AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Segern är vår (till alla med intel) ^^,!

Segern är verkligen inte våran, möjligtvis för Intel. Ingen konkurrens på processor marknaden är dåligt, mycket dåligt! Konsumenter 0 - Intel 1, bara att invänta dyrare priser då. Suck...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Nordichardware jämförde strömförbrukingen med en lika högt klockad 2600K, och gapet är fortfarande bisarrt stort. Den drog drygt hälften av Bulldozern.

http://www.nordichardware.se/test-lab-cpu-chipset/44360-amd-f...

Ingen vacker syn :/

Nä det var verkligen illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Mycket, mycket tråkig läsning! Det kan nog snart komma att sitta en Intel i min dator, för andra gången på 10år. Men vi får väl se.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk

Suck

Skrivet av Luxor ABC80:

Ok. Nu är AMD´s fiasko är totalt. Ingen tillförlitlig testsida ger den postiva kommentarer.
Nåja det finnes hopp! Julförsäljningen ! Följande annons på elgiganten/siba/mediamarkt:

SUPER SNABB SPELDATOR från Packard Bell
AMD NYA 8 kärniga SUPER CPU (fx-8120)
Snabbt High End Grafikkort (6750)
Snabbt moderkort med USB 3.0 och 6 Gb sata (ASRock 870 Extreme3 )
Stort Superminne ( 8 Gb value select 1600Mhz)
Stor HD (green 1 Tb)
Häftigt Gamerchassi (Om märkt ace´s billigaste)
(400W No name PSU)
Super Julkalpp ord pris 14995:- NU: 9999:-

Skulle ord pris vara 15k?.. Jag finner inga ord - värsta överpriset jag sett, inte ens blockets skämtpriser kan tävla mot detta. Ska du smyga in reklam bland kommentarer så försök iallafall vara lite mer diskret nästa gång då jag och garanterat många andra blir riktigt frustrerad av sådant, verkar också vara dåligt översatt. Tror du på allvar att du kan få napp på sweclockers med detta skämtet så får du ju skämmas på heltid. Usch, är man inte trött så blir man.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Detta var tråkigt för AMD. Jag behåller min X4 965.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Skulle ord pris vara 15k?.. Jag finner inga ord - värsta överpriset jag sett, inte ens blockets skämtpriser kan tävla mot detta. Ska du smyga in reklam bland kommentarer så försök iallafall vara lite mer diskret nästa gång då jag och garanterat många andra blir riktigt frustrerad av sådant, verkar också vara dåligt översatt. Tror du på allvar att du kan få napp på sweclockers med detta skämtet så får du ju skämmas på heltid. Usch, är man inte trött så blir man.

Han skämtade ju bara om vad elgiganten kommer göra för att sälja BD, inget annat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

taskigt läge för AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nope, men visst, använd tester där processorn knappt spelar någon roll.

Ta istället fram program där man har nytta av en snabb processor så blir resultatet ett helt annat. Råkar själv ha en del sådana och då ser man lite mer "nyktert" på saken.

Oväntat att den slår i5-2500k i flertrådade tester. Är ju bara 4 vs 8 trådar. Men sen är marginalerna mellan dom inte speciellt stora. Och inte tal om att i7an piskar Bulldozer i nästan alla fler trådade tester. Undantag för 7zip testet då FX faktiskt slog i7an. Men då har iofs i7an lägre klock hastighet...

Ser inte mycket vett i att köra med Bulldozer för flertrådat då både i7an och deras förra Phenom x6 är avsevärt mer prsivärdare.

Du får nog vakna upp från din lilla dröm värld och inse att Bulldozer i dags läget är en ren katastrof. Hur den kommer prestera i framtiden är dock en annan femma. Time will tell som sagt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Skulle ord pris vara 15k?.. Jag finner inga ord - värsta överpriset jag sett, inte ens blockets skämtpriser kan tävla mot detta. Ska du smyga in reklam bland kommentarer så försök iallafall vara lite mer diskret nästa gång då jag och garanterat många andra blir riktigt frustrerad av sådant, verkar också vara dåligt översatt. Tror du på allvar att du kan få napp på sweclockers med detta skämtet så får du ju skämmas på heltid. Usch, är man inte trött så blir man.

