AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

När man sitter här å läser igenom alla kommentarer märker man ju att det är INTEL-fans VS AMD-fans... inte konsumenter vs producenter som det egentligen borde vara, INGEN utav oss kommer kärna eller vinna något på detta..

Till själva processorn, Ser man va alla skriver här är detta ungefär lika stor skandal som Charlie Sheen på senare dar.. Själv är jag varken inter eller amd-fan kör på det jag tycker verkar bra eller prisvärt. Just nu sitter jag på en AMD Ph II men funderat på att köra intel inom snar framtid bara för att "testa på" (har även kört det innan) FX serien som precis har släppts är lite väl dyr ja, Men det är ju ingen dålig processor... Ligger nog lite i det alla säger med mjukvaran bakom det hela.. detta är en HELT ny arkitektur med 8 kärnor.. vilket väldig få spel och program nyttjar i dagsläget, jag tror att ger man AMD och FX serien lite tid kommer det nog bli både bättre och billigare men kanske ändå inte gå om i7 med hästlängder. Googlar man runt å skummar omkring på olika tester utav AMD FX ser man att det skiljer otroligt mycket från test till test. Det med att den drar mer watt än vad I7:an gör är ju vad jag förstår bara bullshit? klart en FX på 9Ghz drar mer än en i7 på runt 3Ghz drar annars skulle det ju va konstigt, jämför tex va dom drar i samma klock... annars blir det ju inget rättvist resultat. Tror det är onödigt att dunka pannan blodig än ge dom bara lite tid.(?) eller har jag helt fel?

Jag tror att det här blir en riktig FAIL-cpu på många sätt. Det finns inget som talar för den mot en i7 eller i5 i dagsläget. När det blir aktuellt med fler kärnor än som utnytjas idag så är de processorer som finns idag gamla.

För att summera: Ett stort stort misslyckande, man kan inte dra någon annan slutsats även om man är lite snäll i bedömningen.

Som de skriver i testet. En Rejält klockad i7 drar 250W, den här drar det dubbla....det sammanfattar väl det hela så det räcker...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Tack Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

det där sög ju lite med andra ord- men som det känns så verkar det snarare vara mjukvaran som inte är skriven för en så pass avancerad processor. Men tänk alla som sitter på Unix eller äldre win system som med vill nyttja samma kraft. surt. Förövrigt känns det som artikeln är skriven av någon som brinner för Intel.

Klart folk hypsar sina förväntningar när den blivit uppskjuten ett år dessutom. Tekniken må kanske vara bra men inte redigt redo om mjukvaran sällan är skriven för mer än 1-2 processorer. Allt är inte fel på Hårdvaran?

Testet innehöll gott mjukvara som är skriven för en sådan processor. Intels är helt enkelt snabbare och strömsnålare. Trist så in i hela Mellanöstern.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast det är ändå 250-300W bara för processorn. Det går inte att komma ifrån att processorn använder löjliga mängder energi.

Har jag sagt att den inte drar "löjliga mängder energi" någonstans? Nej.

Jag skrev dock i ett tidigare inlägg att strömförbrukningen var: "Extremt illa för att vara en 32nms processor med den prestandan."

Jag försöker endast att poängtera att processorn, ensamt, inte drar några 400+W som vissa tycks tro. Att den drar mer än hälften av det angivna värdet på 455W är garanterat sant, men inte att processorn ensamt står för hela förbrukningen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av teardrop242:

Mmm, det var ju ingen kul läsning till morgon kaffet
Hur ska man nu kunna försvara sin avatar?? nej det blir nog att satsa på IB under nästa år, tråkigt bara att jag redan är förberedd för
BD men men

Din avatar står det ju Phenom II på och inte BD, så du har inget att oroa dig för ;D

Skrivet av ETK-TIS:

Jo en till mig , jag får ökad prestanda till min användning , så jag är nöjd .

Och jag tror inte detta är slutgiltig prestandan , kommer nog öka med 0-10% med rätt kodning.

Ja en ökning på 0% är säkert på g. ^^

Skrivet av x1zt:

Frågan är varför du går och köper ett moderkort för 2300:- när stora varningsflaggor redan innan release pekade på detta.

Läste du trådarna om de tidiga testerna och så? Fanns en stor armé som direkt ogiltigförklarade alla testresultat oavsett källa. Klart de själva samt folk som läst kan luras.

Skrivet av fnikanor:

Jag som trodde att Amd fanboys var utrotningshotade?

Långt ifrån, även om de är relativt tysta just idag, med vissa starka undantag. Gärna med argument som är ungefär lika väl genomtänkta som de marknadsföringsvideor med felaktig information som släppts.

Skrivet av BigPinky:

Hmm, undrar om det går att med våld pressa ner en 2600K i min am3+ sockel...

Vill gärna säga att det är värt ett försök men synd att slösa en 2600K på det och även moderkortet, köp en Phenom II istället.

