Krånglande fläktkontroller i vissa Corsair Hydro H100

Permalänk
Medlem

Kul.... fick min H100 till mitt helt nya datorsystem precis.... för typ 10 minuter sedan, och gick in här och såg detta, serienummret stämmer också..... balle också.......

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rna:

Kul.... fick min H100 till mitt helt nya datorsystem precis.... för typ 10 minuter sedan, och gick in här och såg detta, serienummret stämmer också..... balle också.......

Problemet är iofs inte jättestort för de flesta..

altså att man efter några veckor inte kan ändra vilken fläktinställning enheten har.
(kanske kan vara ok om man inte bryr sig så mycket och är nöjd att köra fläktarna på samma inställnng helatiden.

Värre om fläktkontrollen går sönder helt och hållet som på min

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk
Medlem

Själv har jag en H80 och där är fläktkontrollern sönder den med...

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

hm är det inte coolit som gör dom här för corsair? För att jag har en coolit kylare och har den inställd på extreme men det verkar inte vara nån skillnad på det och default.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt att inte svenska Corsair stiger in och löser detta åt svenska användare på en gång, Corsair slår sig för bröstet och säger att deras grejjer är "kvalle" grejjer, till och med deras "DreamPc" koncept skryter dom om då nästan allt från corsir har 5 års garanti.
http://www.youtube.com/user/LinusTechTips#p/search/17/WWZ1zOf...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsf:

hm är det inte coolit som gör dom här för corsair? För att jag har en coolit kylare och har den inställd på extreme men det verkar inte vara nån skillnad på det och default.

Who is the OEM of the H80?

Answer: CoolIT makes the H60/H80/H100 for us to our specs.

jepp

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk

Tur att min fungerar då eftersom jag slängt kartongen :S

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

har läst lite på coolit forumet och det kan vara problem med vissa gigabyte moderkort som inte ger 12 volt genom deras 4 pin kontakt och därför får inte kylaren tillräckligt med ström det kan vara problemet.

eller att man måste ställa in alla fläkt kontroller på sitt moderkort vad man än har.

Permalänk
Medlem

Tycker det är så jävla drygt, den här tendensen som börjar bli allt vanligare, att man i kriget på hårdvarumarknaden släpper produkter som inte är ordentligt testade, eller sätter datum som man inte kan hålla.. tänker på amd, intel, och nu corsair. tråkigt, frustrerande och så jävla dåligt.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk

Gäller felet endast h100 och inte h80?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

32C i load? vad kallar du "load" ? Och i vilket program mäter du temp?

BF3?
Asus egna program AI suite II, aja den pendlar mellan 32-35C när BF3 är på, fast de kanske påverkar GPU:n mest.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve hundred Moderkort: Asus P8P67 Deluxe CPU: Intel i7 2600K 4,4Ghz CPU-Kylare: Corsair H100 GPU: Gigabyte GTX680 PSU: Corsair HX850 RAM: G-Skill 4x4GB 1600Mhz Sys-disk/prog-disk: 2x120GB Corsair Force GT SSD Lagring: 500GB Segate, 2x1TB Samsung Spinpoint F1 & 2x2TB Samsung Spinpoint F3 Skärm: LG Flatron e2441 24"

Permalänk
Skrivet av switch87:

BF3?
Asus egna program AI suite II, aja den pendlar mellan 32-35C när BF3 är på, fast de kanske påverkar GPU:n mest.

BF3 producerar inte ens i närheten av så mycket load som riktiga benchprogram, så nja, det där e nästan idle skulle jag säga

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller känns det inte som Corsair har fått dras med kvalitetsproblem i högre grad än somliga andra? Är det inte så då att man faktiskt inte har särskilt bra kvalitet på sina prylar, per definition?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickybobby:

Gäller felet endast h100 och inte h80?

Felet gäller min H80 också tydligen. Men tror att problemet är större med H100.

Visa signatur

C>++

Permalänk

Vilken tur att man inte den serien har 11289403

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Scythe GT fungerar inte att styra i corsair, vet inte om det hjälper att sätta dom i en dedikerad fläktkontroller då dessa fläktar inte är PWN styrda.

Sitter själv i samma sits med en nybygd rigg. Nu har jag således 5st nya GT liggandes i reservdelslådan utan nytta.

Jaha såpass, men processorn ligger på fina temperaturer iallafall så det är ingen direkt fara

Permalänk
Medlem

Min är drabbad och har ett irriterande tickande ljud från sig! :S
Tror ni man kan få den utbytt till en som funkar 100%?

dock stämmer inte serienumret.. Men min fläkt kontroller funkar inte =/

Permalänk
Skrivet av uppsala_killen:

Vilken tur att man inte den serien har 11289403

har också den serien,, är det någon som märkt några problem med den?

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Tycker det är så jävla drygt, den här tendensen som börjar bli allt vanligare, att man i kriget på hårdvarumarknaden släpper produkter som inte är ordentligt testade, eller sätter datum som man inte kan hålla.. tänker på amd, intel, och nu corsair. tråkigt, frustrerande och så jävla dåligt.

