Permalänk
Medlem

Datorn krashar, BSOD.

Jag har en dator, som är ungefär 4 år (?) gammal som har fungerat perfekt, tills nu då den har börjat bluescreena, av flera olika anledningar, skriver ner alla nedanför:

csc.sys
dxgmms1.sys
halmacpi.dll
halmacpi.dll
halmacpi.dll
NETIO.SYS
Ntfs.sys
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
rdbss.sys
tcpip.sys
tcpip.sys
tcpip.sys
volsnap.sys
win32k.sys

Datorn, stänger även ner skype, firefox, windows explorer, mm. innan den krashar, och bluescreenar, sen startar den om, kör ett tag, sen händer samma sak.

Mina specs:
Cpu: Intel core 2 duo e6750 @2.66
Moderkort: Asus P5QL/EPU
Minne: 2x1GB DDR2 Crosair
Gpu: Nvida GeForce 8800 GT

Permalänk
Medlem

Hjälp någon?

Permalänk
Medlem

format C:

Visa signatur

ASUS ROG Z490-F | Intel i5 10600K | ASUS Strix RTX 3090 | Corsair Vengeance LPX 4x8 Gb | Corsair RM1000x

Permalänk
Medlem

Svårt att säga men pröva att plocka ur ett minne och kör. Pröva sedan det andra minnet.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Skrivet av sassa46:

Jag har en dator, som är ungefär 4 år (?) gammal som har fungerat perfekt, tills nu då den har börjat bluescreena, av flera olika anledningar, skriver ner alla nedanför:

csc.sys
dxgmms1.sys
halmacpi.dll
halmacpi.dll
halmacpi.dll
NETIO.SYS
Ntfs.sys
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
ntkrlpa.exe
rdbss.sys
tcpip.sys
tcpip.sys
tcpip.sys
volsnap.sys
win32k.sys

Datorn, stänger även ner skype, firefox, windows explorer, mm. innan den krashar, och bluescreenar, sen startar den om, kör ett tag, sen händer samma sak.

Mina specs:
Cpu: Intel core 2 duo e6750 @2.66
Moderkort: Asus P5QL/EPU
Minne: 2x1GB DDR2 Crosair
Gpu: Nvida GeForce 8800 GT

Har du installerat om Windows?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Finns mycket som kan göra att en dator blir instabil helt plötsligt och att hitta orsaken kan vara svårt. Jag kör inte Windows själv så jag kan inte svara på om den långa listan av filer ger någon ledtråd, finns säkert andra här som kan svara på det. Några saker som skulle kunna ligga bakom är olika former av malware, dåliga drivrutiner till någon hårdvara, defekt hårdvara, slitage på elektronik, hårddiskar eller kontakter och möjligtvis nyinstallerade program som gör något det inte borde göra. Ett bra första steg är att se till att du har alla backups i ordning, man vet aldrig när den där datorn inte startar mer. Det finns en del analys-verktyg man kan använda för att hitta eventuella hårdvarufel. Se till att någon SMART-monitor har koll på hårddiskarna och kör en djupanalys om det finns tillgängligt. En googling på "SMART" borde ge en del tips. En annan sak man kan köra är memtest. Låt den gå några timmar. Rent visuellt kan man leta efter slitna kondensatorer, se Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague på moderbordet och andra ställen där de kan finnas. Har man tur kan det räcka med att installera om, OS och allt. Om hårddisken är lika gammal som datorn, 4 år, kan det vara lika bra att passa på att köpa en ny för att ha OSet på. Behövs inte så väldigt stor för det och du kan fortsätta använda din nuvarande för lagring, bara du har backups på saker du är rädd om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Har du installerat om Windows?

flera gånger c:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibbles:

Finns mycket som kan göra att en dator blir instabil helt plötsligt och att hitta orsaken kan vara svårt. Jag kör inte Windows själv så jag kan inte svara på om den långa listan av filer ger någon ledtråd, finns säkert andra här som kan svara på det. OSV.

Då jag har installerat om windws flera gånger, installerat drivers, formaterat hårddisken, tom bytt HDD så är det antagligen ett hårdvarufel.

Memtest har jag låtit gå 2-3 timmar 5 pass utan errors, så det är nog inte minnena heller.

Kan man byta kondesatorer, eller måste man byta hela morderkortert/stället där kondensatorn sitter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Då jag har installerat om windws flera gånger, installerat drivers, formaterat hårddisken, tom bytt HDD så är det antagligen ett hårdvarufel.

Memtest har jag låtit gå 2-3 timmar 5 pass utan errors, så det är nog inte minnena heller.

Om du har tillgång till en annan dator kan du swappa delar mellan dom, en i taget, och se när den andra börjar krascha och den trasiga inte är trasig längre. Om det är ett hårdvarufel isolerat till en utbytbar komponent kan man hitta den på det sättet. Jag föreslår att åtminstone testa flytta minnen, grafikkort, och nätagg. Kringutrustning så som extra hårddiskar, optiska enheter och ljudkort kan man koppla ur helt tills man verifierat att felet inte ligger i de centrala delarna i datorn. Det kan man i och för sig göra innan man börjar flytta mellan datorer, koppla ur allt som inte behövs och se vad som händer.

Det kan också bli slitage på kontakter, så till exempel om du har en SATA disk och mer än en SATA port så testa att sätta den på någon av de andra. Samma gäller för minnen om moderbordet tillåter att man sätter stickorna lite hur man vill, se manualen, samt grafikkort om du har flera PCIe platser. Säkert fler saker också jag glömt, du får titta runt i lådan och se vad du hittar.

Skrivet av sassa46:

Kan man byta kondesatorer, eller måste man byta hela morderkortert/stället där kondensatorn sitter?

Jag har hört historier om folk som lyckats, men det är ingenting jag rekommenderar. Men om alternativet är att kasta bort och vara utan så kan man ju testa. Kan dock inte lova att det är riskfritt för övriga komponenter i datorn så i värsta fall kan det bli dyrare att köpa två eller fler nya komponenter senare än vad det skulle vara att köpa en ny nu.