Permalänk
Medlem

Taktilt tangentbord under 800kr, möjligt?

Hej!

Jag söker ett mekaniskt tangentbord som ska användas till programmering och allmänt skrivande. Det händer att jag spelar, men väldigt sällan. Jag tänkte att de bästa brytarna för mina ändamål är Cherry MX Blue och Brown, har jag rätt?

Jag har Mecenatkort, så från Dustin Home kan jag köpa ett BlackWidow för 720kr.
Jag har testat min kompis Razer BlackWidow, och gillade känslan i det, dock har jag hört att det är problem med kvaliteten på det.

Vad tycker ni?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Han ville ha ett taktilt...

Tilll OP: Tror det finns några cherrytangentbord du kan köpa från tyskland med bruna och blåa. Men annars är det väl i princip BW som gäller.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Han ville ha ett taktilt...

Tilll OP: Tror det finns några cherrytangentbord du kan köpa från tyskland med bruna och blåa. Men annars är det väl i princip BW som gäller.

Blir inte det över tusenlappen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av htux:

Blir inte det över tusenlappen?

Nej.
#11399281

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vill dock helst inte beställa från utlandet. Då var det BlackWidow som gällde, right?

Permalänk
Avstängd

Finns typ bara blackwidow för de priset som har taktila.

Permalänk
Medlem

Då blir det ett sånt. Bara undrar, någon som har ett och vet om det finns några problem och så med det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av htux:

Då blir det ett sånt. Bara undrar, någon som har ett och vet om det finns några problem och så med det?

Nej, kvaliteten är det väl inget större fel på (det är tungt och känns välbyggt), men man kan ha synpunkter på utformningen. Blanka ytor är känsliga för fingeravtryck och makroknapparna är mest i vägen om man inte använder dem. Det har inte heller n-key rollover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, kvaliteten är det väl inget större fel på (det är tungt och känns välbyggt), men man kan ha synpunkter på utformningen. Blanka ytor är känsliga för fingeravtryck och makroknapparna är mest i vägen om man inte använder dem. Det har inte heller n-key rollover.

Bryr mig inte direkt om fingeravtrycken.

Hur är det med macroknapparna? Hur är dom i vägen?

Vilket är maxantalet knappar du kan trycka in då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av htux:

Hur är det med macroknapparna? Hur är dom i vägen?

När man väl har fingrarna i rätt position stör de inte, men om man är van att navigera tillskift, tab och liknande från vänster får man lära om.

Skrivet av htux:

Vilket är maxantalet knappar du kan trycka in då?

De har optimerat (för att prioritera vanliga kombinationer i spel) på något eget sätt, så det varierar mellan tre och sex (vill jag minnas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

När man väl har fingrarna i rätt position stör de inte, men om man är van att navigera tillskift, tab och liknande från vänster får man lära om.

De har optimerat (för att prioritera vanliga kombinationer i spel) på något eget sätt, så det varierar mellan tre och sex (vill jag minnas).

Låter väl bra då. Nej, jag sätter tummen på space och hittar skift och tab och liknande därifrån.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av htux:

Låter väl bra då. Nej, jag sätter tummen på space och hittar skift och tab och liknande därifrån.

Det är främst när man har gjort något annat och till exempel snabbt vill alt+tab:a. Man hamnar lätt på win+m2 om man inte ser upp (med reservation för att jag kanske ljuger. Jag har det inte framför mig just nu och är inte helt säker på vilken kombination som oftast brukar misslyckas).

Permalänk
Medlem

Brukar aldrig alt tabba ändå

Permalänk
Avstängd

på blackwidow fittas space stabilisatorn duktigt emellan åt och hoppar ur...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

En fråga bara, skulle det vara värt att gå upp till typ 1300kr?

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/118245-razer_blackwidow_mec...

Där Tactilt och för ca 50kr mer. Gå upp 500 kr för typ bakgrunds belysning nej.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pAcKiE:

http://www.webhallen.com/hardvara/118245-razer_blackwidow_mec...

Där Tactilt och för ca 50kr mer. Gå upp 500 kr för typ bakgrunds belysning nej.

Eller så köper han det på dustin som han skrev för 720:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

http://www.webhallen.com/hardvara/118245-razer_blackwidow_mec...

Där Tactilt och för ca 50kr mer. Gå upp 500 kr för typ bakgrunds belysning nej.

Tänker inte bakgrundsbelysning, men typ kvalitet, N-key rollover och så vidare. Hittade Qpad MK-80 för precis 1000kr på Dustin Home. Jag tror att det har N-key rollover med PS/2 kontakten som medföljer, och det känns som att det är aningen mer gediget. Ser även mycket mindre bling-bling ut enligt mig.

Eftersom det har exakt samma brytare som det jag testat, borde känslan vara exakt densamma, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Tänker inte bakgrundsbelysning, men typ kvalitet, N-key rollover och så vidare. Hittade Qpad MK-80 för precis 1000kr på Dustin Home. Jag tror att det har N-key rollover med PS/2 kontakten som medföljer, och det känns som att det är aningen mer gediget. Ser även mycket mindre bling-bling ut enligt mig.

Eftersom det har exakt samma brytare som det jag testat, borde känslan vara exakt densamma, eller hur?

More or less yes, vilka testa du? Blackwidow har MX Blue, tycker inte det direkt är dålig kvalite, gillar Blackwidow, sedan kommer du verkligen behöva N-Key rollover?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.