Hjälp med köp av kontrollerkort och passadnde lagringsdiskar.

Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av kontrollerkort och passadnde lagringsdiskar.

Tjenixen!
Tänkte ta mig i kragen och skaffa mig en filserver nu äntligen.
Tanken var att köpa 12x http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=864268
Detta var min första tanke, men i bakhuvudet ligger det och gnager mig att jag har hört en del skit om WD i RAID, men detta verkar samtidigt att bättrat sig men jag är inte så insatt så komentarer tack!.
Tittat lite på Samsungs F4 diskar med, men har trivts bra med de 8 WD diskarna jag haft sedan jag började köpa dem.

Tanken var att börja med 12diskar i två raider med RAID5 på.
Alltså 6 diskar i varje.
Nu är min fråga, är detta en bra idé?

Borde jag köra 3 raider istället med annat antal diskar?

Är det dumt att ha två kontroller kort eller ska jag skaffa ett större (med fler platser alltså)?

Kommer jag senare kunna stoppa in fler diskar utan att fucka upp något eller måste jag ha alla diskar jag vill ha i systemet på plats från början?

Jag har kollat runt lite och funderar lite på dessa olika korten:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=577080
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=517701
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=527280
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=248773

Korten är inte alls spikade, och jag kan ha varit dum som låst mig på 8 platser, kolla istället på större på en gång.
Tanken var att inte lägga en snorstor summa på kortet/korten. Men jag antar att man åker på att göra det om man vill ha kvalitet.

Jag är självklart helt öppen för förslag på vad jag kan tänkas välja, då jag inte är helt hemma på detta område.

Tanken är att jag säkert kommer att bygga ut servern senare och för att slippa massa mek så antar jag att jag kommer köra någon mjukvaru raid. (?)

Och i och med det så utgår jag även från att jag kommer att åka på att antagligen köpa två kort med 8 platser eller ett med 16, om man nu inte kan använda sig av MOBOs SATA platser med och blanda hejvillt, kan man kanske det?

Tänkte slänga in detta i min gamla rigg fast i ett nytt större chassi.

intel 3,4ghz dualcore prossecor med 4 gig i ram tror jag. Kan detta klara av en mjukvaruraid om det nu ska användas?
Och hur är det med nätagg? Vad kommer jag behöva peta in i datorn om jag ska driva 12+ diskar och kanske senare uppåt en 20?

Detta ska bli någon form av seedbox, ftp, och användas för att streama ifrån till en HTPC, kan detta lösas genom att köra någon random linux distro med GUI?

Permalänk
Medlem

helt korrekt så är det wd green diskarna som har en tendens o tappas av raid array (hårdvaru iaf, vet inte hur det ser ut på mjukvaru raid). om du ska köra wd diskar i raid så föreslår jag att du lägger ut några hundra kr mer på black varianterna som funkar klockrent.
när det gäller nätagg så skulle jag rekomendera att köra på nån 600-700w+ och 80+ certifierad

Permalänk
Medlem

Ska detta inlägget kanske flyttas till server-delen?

Permalänk
Medlem

notera att endast 2 av dem raidkorten (higpoint korten) du har valt ut stödjer raid5 så på lsi och ibm korten kommer du bli tvungen att köra software raid i oset

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Inaktiv

Det du behöver är rena kontroller kort. Det finns ingen vettig anledning att köra RAID i hårdvaran.

Förmodligen enklaste skulle vara FreeNAS och RAIDZ2 på alla diskar. Tyvärr går det inte expandera ZFS raid än så länge men det går att lägga till en ny array till storage polen så att det är nog inte värt att satsa på hårdvara för den delen.
Sedan har du fördelen att allt är hashat och det finns ingen risk att korrupt kontroller sabbar allt.

WD raid edition diskar är underbara. Fungerar utmärkt i RAID (jag kör de även som singel diskar). De kastas inte ut ur RAID pga. för lång recovery och de tål mer vibrationer än vanliga diskar (lätt hänt med en massa diskar tätt inpå varandra).

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt att köra för operativsystem kan vi ju börja med att fråga?

