AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag hade nog mer sneglat på en 2600k med klock än Buldozern isf.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

ouch! trodde inte att det skulle vara fullt så illa att de till och med drar mer ström än 1366 modellerna :S

Visa signatur

ASUS ROG Z490-F | Intel i5 10600K | ASUS Strix RTX 3090 | Corsair Vengeance LPX 4x8 Gb | Corsair RM1000x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

umm ok.. seg? du måste ta heroin eller något med tanke på att ditt tidsbegrepp är sloooooooooooooooooooooooooooooooooow
jag ränner undan med oklockad 2600k, ser ingen anledning att klocka ännu :).. nja beror väl på hur bf3 spelar ut sig..

on topic:
Yeszzzzzzzzzzzzzzzz! är inte glad för AMD's skulle, men så jävla nöjd för min egen då jag precis köpte 2600k o var lite smått orolig att min prolle inte skulle ligga på toppen längre så kort tid efter inköpet. känns skönt att man äger med sin dator haha

förutom det, så de kommer ju sänka priserna, och då kommer jag bygga en fx-8120 system för min polare, han har fortfarande en åldrande e6600, och vill köra på nytt.. jag tror sen ändå att en octacore prolle kommer bli bra för honom då han inte kommer uppgradera på flera år, och då kommer denna prestanda hålla i sig, även om den inte är jätte mycket att hänga i granen..
men men, jag är verkligen orolig att AMD kommer gå i konkurs, o de vill jag verkligen inte! men jag kommer definitivt börja rekommendera budget byggen i amd form istället för intel ett tag framöver..

Men intel är ju bättre OCH billigare?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Han har en "Nehalem" i7 920 överklockad till 4.0 GHz och den drar faktiskt mer vid 4.0 GHz än Bulldozer gör vid 4.6 GHz.

Källa:

http://hardocp.com/article/2011/10/11/amd_bulldozer_fx8150_de...

http://hardocp.com/images/articles/1318034683VZqVQLiVuL_9_2.p...

Dock har i7 920 högre procentuell överklockning där. En ökning från 2,66-->4 GHz är 50 % högre. FX-8150 från 3,6-->4,6 är 28 %.

Men det enda som känns värt att jämföra är egentligen de modernaste processorerna då de är de enda som aktuella vid köp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gtoxed:

umm ok.. seg? du måste ta heroin eller något med tanke på att ditt tidsbegrepp är sloooooooooooooooooooooooooooooooooow
jag ränner undan med oklockad 2600k, ser ingen anledning att klocka ännu :).. nja beror väl på hur bf3 spelar ut sig..

on topic:
Yeszzzzzzzzzzzzzzzz! är inte glad för AMD's skulle, men så jävla nöjd för min egen då jag precis köpte 2600k o var lite smått orolig att min prolle inte skulle ligga på toppen längre så kort tid efter inköpet. känns skönt att man äger med sin dator haha

förutom det, så de kommer ju sänka priserna, och då kommer jag bygga en fx-8120 system för min polare, han har fortfarande en åldrande e6600, och vill köra på nytt.. jag tror sen ändå att en octacore prolle kommer bli bra för honom då han inte kommer uppgradera på flera år, och då kommer denna prestanda hålla i sig, även om den inte är jätte mycket att hänga i granen..
men men, jag är verkligen orolig att AMD kommer gå i konkurs, o de vill jag verkligen inte! men jag kommer definitivt börja rekommendera budget byggen i amd form istället för intel ett tag framöver..

Ja men i 5.2 GHz blir man lite bortskämd Den går ju som S*tan då asså. Helt sjukt vilken skillnad det faktiskt blir (kanske placebo) menmen

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk

pinamt att dom släpper en cpu som är bitvis sämre än dom gamla
nä varför inte fortsätta på pII ett tag till, krympning å fler kärnor?

nä de känns ju bra att man har en pII x6 1100 så uppgraderingen kan jag vänta med till piledriver iaf

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Tråkigt, kul när det är lite konkurrans. Undrar om priserna på BD kommer gå ner eller hur dom ska fixa detta. Men man kan "trösta" sig med att man själv gjorde rätt val iaf.

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk

Jag tycker mest det är synd att denna går igenom AMD:s kvalitetskontroll. De borde ha sett dessa resultaten tycker man i deras testlabb. Synd nu när AMD fått ett bra trackrecord när de lanserade Brazos och nu senast Llano. Att sätta FX stämpeln på denna produkten kan jag inte heller förstå. Phenom II X6 Thuban är mer värd den titlen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Då var en 8150 bokad från komplett, enda positiva med att ersätta min nuvarande i7:a är att Bulldozer drar 50w mindre och kommer förmodligen vara roligare att klocka. Min nyinköpta Corsair H100 kommer få något att bita i.