Alla de här bokstäverna Luxor ABC80 skrev.. Försök att läsa dom och förstå vad det betyder den här gången också, ok?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Huga, hade hoppats mer på denna arkitektur. Gick över till det blåa laget med min i5-750 och det ser ut som att jag stannar i det laget ett tag till.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Skulle ord pris vara 15k?.. Jag finner inga ord - värsta överpriset jag sett, inte ens blockets skämtpriser kan tävla mot detta. Ska du smyga in reklam bland kommentarer så försök iallafall vara lite mer diskret nästa gång då jag och garanterat många andra blir riktigt frustrerad av sådant, verkar också vara dåligt översatt. Tror du på allvar att du kan få napp på sweclockers med detta skämtet så får du ju skämmas på heltid. Usch, är man inte trött så blir man.

Shit vad jag skrattade när jag såg detta!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

AMD Fanboys vs The Ugly Truth
....
....
....
FIGHT!

Permalänk

Asså vilken besvikelse, att mitt egna X4 980 slår dom i vissa grenar. Tur att man inte uppgradera till am3+ motherboard bara för att få en sämre prestanda:(

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Riktigt uselt AMD. Hade hoppats slippa köpa en intel när jag känner att 955an gjort sitt.
Gör om, gör rätt..

Hade precis samma förväntning som du då mitt moderkort påstås klara av den nya sockeln och processorerna, lutar väl mer åt Intel nu dock...

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Nordichardware jämförde strömförbrukingen med en lika högt klockad 2600K, och gapet är fortfarande bisarrt stort. Den drog drygt hälften av Bulldozern.

http://www.nordichardware.se/test-lab-cpu-chipset/44360-amd-f...

Ingen vacker syn :/

Följer det med ett bundlat kärnkraftverk till AMDs processorer?!
Detta är ju rena skämtet...

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Det var väl iochförsig inte så oväntat att amd inte kunde slå intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Skulle ord pris vara 15k?.. Jag finner inga ord - värsta överpriset jag sett, inte ens blockets skämtpriser kan tävla mot detta. Ska du smyga in reklam bland kommentarer så försök iallafall vara lite mer diskret nästa gång då jag och garanterat många andra blir riktigt frustrerad av sådant, verkar också vara dåligt översatt. Tror du på allvar att du kan få napp på sweclockers med detta skämtet så får du ju skämmas på heltid. Usch, är man inte trött så blir man.

Det här är humor på hög nivå, herregud, hur kan man inte förstå!

Permalänk

bulldozer får smisk av självaste athlon x3
Jag såg verkligen fram emot bulldozer och så går den och blir förnedrad av självaste athlon x3 HAHAHA!! XD
http://www.nordichardware.se/images/labswedish/artiklar/CPU-C...

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Alla de här bokstäverna Luxor ABC80 skrev.. Försök att läsa dom och förstå vad det betyder den här gången också, ok?

Tro mig, jag läste om och om och om igen innan jag började skriva. Jag ville verkligen tro att det var ett skämt, men hittade inget som tydde på det.
Jaja fortsätt banka ner mig då, missförstånd är lätt hänt.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Som andra har skrivit i tråden tror jag att en Phenom III kunde lösa detta.
32nm -> billigare att tillverka, samt lägre effektförbrukning och bättre marginaler
per såld processor.

Dessutom bör en 32nm-Phenom klocka bra!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Ok. Nu är AMD´s fiasko är totalt. Ingen tillförlitlig testsida ger den postiva kommentarer.
Nåja det finnes hopp! Julförsäljningen ! Följande annons på elgiganten/siba/mediamarkt:

SUPER SNABB SPELDATOR från Packard Bell
AMD NYA 8 kärniga SUPER CPU (fx-8120)
Snabbt High End Grafikkort (6750)
Snabbt moderkort med USB 3.0 och 6 Gb sata (ASRock 870 Extreme3 )
Stort Superminne ( 8 Gb value select 1600Mhz)
Stor HD (green 1 Tb)
Häftigt Gamerchassi (Om märkt ace´s billigaste)
(400W No name PSU)
Super Julkalpp ord pris 14995:- NU: 9999:-

Så kommer AMD överleva julen!