Skrivet av lideri:

Knappast, Bulldozer är för stor/dyr att tillverka för att AMD ska sätta "konkurrenskraftiga" priser, den har trotts allt nästan dubbelt så många transistorer som SB. AMD har ju rimligtvis varit helt medvetna om prestandan när de prissatt CPU:erna.

Den initiella prissättningen kan ju dock vara ett sätt att klämma ut några extra slantar från de som förbokat alternativt redan köpt ett kompatibelt moderkort och kommer köpa oavsett resultat. En liten sänkning kan man ju hoppas på iaf.

Skrivet av NinTrance:

Inte nog med det, dom kör 1333mhz minnen på 2500k och 1600mhz på BDn.
iof kanske inte så avgörande men helt klart missvisande

Min favorit var ändå grafen för jämförelse av inköpspris av RAM mot 1366 i7 (dual channel vs triple channel). Att 50% mer minnesmängd kostar mer är ju inte så oväntat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen swec! Välskriven som alltid.
Dock var detta riktigt tråkiga nyheter.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arrogant:

Har jag sagt att den inte drar "löjliga mängder energi" någonstans? Nej.

Jag skrev dock i ett tidigare inlägg att strömförbrukningen var: "Extremt illa för att vara en 32nms processor med den prestandan."

Jag försöker endast att poängtera att processorn, ensamt, inte drar några 400+W som vissa tycks tro. Att den drar mer än hälften av det angivna värdet på 455W är garanterat sant, men inte att processorn ensamt står för hela förbrukningen.

Har inte sagt att du har sagt det Det var ett konstaterande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

SBe skulle ju va typ 15-20% snabbare, enligt Intel.

Som alla tester visar. Processorn är inte flaskhalsen i spel om du kör på 1920x1080. Kör du på lägrer klara allt det.

Finns inget skoj i SBe mer än marginellt bättre prestanda.

Köp i5-2500K

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer":

Precis som vi såg hos Bad Company 2 är det grafikkortet som är den stora flaskhalsen när det kommer till höga upplösningar och kraftigt uppskruvade detaljinställningar*TEXT*.

1920*1080 kan väl knappast räknas som hög upplösning utan snarare standard , jag utgår ifrån att ni har fler grafikkort liggandes så att det går att testa med en högre och inte ett lägre upplösning för att få utslag.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Får väl behålla min phenom och mitt svindyra 990fx-moderkort tills nästa generation kommer :S Eller så kanske priserna sjunker väldigt mycket efter detta testet. man kan ju hoppas Riktigt tråkigt i alla fall. Förstår inte hur de har lyckats göra den sämre än gamla phenom på samma klockfrekvens. Gillar dock inte SB heller, som inte kan köra flera x16 pci-e, osv. Väntar som sagt på nästa gen.
Antar att jag ändå inte behöver något bättre än min phenom, men det känns ju inte roligt alls att ha köpt ett jävla moderkort för 2k, och sen så suger prosessorerna som man kan ha på det

Det sjukaste av allt är att är att intels 990x från 2008 (?) fortfarande är den bästa du kan få tag på, efter tre år! Där har ni något som lyckades

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

http://www.brightsideofnews.com/news/2011/6/24/amd-insiders-s...

Artikel som om den stämmer förklarar vad som hänt med AMD...

Skickades från m.sweclockers.com

Trist att AMD har förlorat sin fighting-spirit. Riktigt tråkigt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Jag gillar ändå hur ärliga AMD är i sina demo-filmer, de censurerar inget och har inga faktafel alls.

http://i.imgur.com/H8e92.jpg

Skrivet av Fire_Ice:

Var, när, hur och varför?

this

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Nånting är helt klart fel, JF-Amd framhöll bestämt i somras att IPC skulle öka jämfört med thuban vilket nu tyvärr inte verkar ha infriats.
Man verkar också ha missat gällande L1 cache'n där man är långsammare än thuban både vid läsning och skrivning.
Även L2 och L3 ser svaga ut jämfört med Sandy Bridge med hög latency och lägre skriv- och läs-hastighet, känns som man missat något i designen.

Den höga strömförbrukningen och förhållandevis låga klockfrekvenserna kan till viss del förklaras av Global Foundries omogna 32nm nod men skulden kan givetvis inte endast läggas på dem.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Alltid varit lite av en AMD fanboy, eller iaf en som hejjar på underdogs. Men detta va rent utsagt pinsamt. Får mig raskt att tänka på GeForce FX serien, hypad som fan, sen vid releasen så prestera det kiss i jämfört med äldre kort.

Känns som att man inte skall välja att döpa något inom iT till "FX" ^^

I vilketfall, trist att AMD inte kan leverera en stabil cpu denna gång. Blir Intel för mig från och med nu =/ Luktar monopol för Intel inom den högre kretsen när det kommer till spel på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har inte sagt att du har sagt det Det var ett konstaterande.

Då ber jag om ursäkt om jag verkade otrevlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ja det var inte speciellt imponerande resultat men det kanske ändras i framtiden när det kommer program och operativsystem som drar nytta av finesserna i denna hårdvara. Men fram tills dess är nog SB och dess efterföljare det bästa.

