Dator som klarar BF3 60++ fps på ultra för cirka 20 tusen inkl allt?

Permalänk

Dator som klarar BF3 60++ fps på ultra för cirka 20 tusen inkl allt?

Jag har inte ägt en stationär dator på över 4 år. Men intresset kom upp när man hörde vilka grymma spel som kommer under höst/vintern.

Jag behöver alltså en burk och alla dess komponenter inkl. skärm, tagentbord och mus.

Jag har snabbt dragit ihop en kundvagn spontant med första tanke. Inte lagt någon större vikt på om alla komponenter passar, elller om mer prisvärt alternativ finns, och jag frågar er sakkunniga ifall det finns andra alternativ eller vad jag skulle kunna dra ner priset på?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/979511/2011-10-11

Som ni ser är jag över budget redan och då har jag inte valt något tangentbord eller några fläktar.
Jag är osäker på om jag ska köra ett GTX 590 eller GTX 580 SLI. Vet att SLI presterar bättre, men tanken är att skaffa ett till 590 så småningom. Men två 580 duger säkert lika bra, vad tjänar jag prismässigt på att välja två gtx 580 direkt? Jag antar att det låter betydligt mer från burken med två 580 än ett 590?

Tar gärna förslag på bättre (billigare) rigg.
Finns det en mer prisvärd skärm? Är 120HZ ett måste?
Jag antar att moderkort och nätagg. är svårt att spara in på om jag skall köra dubbla 590 i framtiden. Men om jag väljer två 580 finns det lite pengar att spara in. Men det kanske finns bättre moderkort än det jag har valt för liknande summa?
Finns det något lika bra chassi för min setup för en mindre summa?
Vilket tangentbord är optimalt för BF3?
Är det någon större skillnad på de snabbare (och dyrare) ssd diskarna mot de billigare?
i7 processorn är det som gäller för någon som mig som vill överklocka till max?
Mycket frågor, och jag är själv helt lost i denna djungel. Hoppas ni har tid att svara.
Alla funderingar är välkomna.

Visa signatur

Fractal ARC -> Intel i7 2600K -> MSI P55-GD65 -> Noctua D14 -> MSi GeForce GTX 580 Twinfrozr II SLI -> Corsair CMPSU-1200AX 1200W -> Corsair Force 3 Series 120GB -> 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 -> Samsung S23A700D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av windforce:

Jag har inte ägt en stationär dator på över 4 år. Men intresset kom upp när man hörde vilka grymma spel som kommer under höst/vintern.

Jag behöver alltså en burk och alla dess komponenter inkl. skärm, tagentbord och mus.

Jag har snabbt dragit ihop en kundvagn spontant med första tanke. Inte lagt någon större vikt på om alla komponenter passar, elller om mer prisvärt alternativ finns, och jag frågar er sakkunniga ifall det finns andra alternativ eller vad jag skulle kunna dra ner priset på?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/979511/2011-10-11

Som ni ser är jag över budget redan och då har jag inte valt något tangentbord eller några fläktar.
Jag är osäker på om jag ska köra ett GTX 590 eller GTX 580 SLI. Vet att SLI presterar bättre, men tanken är att skaffa ett till 590 så småningom. Men två 580 duger säkert lika bra, vad tjänar jag prismässigt på att välja två gtx 580 direkt? Jag antar att det låter betydligt mer från burken med två 580 än ett 590?

Tar gärna förslag på bättre (billigare) rigg.
Finns det en mer prisvärd skärm? Är 120HZ ett måste?
Jag antar att moderkort och nätagg. är svårt att spara in på om jag skall köra dubbla 590 i framtiden. Men om jag väljer två 580 finns det lite pengar att spara in. Men det kanske finns bättre moderkort än det jag har valt för liknande summa?
Finns det något lika bra chassi för min setup för en mindre summa?
Vilket tangentbord är optimalt för BF3?
Är det någon större skillnad på de snabbare (och dyrare) ssd diskarna mot de billigare?
i7 processorn är det som gäller för någon som mig som vill överklocka till max?
Mycket frågor, och jag är själv helt lost i denna djungel. Hoppas ni har tid att svara.
Alla funderingar är välkomna.

a.w.

Moderkortet behöver bytas till ett ATX som är standard. Visst fungerar det med ett m-ATX men bara onödigt och det blir ont om plats för ett framtida kort grafikkort och ev. ljudkort. Även att det "bara" klarar PCI-E 8x istället för 16x vid två grafikkort (drar ner prestandan med någon ynka procent).

Tror att du behöver att montera bort "trumman" bredvid grafikkortet för att det skall få plats på längden.

Permalänk

Ska jag vara ärlig har jag ingen aning om vad m-ATX och ATX har för skillnader. Men ATX har normalt alltså mer plats för fler grafikkort och har även 2x 16x i PCI-E? Vilket moderkort bör jag välja för att slippa montera bort något?