Och sedan måste Vishera/Piledriver komma ut senast i juli. Och prestandard ökningen måste vara som från ATI 38xx till AMD 69xx eller som AMD K6 till AMD 64 4200+.

Nu lite försvar av AMD. Det är inte första gången ett företag släpper ut en ofärdig produkt: Windows Vista/7, Intel PIII över 1GHz/P4, mm. Jag kan förstå att AMD desperat vill rädda detta årets julförsäljning.
Ok det var inte mycket till försvar men det var det bästa jag kunde få fram.

Haha, stackars föräldrar som tror dom köper en fin dator till barnen...

Permalänk
Medlem

Då var en 8150 bokad från komplett, enda positiva med att ersätta min nuvarande i7:a är att Bulldozer drar 50w mindre och kommer förmodligen vara roligare att klocka. Min nyinköpta Corsair H100 kommer få något att bita i.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Alltid varit lite av en AMD fanboy, eller iaf en som hejjar på underdogs. Men detta va rent utsagt pinsamt. Får mig raskt att tänka på GeForce FX serien, hypad som fan, sen vid releasen så prestera det kiss i jämfört med äldre kort.

Känns som att man inte skall välja att döpa något inom iT till "FX" ^^

I vilketfall, trist att AMD inte kan leverera en stabil cpu denna gång. Blir Intel för mig från och med nu =/ Luktar monopol för Intel inom den högre kretsen när det kommer till spel på PC.

FX a.k.a "Failing Xtremely"?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Ja nu har jag råd att köpa vinterdäck i stället, det blir nog Nokia däck, fast jag ringer på en Ericsson
Där går gränsen vid märkesbyte, om AMD försvinner så finns det ju inget att köpa sedan...då blir det billigt
Fortsätt ni att hacka på AMD... medans jag köper jag Hakkapeliitta i stället

(Förklaring till icke bilägare: Nokian Hakkapeliitta är ett bra vinterdäck från finska Nokian fd. Nokia däck)

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Skummade igenom kommentarerna på anand och den här kändes lite vettigare än de andra..

Skrivet av GatorLord @ Anandtech:

While on one hand as a PC user and builder...and really wanting to build a BD based mindblower, I'm a little disappointed...OK, more than a little...by these results. On the other hand, as an MBA and investor in AMD, I see the big picture and have to reluctantly agree...and hopefully profit.

If you have constrained and finite capabilities in both design and manufacture (GloFo needs its butt kicked), you maximize along a marginal ROI track and right now that would be server chips to support the growing and lucrative cloud, data warehouse, HPC, and corporate servers and the growing fusion space integrating modest x86 with robust video on low wattage single chips, you end up with exactly what we have here. BD (a server chip rebranded) and Llano with plans to improve both with descendents.

In highway terms it would be akin to building semis and commuter cars. This is the high performance forum and while the Ferrari Enzos are cool and badass, it's hard to fault AMD for the approach. After all, when you're on the road today, you'll see a bunch of semis and commuter cars...its economics. Performance sells magazines, utility sells products.

BD must be a killer server beast because Cray (you know Cray, right?) just got a $97M contract from Oak Ridge NL about a month or so after taking possession of the first box of BD based server chips. I think Cray knows a thing or two about making computers haul butt.

Now we'll see if any of that translates into the client space...

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Då var en 8150 bokad från komplett, enda positiva med att ersätta min nuvarande i7:a är Bulldozer drar 50w mindre och kommer förmodligen vara roligare att klocka. Min nyinköpta Corsair H100 kommer få något att bita i.

Mindre? Du läste inte strömförbruknings-charten eller?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Mindre? Du läste inte strömförbruknings-charten eller?

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2490?k=2d4f2e21c019f...

Mindre i idle, mer i load...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Den som köper en amd fx 8150 har i alla fall något att se fram emot och det är den fina kakburken

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Men den blir något roligt för de som gillar att lösa kylproblem - fungerar på att bygga en BD burk överklockad och ha som kupévärmare i vinter och då är det ju helt oki med omkring 500W för systemet - autostart i BIOS och 3 timmars folding varje dag på vintern! Det blir bra det! Någon som vet om H100 fungerar i minusgrader?