Får man fråga varför du inte körde på 2500K eller 2600K?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Dock har i7 920 högre procentuell överklockning där. En ökning från 2,66-->4 GHz är 50 % högre. FX-8150 från 3,6-->4,6 är 28 %.

Men det enda som känns värt att jämföra är egentligen de modernaste processorerna då de är de enda som aktuella vid köp.

Samt 920 är inte direkt purfärsk, undrar vilken stepping det är på den i testet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tänker inte förneka detta resultatet här. Men från en annan vinkel (ganska amd fanboyig)
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1285/pg16/amd-fx-8150-b...

Det jag tycker verkar skumt är hur kan amd släppa något som är potensielt sämre än sin förregångare?
För mig verkar det som om allt inte är 100% bl a när det gäller compabilitet. Sen om man tänker att alla intels första 1155 moderkort var defekta, så varför inte här med den här sockeln?

Hoppas iallafall på ett mirakel. Alla behöver konkurans.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Tack för ett bra test Sweclockers!

Vilken besvikelse med bulldozer!!! Fattar inte hur det är möjligt... Men nu behöver iaf inte min p2 x4 955 bytas ut

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk

Spelar inte så stor roll kommer köra amd ändå. Visst lite tråkigt att denna proppen inte levererade mer och kunde ge intel en bättre match. Sen får vi se vad framtiden utvisar känns inte rigtigt som cpun är färdig än!!!!

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

wow, vilka pinsamma resultat..

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem

Riktigt besviken.

Permalänk

ledsen gamer

tja graffe utgör ju 70% av fps och har alltid kört den maxade amd då den räcker långa vägar och är billig för kraften men sorry amd detta är allderless för lågt blir en intel till min uppgradering. och 10% omg 50% minimum till nästa månad hoppas amd inte går allt för mycket back kan inte tänka mig att dom kommer sälja väl.

Permalänk

Kanske den optimeras bättre för framtida program för anas är det konstigt då den får stryk av athlon x3 i ett test på nordichardware

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Okej, svar på lite frågor..

* Prestandaindex går inte att jämföra med äldre recensioner då andra testmjukvarar användes.
* Värdena från rendertingstesterna går inte att överföra generellt, olika mjukvaror ger varierande resultat (vilket syns).
* BIOS/UEFI som används är absolut senaste som går att få tag på, kompilerat precis före helgen.
* De processorer vi har är retail av allt att döma, alltså inga ES.

I övrigt.. Vad ska man säga?
Jag är själv besviken, hade hoppats på mer från Bulldozer även om infon från redaktionens kontakter varit minst sagt deppig senaste månaderna. Hade till och med så smått planerat en Bulldozer-burk som ersättning för min Core i7 950, om inte annat för att få ner strömförbrukningen lite. Nu lutar det mest åt en 2600K, där kan jag få ut samma (och bättre) prestanda utan att värma upp hela kvarteret.

Det känns dessutom som om AMD:s PR-avdelning varit ute och cyklat fullständigt, drivit upp förväntningarna långt över vad som kan levereras i dagsläget. "Lanseringsvideon" som kom idag är bara spiken i kistan på den fronten, den är både konstig i sig och rent felaktig faktamässigt (2500K blev 980X..). I mina ögon har hela företaget fått sig en förtroendetörn med snudd på falsk marknadsföring, något som rimmar illa med att de är "the good guys" jämfört med "skurkarna Intel".

Det som oroar mig mest just nu är dock blåskärmarna. Oavsett vilken detalj som strular är det skrämmande i sig att en processor kan tvinga operativsystemet till total krasch, sådant ska liksom bara vara löst före lansering. Steam är ju inte någon ovanlig mjukvara heller, utan används av bokstavligt talat miljontals människor varje dag. Med tanke på att två av fem spel blåskärmar för oss - hur många är det inte då totalt?

Visst kan och kommer det säkert bli bättre med optimerad schemaläggare och gud vet vad, men även med prestandaökningar på 10-15 procent är det fortfarande inte bra. Strömförbrukningen är för hög, och prestandan vid icke optimal trådning är helt enkelt för dålig. Bulldozer är en arkitektur för servermarknaden, och med resultaten i hand borde den kanske stannat där. AMD borde i vilket fall ha slipat mer, tonat ned PR-cirkusen och tänkt igenom hela lanseringen ytterligare en gång. Jag håller tummarna för Piledriver under 2012, även om jag inte tror det räcker hela vägen fram.