Jag antar att VRAM ej "plussas ihop" i SLI. Om jag vill åt 3GB VRAM på grafikkortet och köra SLI (2x GTX 580), fungerar det då att köpa ett GTX 580 med 3gb samt ett med 1.5gb? Eller måste man ha två st 3 gb för att få det att gå ihop?

Hur ser man penklast å grafikkorten att de är referenskort? Att det står "SLI: Ja" under specifikationer? Jag antar att dessa skall skicka ut luft ur sidan av datorn, men då jag ej vet hur dessa kort ser ut så frågar jag.
Gärna fler motiveringar och främst fler kundvagnar tack

OT: Då det ser ut att vara en hel drös människor som uppgraderar/köper nytt i samband med BF3 releasen tror ni att leverantörerna har trissat upp priserna något? Eller är priserna densamma som för 2-3 månader sedan (bör förvisso ha sjunkit lite med tiden)?

Visa signatur

Fractal ARC -> Intel i7 2600K -> MSI P55-GD65 -> Noctua D14 -> MSi GeForce GTX 580 Twinfrozr II SLI -> Corsair CMPSU-1200AX 1200W -> Corsair Force 3 Series 120GB -> 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 -> Samsung S23A700D

Permalänk

Tycker att chassit och skärmen är lite i dyraste laget...
Jag tycker inte 120Hz spelar någon större roll. Jag märkte en skillnad när jag bytte upp mig till en 120hz från en gammal Acer-skärm i CS:S. Lite bättre flyt. Du har dock en budget att hålla, så tycker det kan kvitta.

Får allt plats i ett Fractal Design Arc, så köp det istället.

Permalänk
Skrivet av DunderOskar:

Tycker att chassit och skärmen är lite i dyraste laget...
Jag tycker inte 120Hz spelar någon större roll. Jag märkte en skillnad när jag bytte upp mig till en 120hz från en gammal Acer-skärm i CS:S. Lite bättre flyt. Du har dock en budget att hålla, så tycker det kan kvitta.

Får allt plats i ett Fractal Design Arc, så köp det istället.

Tack för svar.
Jag vill helst undvika vattenkylning, och har läst lite angående Arc:en och Noctua NH-D14. De verkar passa som jag har förstått det så länge man väljer lågprofilsminnen.
Jag gjorde en ny kundvagn där jag bytte ut chassit till Arc:en samt att jag bytte ut grafikkorten mot 2x 6970 istället vilket ger 2gb och iallafall minst 3000 kr billigare än gtx 580 SLI. Samt en mindre PSU som bör fungera med 2x 6970, ett annat moderkort (antar att detta passar bra för mina komponenter?)
Har alltid varit skeptisk mot AMD's produkkter, men iallafall enligt testet här på SC så hamnar inte två st 6970 långt efter 2 st gtx580 FPS-mässigt i betan till BF3.
Kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/982177/2011-10-12

Skärmen bytte jag mot en Asus VG236HE vilket också har 120hz. Fick ner priset med 800 kr mot tidigare skärm (har fått för mig att 120hz är så mycket bättre vi fps spel och därför vill jag inte direkt snåla in på skärmen för att känna mig missnöjd sen när BF3 kommer).
Skärmen: http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:3532533

Hamnar totalt på cirka 19600 kr och då återstår endast Tangentbord och mus vilket är acceptabelt för min budget.

Man kan alltid tänja på budgeten lite, men helst inte så det känns Om man säger såhär, vad missar jag om jag väljer denna rigg istället för två st nvidia grafikkort 580? Är det värt de 3000 kr extra som de kostar? Eller varför känns det som alla köper nvidia istället?
Vad tror ni?

Edit: Såg att moderkortet endast hade en utgång för pci-e i 16x. Jag byter ut detta mot MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 vilket är 350 kr mer.
20 000 kr ganska precis. Skärm och mus får hållas utanför budgeten ;P tar dock gärna även förslag på dessa vilken mus, och tangentbord som är optimalt för BF3.

Visa signatur

Fractal ARC -> Intel i7 2600K -> MSI P55-GD65 -> Noctua D14 -> MSi GeForce GTX 580 Twinfrozr II SLI -> Corsair CMPSU-1200AX 1200W -> Corsair Force 3 Series 120GB -> 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 -> Samsung S23A700D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av windforce:

Jag har inte ägt en stationär dator på över 4 år. Men intresset kom upp när man hörde vilka grymma spel som kommer under höst/vintern.

Jag behöver alltså en burk och alla dess komponenter inkl. skärm, tagentbord och mus.