Jo det är nog sant. Om dessa processorer hade kommit ut för ett år sedan kanske man hade sett annorlunda på saken med nu ligger ju ivy bridge runt hörnet,

Permalänk
Medlem

Va synd .. jag som blev väldigt glad när jag såg att mitt moderkort stödjer Bulldozer men det känns inte värt att köpa den..

får se vad som händer men blir nog inget förrens sommarn/hösten nästa år ..

Permalänk
Medlem

Har inte AMD gått ut och sagt att de ska byta ut dessa propparna efter nyår? Har lite svagt minne att jag läste det någonstans, bla här på SWEC? Om så är fallet så kunde man redan då sniffa till sig misslyckande.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

För alla som kommer gå över till intel

http://www.youtube.com/watch?v=-bzWSJG93P8

MUHHAHAHAA

Permalänk
Medlem

det är inte så bra för markanden att ha intel som top dog hela tiden, väldigt synd att bulldozer inte riktigt klarar av och hänga med och så här sent in till denna generation.

nog för att min första tanke var när jag hörde att AMD skulle gå svin många cores var "detta kommer inte funka på grund av så få flertrådade applicationer" och det är vad som hände det finns nästan ingenting som klarar av den fulla kraften av bulldozer och det är där den halkar efter

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av _MmattiasS_:

Får väl behålla min phenom och mitt svindyra 990fx-moderkort tills nästa generation kommer :S Eller så kanske priserna sjunker väldigt mycket efter detta testet. man kan ju hoppas Riktigt tråkigt i alla fall. Förstår inte hur de har lyckats göra den sämre än gamla phenom på samma klockfrekvens. Gillar dock inte SB heller, som inte kan köra flera x16 pci-e, osv. Väntar som sagt på nästa gen.
Antar att jag ändå inte behöver något bättre än min phenom, men det känns ju inte roligt alls att ha köpt ett jävla moderkort för 2k, och sen så suger prosessorerna som man kan ha på det

Det sjukaste av allt är att är att intels 990x från 2008 (?) fortfarande är den bästa du kan få tag på, efter tre år! Där har ni något som lyckades

Skillnaden mellan x8x8 och x16x16 är försvinnande liten men det finns ju alltid exempelvis Gigabyte GA-P67A-UD7-B3 för dubbla x16 om du nu bestämt vill ha det

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twophyro:

För alla som kommer gå över till intel

http://www.youtube.com/watch?v=-bzWSJG93P8

MUHHAHAHAA

För oss som stannar hos AMD

http://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Skrivet av Twophyro:

För alla som kommer gå över till intel

http://www.youtube.com/watch?v=-bzWSJG93P8

MUHHAHAHAA

Varför har ingen sagt att Darth Vader kör intel?? Då hade jag ju bytt för länge sen =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twophyro:

För alla som kommer gå över till intel

http://www.youtube.com/watch?v=-bzWSJG93P8

MUHHAHAHAA

ahahahahahhahha.. fyfan va underbart skrattade högt. samma sak med han som länkade http://nooooooooooooooo.com/
så jävla passande

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av Lind3mann:

Varför har ingen sagt att Darth Vader kör intel?? Då hade jag ju bytt för länge sen =(

han kör AMD. Det ser du väl på färgtemat? När han går över till intel så kommer han köpa en blå kappa också.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Twophyro:

För alla som kommer gå över till intel

http://www.youtube.com/watch?v=-bzWSJG93P8

MUHHAHAHAA

http://www.youtube.com/watch?v=yHJOz_y9rZE

Skrivet av Lind3mann:

Varför har ingen sagt att Darth Vader kör intel?? Då hade jag ju bytt för länge sen =(

De har, men sen var det någon som körde jedi mind trick på dig.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

http://www.youtube.com/watch?v=XgOmMAasqto&feature=related

Kan inte swec testa köra sånt test med BD vs SB? lol

Permalänk
Avstängd

Lite kul att se att core quad fortfarande fungerar fint trots att den har 4 år på nacken. Quad 9550 i testet låg ju på original clock och var inte speciellt långt efter BD. Skruvar man upp den till ca 3,5 så...

Kontentan blir att vänta ytterligare 1 eller 2 år innan nytt system byggs. Visst, SB i7 är överlägsen men till det majoriteten använder datorn till dvs surf, filmtittande och spelande så duger med andra ord en väldigt gammal prolle fortfarande. Skulle aldrig "uppgradera" från min q9450 till en BD. Enda rimliga är en SBi7 och frågan är om det finns ens någon vits med det för en privatperson som spelar spel och surfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Var, när, hur och varför?

i sin kampanjvideo (som ficklampa länkade), ca 1 min in i videon, dem skriver att det är en i7-980x processor när det i själva verket är en i5-2500k, inte fan vet jag? desperata? inser att dem misslyckats och försöker mörka det?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte köpte BD då, var 100% inställd på det tills min dator pajade och var tvungen att köpa SB

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K