Permalänk
Hedersmedlem

På tidigare WD Green-diskar kunde man sätta på TLER, men på nuvarande diskar har WD bestämt att man inte får ändra detta värde. Jag har sett stora riggar med både Samsung, Hitachi och WD-diskar men Samsung verkar generellt lite vanligare hos entusiaster som bygger stora lagringsarrays (kika på HardOCP:s lagringsforum). Jag har själv haft extremt mycket strul med en Intel SAS-kontroller och WD-diskar, förlorat 3-6 TB-arrayer flera gånger om på grund av generella strul, så personligen rekommenderar jag inte WD för RAID. Kör själv en FreeNAS-burk och är mycket nöjd med prestandan och funktionerna än så länge.

TLER på Wikipedia.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Vad har du tänkt att köra för operativsystem kan vi ju börja med att fråga?

Det jag hade i huvet nær jag børjade tænka på detta var någon linuxserver løsning typ, Ubuntuserver med ett GUI då jag inte kan något om att hålla på i terminalen, men så antar jag att det ær en bættre løsning æn att køra random windows/windowsserver.
Men jag har dålig koll på vad som læmpar sig, så førslag ær ytterst tacksamt.

Skrivet av Kr^PacMan:

På tidigare WD Green-diskar kunde man sätta på TLER, men på nuvarande diskar har WD bestämt att man inte får ändra detta värde. Jag har sett stora riggar med både Samsung, Hitachi och WD-diskar men Samsung verkar generellt lite vanligare hos entusiaster som bygger stora lagringsarrays (kika på HardOCP:s lagringsforum). Jag har själv haft extremt mycket strul med en Intel SAS-kontroller och WD-diskar, förlorat 3-6 TB-arrayer flera gånger om på grund av generella strul, så personligen rekommenderar jag inte WD för RAID. Kör själv en FreeNAS-burk och är mycket nöjd med prestandan och funktionerna än så länge.

TLER på Wikipedia.

Okey, så då ær du en av de jag læst om som haft problem med dem.
Kanske gør så att jag tar och køper hælften hælften, så att det blir en array med WD Green och en med samsung F4 så kan jag få mig en egen bild av det med.

Men då rekomenderar du iaf att jag håller mig borta från Intel kort.

Låt oss sæga att jag skaffar ett kort med 24 platser, (støre kapacitet tror jag inte jag någonsin kommer lægga in i servern) kan jag då anvænda 2 portar från kortet først, køra mjukvaruraid av något slag i två arrays och sedan lægga till en ny array eller kommer det att vara problematiskt? Så att jag inte behøver ha alla diskar jag kommer vilja ha i burken redan rån børjan.
Det borde væll bara bli så att jag får några fler "partitioner".

Ber om ursækt før de norska bokstæverna!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vifors:

Det jag hade i huvet nær jag børjade tænka på detta var någon linuxserver løsning typ, Ubuntuserver med ett GUI då jag inte kan något om att hålla på i terminalen, men så antar jag att det ær en bættre løsning æn att køra random windows/windowsserver.
Men jag har dålig koll på vad som læmpar sig, så førslag ær ytterst tacksamt.

Okey, så då ær du en av de jag læst om som haft problem med dem.
Kanske gør så att jag tar och køper hælften hælften, så att det blir en array med WD Green och en med samsung F4 så kan jag få mig en egen bild av det med.

Men då rekomenderar du iaf att jag håller mig borta från Intel kort.

Låt oss sæga att jag skaffar ett kort med 24 platser, (støre kapacitet tror jag inte jag någonsin kommer lægga in i servern) kan jag då anvænda 2 portar från kortet først, køra mjukvaruraid av något slag i två arrays och sedan lægga till en ny array eller kommer det att vara problematiskt? Så att jag inte behøver ha alla diskar jag kommer vilja ha i burken redan rån børjan.
Det borde væll bara bli så att jag får några fler "partitioner".

Ber om ursækt før de norska bokstæverna!

