Permalänk
Medlem

Vart ska man montera tempsensorerna?

Hej!

Har köpt en Noctua NH-D14 kylare och upptäckte att de inte har PVM styrning.

Har nu beställt en NZXT SENTRY LXE EXTERNAL ALUMINUM FAN CONTROLLER och undrar lite vart man skall montera dom där temp sensorerna?

Tänkte försöka sätta en till CPU:n men vart ska man sätta den för en så korrekt temp som möjligt? För antar väll att man inte kan sätta den mellan CPU och kylare eller har någon annan gjort det och fått det att funka bra?

Mvh
Joakim

Visa signatur

have a nice day

Permalänk
Avstängd

Tempen i chassit (typ där ingen hårdvara befinner sig)
Där D14 blåser, för att se hur varm den luften är
Vid grafikkortet eller där de blåser ut.
HDD'erna
Vid inblås/utblås

Där du vill veta hur varmt det är helt enkelt. En fråga: Kan man ställa en fläkt kurva på hur mkt fläktarna ska snurra? Mina går alltid på 50% även om de är 21*C eller 28*C vid dvdläsaren.

Permalänk
Medlem

jag har inte fått den än, beställde den idag så kommer nog på tisdag. Kan återkomma då

Visa signatur

have a nice day

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SoftCore:

Hej!

Har köpt en Noctua NH-D14 kylare och upptäckte att de inte har PVM styrning.

Har nu beställt en NZXT SENTRY LXE EXTERNAL ALUMINUM FAN CONTROLLER och undrar lite vart man skall montera dom där temp sensorerna?

Tänkte försöka sätta en till CPU:n men vart ska man sätta den för en så korrekt temp som möjligt? För antar väll att man inte kan sätta den mellan CPU och kylare eller har någon annan gjort det och fått det att funka bra?

Mvh
Joakim

När folk har gjort benchmarks osv så har ju vissa borrat i sin CPU så de får ner just sina sensorer, så går gör det. Annan fråga om man vill behålla garanti.

Skrivet av chainzaw:

Tempen i chassit (typ där ingen hårdvara befinner sig)
Där D14 blåser, för att se hur varm den luften är
Vid grafikkortet eller där de blåser ut.
HDD'erna
Vid inblås/utblås

Där du vill veta hur varmt det är helt enkelt. En fråga: Kan man ställa en fläkt kurva på hur mkt fläktarna ska snurra? Mina går alltid på 50% även om de är 21*C eller 28*C vid dvdläsaren.

Menar du fläktarna på D14? Mina går i typ 1250 RPM.
Ska leka lite med Asus Fan Xpert och se om den kan ändra på saken.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog säga att temperatursensorerna är ganska meningslösa, då de inte läser av temperaturen på cpu / gpu utan bara luften i närheten, så egentligen säger inte värdena dig sådär jättemycket. Har själv fläktkontroller med temperatursensorer, som jag först monterade men senare faktiskt kopplade ur. Man ska inte glömma att det blir ganska mycket extra kablar i chassit också. Använd program till att kolla temp istället är mitt råd.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |