Permalänk
Medlem

Bästa sätt att placera fläkt.,..

Hej alla!

Jag har nyss byggt en egen dator och allt funkar bra än så länge! Har en fråga dock ang en extra fläkt som jag köpt till.

Jag har ett Fractal ARC chassi och där finns 4 fläktar i det chassiet redan. 1 fram, 1 back, 1 i toppen och 1 i botten har jag för mig. Jag har köpt en 180 mm air penetrator fläkt också som jag hade tänkt sätta i sidan av chassiet. Är det bäst att låta den blåsa in eller ut luft? Från vad jag kan se och känna mig till så blåser alla de andra fläktarna utåt, ska dem verkligen göra det?` Dom satt ju i chassiet redan och från vad jag kan se så blåser dem alla utåt.

Vad tror ni blir bäst?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ever:

Hej alla!

Jag har nyss byggt en egen dator och allt funkar bra än så länge! Har en fråga dock ang en extra fläkt som jag köpt till.

Jag har ett Fractal ARC chassi och där finns 4 fläktar i det chassiet redan. 1 fram, 1 back, 1 i toppen och 1 i botten har jag för mig. Jag har köpt en 180 mm air penetrator fläkt också som jag hade tänkt sätta i sidan av chassiet. Är det bäst att låta den blåsa in eller ut luft? Från vad jag kan se och känna mig till så blåser alla de andra fläktarna utåt, ska dem verkligen göra det?` Dom satt ju i chassiet redan och från vad jag kan se så blåser dem alla utåt.

Vad tror ni blir bäst?

Mvh

Den där fram blåser inåt, den där bak och i toppen blåser utåt.

Sen får du tänka på med att om du kör sidan som inblås att det kommer blåsa in massa skit, såvidare du inte inhandlar ett dammfilter, för det medföljer ej.

Permalänk
Medlem

Om fläkten blåser ut lär du märka att luften är ljummen/varm, är det en insugsfläkt så är det kallt drag. Iaf när datorn varit på ett tag.

Då så, varm luft stiger. Alltså vill du ha följande:

Fram, botten, sidan: IN

Bak, toppen, (PSUns fläkt): UT

Sikta på hyfsat lika luftflöde in/ut, men alltid mer in än ut, för att få positivt tryck som pressar bort damm. Detta innebär dock att allt damm kommer försöka ta sig in genom insugsfläktar så helst vill man ha ett tunnt filter på dem. Oavsett filter så är det bättre att du får damm där än att det åker genom DVD-läsare m.m. som det gör vid negativt tryck.

Du har två på in och tre på ut nu, eftersom PSUn blåser ut, därför har du antagligen negativt tryck nu, vilket är anledningen att du sätter den stora sidfläkten på insug.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX