Permalänk
Medlem

Asus P8 P67 pro -skum uppstart/boot.

Hej,

Har för en tid sedan satt ihop min nya rigg (se signatur för info).
Allt verkar funka ok, med det undantaget att när jag startar datorn på power on knappen flåsar allt i gång direkt för att sekunden efter slockna. Sedan startar burken om igen och bootar upp och allt funkar. Ingen big issue men undrar vad det kan vara? Polarn byggde oxå nytt med samma bräda, har samma "problem".

Någon som vågar sig på en gissning?

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem

har också en p8p67 pro och det var så innan jag installerade windows 7 och sen dess har det inte blivit det en ändå gång.

Permalänk
Medlem

http://hardforum.com/showthread.php?t=1578675

Händer för mig med med ett P8P67-M, har planerat att prova fixen ovan men har ännu inte orkat starta om datorn.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar, då är detta ett känt problem redan?
Får väl hoppas på Asus och ny FW.

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av grogg:

Hej,

Har för en tid sedan satt ihop min nya rigg (se signatur för info).
Allt verkar funka ok, med det undantaget att när jag startar datorn på power on knappen flåsar allt i gång direkt för att sekunden efter slockna. Sedan startar burken om igen och bootar upp och allt funkar. Ingen big issue men undrar vad det kan vara? Polarn byggde oxå nytt med samma bräda, har samma "problem".

Någon som vågar sig på en gissning?

Har stött på det av fyra anledningar i datorer jag byggt/repat:

1. Inte hela 8-pins strömkontakten inkopplad på moderkortet, eller inte hela 20+4-pinskontakten
2. Minnena i fel socklar, eller felaktigt inställda
3. Överklockning med spänningarna utanför vad processorn normalt accepterar
4. Ingen processorfläkt (eller någon annan fläkt med RPM-signal) kopplad i CPU_FAN

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogg:

Hej,

Har för en tid sedan satt ihop min nya rigg (se signatur för info).
Allt verkar funka ok, med det undantaget att när jag startar datorn på power on knappen flåsar allt i gång direkt för att sekunden efter slockna. Sedan startar burken om igen och bootar upp och allt funkar. Ingen big issue men undrar vad det kan vara? Polarn byggde oxå nytt med samma bräda, har samma "problem".

Någon som vågar sig på en gissning?

Finns två enkla sätt att lösa det där.

1) Gå in på Bios > Advanced Mode > Advanced > APM > Enabla Power on by PCI-E eller
2) Uppdatera Bios

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Löst nu tack!
Spread spectrum Enabled löste det i mitt fall

Visa signatur

Game On!