Jag har snabbt dragit ihop en kundvagn spontant med första tanke. Inte lagt någon större vikt på om alla komponenter passar, elller om mer prisvärt alternativ finns, och jag frågar er sakkunniga ifall det finns andra alternativ eller vad jag skulle kunna dra ner priset på?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/979511/2011-10-11

Som ni ser är jag över budget redan och då har jag inte valt något tangentbord eller några fläktar.
Jag är osäker på om jag ska köra ett GTX 590 eller GTX 580 SLI. Vet att SLI presterar bättre, men tanken är att skaffa ett till 590 så småningom. Men två 580 duger säkert lika bra, vad tjänar jag prismässigt på att välja två gtx 580 direkt? Jag antar att det låter betydligt mer från burken med två 580 än ett 590?

Tar gärna förslag på bättre (billigare) rigg.
Finns det en mer prisvärd skärm? Är 120HZ ett måste?
Jag antar att moderkort och nätagg. är svårt att spara in på om jag skall köra dubbla 590 i framtiden. Men om jag väljer två 580 finns det lite pengar att spara in. Men det kanske finns bättre moderkort än det jag har valt för liknande summa?
Finns det något lika bra chassi för min setup för en mindre summa?
Vilket tangentbord är optimalt för BF3?
Är det någon större skillnad på de snabbare (och dyrare) ssd diskarna mot de billigare?
i7 processorn är det som gäller för någon som mig som vill överklocka till max?
Mycket frågor, och jag är själv helt lost i denna djungel. Hoppas ni har tid att svara.
Alla funderingar är välkomna.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/982714/2011-10-12
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650173

Ta ett 590 nu och ett 590 sen om ett par månader, 590 är ganska så prisvärt, 570 också; 2 st 570 e lika bra som ett 590 ungefär, men doc så kan man bara ha tre st 570 i sli vilket endast är tre kärnor jämfört med 4st kärnor med 590 sli, 580 är lite välrt dyrt, och för att det skall vara prisvärt skall mycket till.
Tangentbord är väldigt överhypat, jag spelar på ett för 29 kr och har inga problem alls med det. Hade ett för 600 förut men det pajade till slut och jag köpte detta som en nödlösning och det funkar prima.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Du får ju inte glömma att lägga denna i din vagn

https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Corsair carbide 300R, AMD x4 955, Cooler Master Seidon 120V, Asus M4A88T-EVO/USB3, Gigabyte 6870, 2x4gb 1333, 1tb hdd, corsair 600W

Permalänk

Tack för era tips, fri frakt skall jag inte glömma, tack för upplysningen

@920103 är "XFX Radeon HD6970 2048MB CrossFire Edition" bättre än Gigabytes 6970? Priset är detsamma men XFX skall låta mer enligt de recensioner som finns på Inet. Varför skulle du byta välja detta framför Gigabytes? Benqskärmen ser rätt bra ut, får spåna på det. Tack för tipsen på tangentbord och mus ska ta mig en titt på dem. Har du möjligtvis något av dessa själv och kan ge någon motivering vore det toppen.

Skrivet av Layon:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/982714/2011-10-12
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650173

Ta ett 590 nu och ett 590 sen om ett par månader, 590 är ganska så prisvärt, 570 också; 2 st 570 e lika bra som ett 590 ungefär, men doc så kan man bara ha tre st 570 i sli vilket endast är tre kärnor jämfört med 4st kärnor med 590 sli, 580 är lite välrt dyrt, och för att det skall vara prisvärt skall mycket till.
Tangentbord är väldigt överhypat, jag spelar på ett för 29 kr och har inga problem alls med det. Hade ett för 600 förut men det pajade till slut och jag köpte detta som en nödlösning och det funkar prima.

Ok 590 alltså, jag är faktiskt relativt sugen. Dock tråkigt att lira på high/medium när BF3 lanseras för att få ut en bra fps, tills jag har skaffat SLI. Men pallar moderkortet du har tagit med SLI för två 590, och detsamma om PSU:n på 1000w pallar en SLI av två gtx 590? Varför kostar vissa moderkort så sjukt mycket medans andra inte kostar någonting i princip? Man blir lite skeptisk då jag inte har en aning om vad jag ska kolla på riktigt i specen.

Varför skulle du välja FX-8120 (bulldozer?) över en intel i5/i7? AMD's har väl i stort sätt förlorat samtliga test som gjordes idag på sweclockers? Det är inte direkt så man sparar många kulor på att välja det istället?