Instämmer till fullo i detta. Jag kan förstå att man måste uppdatera mjukvara för att lägga till extra och nya funktioner etcetera, men att köpa spel och program vars förväntade funktioner inte fungerar som tänkt direkt ur förpackningen är bedrövligt. Men ändå accepterar folk det eftersom det blivit ett normalt förfarande. Även hårdvara i allt större utsträckning drabbas nu av detta, där det ska patchas och fixas innan det i vissa fall ens går att använda som tänkt. Jag förstår att det är pressade scheman och releasedatum hit och dit som ska hållas, men skulle alla andra produkter vi köpte hålla samma låga kvalitet så skulle Plus få gå 24 timmar om dygnet för att hinna såga allt. Kläder som har osydda sömmar, bilar som slutar fungera om man har folk på alla säten eller liknande dumt...

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cossie_martin:

har också den serien,, är det någon som märkt några problem med den?

Jag har den serien och min fläktkontroller funkar inte och har ett irriterande tickande ljud =/

Permalänk

har just kollat min,,den tickar inte och fläktkontrollern funkar,,,än så länge

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Verkar ju som att Corsair har mycket kvalitets problem med H100. Jag fick ju till exempel modda 5.25" buren i mitt Arc chassi för att kylaren var för lång(vi pratar om millimeter här) och i Swecs test gick den ju in utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Verkar ju som att Corsair har mycket kvalitets problem med H100. Jag fick ju till exempel modda 5.25" buren i mitt Arc chassi för att kylaren var för lång(vi pratar om millimeter här) och i Swecs test gick den ju in utan problem.

hur vet du att det inte var chassit då?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Hur kan jag se serie nr om jag har slängt kartongen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Verkar ju som att Corsair har mycket kvalitets problem med H100. Jag fick ju till exempel modda 5.25" buren i mitt Arc chassi för att kylaren var för lång(vi pratar om millimeter här) och i Swecs test gick den ju in utan problem.

Kan väl likväl vara Fractal Design som har bristande kvalla i sånna fall..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Troligen dags att skicka paket till Hongkong... Suck!

Visa signatur

Chassi: Corsair 600t , Moderkort: Asus P8Z68 V PRO, Processor: Intel 2600 K @ stock (än så länge), Grafikkort : internt, Nätagg: Corsair AX 1200w, Minne: Corsair Vengence 4x4 GB, Vattenkylning: Corsair H100 , Systemdisk: Intel 510 SSD 128 GB, Lagringsdisk: WD Caviar 1 TB, Operativsystem: Win 7 64 bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Scythe GT fungerar inte att styra i corsair, vet inte om det hjälper att sätta dom i en dedikerad fläktkontroller då dessa fläktar inte är PWN styrda.

Sitter själv i samma sits med en nybygd rigg. Nu har jag således 5st nya GT liggandes i reservdelslådan utan nytta.

On topic: Varför kontakta Corsair, alla som har köpt en H100 har ju garanti på dom, kontakta affären som ni köpte den ifrån så får dom lösa problemet.

Orginalfläktarna till H100 är ju inte PWM heller
Jag kör med 4 fractal Design 120mm funkar bra, kanske inte så tyst men det kyler bra iallafall, kunde köra min x4 965BE i över 4Ghz utan vidare, det har alldrig gått förut med H50/H60, TRUE eller andra kylare.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Verkar ju som att Corsair har mycket kvalitets problem med H100. Jag fick ju till exempel modda 5.25" buren i mitt Arc chassi för att kylaren var för lång(vi pratar om millimeter här) och i Swecs test gick den ju in utan problem.

I min ARC passade H100 i som en smäck trots 4st fläktar, fast mycket sladdar blev det

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

hur vet du att det inte var chassit då?

Skrivet av Tandborste:

Kan väl likväl vara Fractal Design som har bristande kvalla i sånna fall..

Sant, kan vara FD som har gjort chassit lite mindre. Men jag tror nog mer på att kylaren är längre än den som var med i testet.
Det i sig behöver inte tyda på fel i tillverkningen, men kylaren har blivit förlängd av någon anledning.

Vad som däremot tyder på dålig kvalité är passformen på backplaten och skruvarna som håller den mot moderkortet.
Jag fick dra åt skruvarna riktigt hårt med en lite skiftnyckel för den skulle sitta tajt mot kortet. Kändes lite som om det var någon ogradad kant i muttrarna, som gjorde att skruvarna bottnade innan dom skruvats ner hela vägen. Våld löste detta. Det känns dock fel att behöva använda det på på något så dyrt och samtidigt simpelt.

Sedan så var ju finishen på skruvarna helt kass. Väldigt dålig anodisering. Seriöst, jag har lyckats bättre i vårt garage.
Detta har ju dock inget med funktionen på dom att göra.

Hoppas detta är läsbart och förståeligt då det är sent på kvällen.

Edit:

Skrivet av AMD_PERA:

I min ARC passade H100 i som en smäck trots 4st fläktar, fast mycket sladdar blev det

Intressant, detta tyder ju på att det skiljer på någon av produkterna. Frågan är ju då vilken :/

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara någon höjdare till kvalitet på deras kylare. Denna är min andra H100 jag bytt. Kolla denna video.
http://www.youtube.com/watch?v=Sh9i19SxXHI

Siket skräp. RMA igen då. För övrigt hade denna det kända Serie numret också. kanske är en jädra massa fel på denna serie.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x