Permalänk
Medlem

BIOS inställningar för minnen

tja!

Märkte nu i helgen när jag installerade min SSD då jag gjorde lite ändringar i BIOS att mina minnen möjligtvis är felinställda. Hade innan Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB, men köpte Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9. Lite halvdålig på vad som ska vara inställd men inte så mycket att ändra, men i BIOS inställningar för minne där Memory ratio (och sen visades hastigheterna i DRAM frequency + nuvarande hastighet) fanns (kan välja hastighet, en skala 3-6 där 3 = 1066, 4 = 1333 osv) där satt den nämligen på 3. Så borde den inte vara inställd på 4 som är sån hög hastighet som den kan göra/uppmäta?

Sen fanns det en till som var QPI ratio + vad QPI frequencyn var satt till i detta fall 4800MHz men den är jag oäker på om man behöver ändra på, i såna fall till vad har inte en susning.

blev lite rörigt men borde förstå sammanhanget, så ska jag ändra DRAM frekvensen eller QPI frekvensen, båda eller inget?

//danne

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk

Varför det är så har en ganska komplicerad förklaring, eftersom du nämner QPI så antar jag att du har en i7-9XX? Den enkla förklaringen är att i7-9XX endast stödjer 1066mhz officiellt, för att köra på högre frekvenser på minnena så måste du överklocka processorn, och överklocka på rätt sätt. Detta mycket pga införandet av QPI och dess funktion. Som du kan se i min signatur så kör jag mina minnen på runt 1500mhz och detta uppnådde jag igenom att överklocka processorn till 4ghz, dock behövs minst ca 3.5-3.7ghz för denna minnesfrekvens.

Permalänk
Medlem

jaha, jo jag har en i7 860, har ej överklockat då jag har för kasst kylningssystem :/ okej då vet jag.

Visa signatur

Lenovo y500 |....