Du får hålla dig borta från de flesta kort i så fall, eftersom det baserar sig på en LSI Logic 1068e-krets, vilka typ alla sub-2000 kr-korten gör. I detta fall är det dock inte kontrollerkortets fel, utan diskarna.

Kan även rekommendera att du köper två kontrollerkort med 12 portar var om du planerar upp till 24 portar. Dels kan man ofta "koppla ihop" flera lite mer avancerade kontrollerkort och köra arrays över PCIe-bussen så at säga. Det ger bättre redudans och mer flexibilitet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Då kom jag tillbaka till detta kortet jag tidigare tittat lite på men lagt åt sidan pga att det har några år på nacken.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=248773

Tror jag tar och beställer mig ett sådant och testar med Samsung diskar först, och ser vad jag tycker om dessa.
Då måste jag bara kolla in hur strömförbrukningen är på mina gamla delar, och om man kanske skulle spara på att uppgradera lite där med.

Permalänk
Medlem

Valde bort Lian Li 343b kuben som jag hade tænkt mig till detta och tittar nu istællet på ett Norco 4224, men det chassit har "inbyggt" stød før SATA I och II, SATA ær ju bakåtkompatibelt, men hur kommer detta påverka mig senare om låt oss sæga 5 år nær det ær standard med SATA III vilket redan nu finns, Kommer jag att få mycket sæmmre hastigheter eller ær detta inget jag behøver bry mig om før privatbruket som denna server kommer anvændas till?
Och så kænner jag att detta kanske ær något ni kan førklara før mig:
"Hotswapen" som sitter i detta chassi, nær jag væl kør i RAID kommer væll detta inte gå att anvænda som normalt då en disk kommer ur arrayn, men førdelen med att ha hotswaps måste ju vara att kunna se vilken disk som falerat om någon nu kommer att gøra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vifors:

Det jag hade i huvet nær jag børjade tænka på detta var någon linuxserver løsning typ, Ubuntuserver med ett GUI då jag inte kan något om att hålla på i terminalen, men så antar jag att det ær en bættre løsning æn att køra random windows/windowsserver.
Men jag har dålig koll på vad som læmpar sig, så førslag ær ytterst tacksamt.

Jag rekomenderar gärna att man försöker sig på linux om man har ork och intresse för att få som man vill. Restriktionerna är få i linux, så det är främst din egen påhittighet som lägger gränser för vad som kan utföras av datorn.
Om intresset däremot är svagt, kan det löna sig att iställe använda sig av en platform man är bekant med, även windows. På det viset finns det större chans att du har koll på säkerhet och hur du får hjälp med problem.

Skrivet av Vifors:

Låt oss sæga att jag skaffar ett kort med 24 platser, (støre kapacitet tror jag inte jag någonsin kommer lægga in i servern) kan jag då anvænda 2 portar från kortet først, køra mjukvaruraid av något slag i två arrays och sedan lægga till en ny array eller kommer det att vara problematiskt? Så att jag inte behøver ha alla diskar jag kommer vilja ha i burken redan rån børjan.

Min egen filserver som jag kör, har jag planerat från början som ett pågående dynamsikt projekt. Jag satsar i första hand på att ha så få diskar som möjligt i min server. Har nu kört servern i 3 år snart, där jag började med 1 x 1TB och 1 x 500GB. I och med att jag behövde mera lagringsutrymme, har jag köpt större diskar och idag är det 1 x 2TB + 1 x 1TB i servern. Här emellan har jag även införskaffat en 1,5TB disk, som då ersatte 1TB disken. Dock när 2TB införskaffades så fick 1,5TB komma ut och fungerar nu som hotswap backup disk, vilket även 500GB disken gör. Detta gör jag eftersom diskarna blir större an efter, och hittils har de vuxit i ungefär den takten som jag behöver mera utrymme. Dock tror jag att inom 1 år kommer jag att ha 3 lagringsdiskar i min server.
Jag tycker inte att man skall låsa sig vid att man måste få allt rätt med en gång. Min server har utvecklats mycket under åren, och idag har den många fler uppgifter än jag någonsin tänkt från början.