5010335386 ACE MICROTOWER ECCO 220 M-ATX BLACK

Trevlig burk, skulle nog tagit ett XFX Core 550 istället för det nätaggregatet, den serien tenderar att ha lite mycket rippel vid hög last, men å andra sidan lär inte ditt system belasta det särskilt hårt.

Grafikkortet är overkill, om du inte tänkt spela spel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Gjorde som du sa, OCZ var rest not. så jag bytte ut det till ett , XFX CORE EDITION 650W PSU, fanns ju i lager så nu kommer burken snabbare. Tackar för tipset.

Permalänk
Medlem

Varför inte välja k-varianten? Är bara några kronors skillnad.

Permalänk
Medlem

Fanns inte att välja på..

Permalänk
Medlem

Vart köpte du från?

Permalänk
Medlem

dustin .. du kanske tänkte på processorn?

Permalänk
Skrivet av drgregur:

dustin .. du kanske tänkte på processorn?

Jepp, skillnaden mellan 2500 och 2500K är att K-modellen går att överklocka (den största skillnaden i alla fall, det finns lite småsaker till). Eftersom du har ett Z68-moderkort som medger överklockning, så är 200kr helt klart värt det, om du kan tänka dig att överklocka processorn. Upp mot 4GHz skall gå utan problem även på originalkylaren, men vill du gå högre eller ha ett tystare system, så kan du köpa till en hyfsad tredjepartskylare (som får plats i ditt chassi). De flesa Sandy Bridge moderkort har dessutom färdiga överklockningsprofiler som går att aktivera i BIOS (eller andra autoklockningsfunktioner), vet dock inte om ditt kort har det (om inte, får man klocka manuellt).

Edit: Har du kollat förresten om paketet inte skulle blivit billigare hos Inet (gratis frakt där dessutom för Sweclockersmedlemmar om man köper för mer än 500kr https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...)

Edit2: En i5 2500K kommer med största sannolikhet betinga ett högre andrahandsvärde än i5 2500-modellen, om du nu skall sälja av den någon gång i framtiden.

Visa signatur

~Pelle~