Visa signatur

Fractal ARC -> Intel i7 2600K -> MSI P55-GD65 -> Noctua D14 -> MSi GeForce GTX 580 Twinfrozr II SLI -> Corsair CMPSU-1200AX 1200W -> Corsair Force 3 Series 120GB -> 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 -> Samsung S23A700D

Permalänk
Medlem
Skrivet av windforce:

Tack för era tips, fri frakt skall jag inte glömma, tack för upplysningen

@920103 är "XFX Radeon HD6970 2048MB CrossFire Edition" bättre än Gigabytes 6970? Priset är detsamma men XFX skall låta mer enligt de recensioner som finns på Inet. Varför skulle du byta välja detta framför Gigabytes? Benqskärmen ser rätt bra ut, får spåna på det. Tack för tipsen på tangentbord och mus ska ta mig en titt på dem. Har du möjligtvis något av dessa själv och kan ge någon motivering vore det toppen.

Ok 590 alltså, jag är faktiskt relativt sugen. Dock tråkigt att lira på high/medium när BF3 lanseras för att få ut en bra fps, tills jag har skaffat SLI. Men pallar moderkortet du har tagit med SLI för två 590, och detsamma om PSU:n på 1000w pallar en SLI av två gtx 590? Varför kostar vissa moderkort så sjukt mycket medans andra inte kostar någonting i princip? Man blir lite skeptisk då jag inte har en aning om vad jag ska kolla på riktigt i specen.

Varför skulle du välja FX-8120 (bulldozer?) över en intel i5/i7? AMD's har väl i stort sätt förlorat samtliga test som gjordes idag på sweclockers? Det är inte direkt så man sparar många kulor på att välja det istället?

Jag tycker du ska köra på: https://www.inet.se/artikel/v100053/xfx-radeon-hd6970-2048mb-.... Känns lite ovärt att lägga ut 12 000 för att maxa BF3 när du kan göra det samma med två 6970 för 6000. Och jag håller med dig, förstår inte heller varför man skulle välja FX-8120 över i5/i7 när det har bevisats att bulldozer är skit. Och sen tycker jag att du ska köra på: http://www.inet.se/artikel/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3, funkar för crossfire, går bra att överklocka på och de problem som fanns försvann med den senaste bios uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Av all de packet som linkats, tycker jag den här värkar vara den mest genomtänkta. Sen kan man ju fråga sig ifall det är värt att skaffa en 120hz skärm och ett separat ljudkort. Dock så använder jag det här ljudkortet, så jag kan gå i gå i godo för att det är ett bra ljud kort. Vad man får tänka på dock är att man skaffar två: http://www.kabelbutiken.com/horlursadapter-6-35mm-hane-3-5mm-... och man ska använda ett headset, vilket är idealt för det här ljudkort då det har en inbyggd hörlursförstärkare. Musen kan jag inte uttala mig om då jag har aldrig testat den, men tangentbordet är trevligt om man gillar blåa switchar. Men det är som sagt något man måste få känna på först innan man bestämmer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windforce:

Tack för era tips, fri frakt skall jag inte glömma, tack för upplysningen

@920103 är "XFX Radeon HD6970 2048MB CrossFire Edition" bättre än Gigabytes 6970? Priset är detsamma men XFX skall låta mer enligt de recensioner som finns på Inet. Varför skulle du byta välja detta framför Gigabytes? Benqskärmen ser rätt bra ut, får spåna på det. Tack för tipsen på tangentbord och mus ska ta mig en titt på dem. Har du möjligtvis något av dessa själv och kan ge någon motivering vore det toppen.

Ok 590 alltså, jag är faktiskt relativt sugen. Dock tråkigt att lira på high/medium när BF3 lanseras för att få ut en bra fps, tills jag har skaffat SLI. Men pallar moderkortet du har tagit med SLI för två 590, och detsamma om PSU:n på 1000w pallar en SLI av två gtx 590? Varför kostar vissa moderkort så sjukt mycket medans andra inte kostar någonting i princip? Man blir lite skeptisk då jag inte har en aning om vad jag ska kolla på riktigt i specen.

Varför skulle du välja FX-8120 (bulldozer?) över en intel i5/i7? AMD's har väl i stort sätt förlorat samtliga test som gjordes idag på sweclockers? Det är inte direkt så man sparar många kulor på att välja det istället?

AMD är ett billigare alternativ, den är billigare än i7 och dessutom så är moderkorten mycket billigare.
Så om man tar i5 är det en smaksak, jag vet inte hur AMD presterar i spel ännu, ett test med ett 6970 säger inte mycket, hade velat ha 3 eller fyra st för att man skall veta vilken som är bäst, känns som om AMD har en massa outnyttjad kraft pga det; men föredrar du intel så tar du i5 2500k tycker jag.
1000w räcker got och väl för 590 SLI, det är ganska overkill, såvida du inte kör superhård OC med BD.
De dyra moderkorten har stöd för 3-way-sli och det kostar rätt så mycket mer, sen kanske dubbla 16x-kanaler som är helt överflödigt idag.

Men väljer du intel så ta detta moderkort med denna CPU
http://www.inet.se/artikel/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3
http://www.inet.se/artikel/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3ghz

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]