Det här undrar jag över.

Minne
4 GB Corsair Dominator GT, 1 866 MHz, 9-9-9-24 (AM3+)
4 GB G.Skill 1 066 MHz, 5-5-5-15 (LGA 775)
4 GB Corsair Dominator GT, 1 600 MHz, 8-8-8-24 (Övriga)

Körde ni med bara 4GB minne?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

AMD Bulldozer presterar sämre, drar betydligt mer ström och kostar lika mycket eller mer än sina konkurrenter. Vi kan idag inte se någon användare som skulle göra ett bra köp genom att lägga sina pengar på AMD FX-8150. På grund av detta och de stora lovord denna första åttakärniga arkitektur svängt sig med får vi därför förära AMD FX-8150 med vår första utgivna Kalkon-utmärkelse någonsin, vilket vi inte gör utan sorg i hjärtat.(från NH)

Fifn vilked fiasko AMD!!!!Så många som väntat
ink mig själv,så levererar de skit.....

Permalänk
Avstängd

Hmm funderar på att skaffa FX-8120 och stänga av 4 kärnor och klocka satan ur dom fyra resterande

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Blir nog till att hålla kvar min gamla q6600, Iaf tills jag ser hur bf3 flyter på.

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Där använder de en i7 920, förmodligen en rätt tidig stepping också, med tanke på att de överklockar sin i7 990X (sex kärnor på samma arkitektur) till 4,54GHz och den drar avsevärt mycket mindre effekt än deras i7 920@4GHz. Man kan ju fundera på hur mycket extra spänning de pumpar in i den i7 920:n för att få upp den till 4GHz.
Med en i7 950 eller senare så får du mycket lägre effekt åtgång.

Men som en jämförelse mellan vad en tidig core i7 9XX drog när det begav sig och vad en nysläppt FX processor drar nu så kan det vara relevant, då man ser potentialen till förbättring i senare steppings. Dock har ju FX en mindre tillverkningsteknik och är släppt bra mycket senare än i7 9XX. Jämför man med en modernare arkitektur på samma nm, dvs Sandy Bridge blir resultatet lite beklämmande.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Hmm funderar på att skaffa FX-8120 och stänga av 4 kärnor och klocka satan ur dom fyra resterande

Om du vill använda 4 bd moduler som cores får du vänta till Windows 8 där det tydligen inte ska ge blåskärmar.

Annars så lockar 4170 mig rejält.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Hmm funderar på att skaffa FX-8120 och stänga av 4 kärnor och klocka satan ur dom fyra resterande

Cool idé. Stänga av dem "extra" kärnorna i modulerna då menar du?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fuskobot:

Tänker inte förneka detta resultatet här. Men från en annan vinkel (ganska amd fanboyig)
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1285/pg16/amd-fx-8150-b...

Det jag tycker verkar skumt är hur kan amd släppa något som är potensielt sämre än sin förregångare?
För mig verkar det som om allt inte är 100% bl a när det gäller compabilitet. Sen om man tänker att alla intels första 1155 moderkort var defekta, så varför inte här med den här sockeln?

Hoppas iallafall på ett mirakel. Alla behöver konkurans.

Jag har stor respekt för Hardwareheaven, att resultatet blir olika beror dels på vad man testar och dels på hur, men det kan även skilja stort mellan olika CPU:er, kanske den som Swec testar läcker som ett såll och blir het som i helvetet, medan en annan går mycket svalare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Detta var ju en besvikelse, man hade ju hoppats på att Intel skulle få lite konkurrens...

Visa signatur

ASUS P8P76-Pro | i7 2600k | 8GB Corsair XMS3 | Gigabyte 6970 | 2x Samsung Spinpoint 1TB | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX 750w |

Permalänk
Medlem

Väntade mig inte mer av en AMD-produkt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Hade varit kul att höra vad AMD själva tycker om produkten, den är ju ändå till för entusiast marknaden och då får man faktiskt veta vad man pysslar med. Totalt misslyckande från AMD är det.

Permalänk
Medlem

Trist...

Dettta var ju tråkiga nyheter för mig som haft ett gott öga till AMD under en längre tid. Jag använder faktiskt fortfarande min gamla Athlon XP 3200+.
Kanske skulle man byta ut sin X4 till en X6, när man kommer hem från jobb om 14 dagar.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

Ruskigt så besviken jag blev, en sån här dålig produkt bör ju inte ens släppas, då jag uppgraderat till am3+ mobo och allt så förväntade jag mig såklart prestanda i klass med 2600k.
Kommer istället köpa en 1055T och klocka den så mycket det går.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70