PANIK - win7-64 installeras inte (ominstallation)!!

Permalänk

PANIK - win7-64 installeras inte (ominstallation)!!

Jag har ett system som är ca 1 år gammalt och på detta har jag kört win7-64 utan problem. Jag ominstallerade systemet för ett par veckor sedan och allt gick som det ska. Skälet för ominstallation var att jag ville få en ren och fin installation som inte tog så mycket plats på min lilla SSD.

Sedan installerade jag WHS 2011 på en annan dator och även det gick bara bra, på huvuddatorn installerade jag dashboard osv.

1:a problemet: Dagen efter så var vissa genvägar på skrivbordet oklickbara men programmen fungerade ändå om jag startade dem från deras hemmamappar.
2:a problemet: Huvuddatorn gick inte att boota. Den stannade vid windows-loggan!

I felsäkert läge så var endast en nivå för systemåterställning valbar och fler gick inte att välja. Den återställningen gav dock inget resultat.
Det gick inte heller att ominstallera och jag har satt ihop några datorer så de vanligaste problemen och felsökningen har jag koll på.
Jag formaterade min SSD och uppdaterade firmware men inte heller nu gick det att ominstallera. Installationen dör efter den där liggande gula skruven, innan windows går igång alltså.

Så, är det någon som har några tips om vad detta kan röra sig om? Själv tänker jag virus men det var så länge sedan någon nämnde virus så det verkar inte helt troligt.

OT: Clanbase Opencup har dragit igång så jag får tamef*n gå och köpa en dator och slänga ihop om detta inte går att lösa!!

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Kör memtest och disktest på din maskin
Ladda ner memtest och ta test för din hårddisk från tillverkaren av hårddisken och låt memtest gå några varv, och kör disktest på det långa testet, inte bara short test
Tar en sabla tid att göra detta, men besparar dig svordomar senare

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

sätter igång det direkt.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Kör memtest och disktest på din maskin
Ladda ner memtest och ta test för din hårddisk från tillverkaren av hårddisken och låt memtest gå några varv, och kör disktest på det långa testet, inte bara short test
Tar en sabla tid att göra detta, men besparar dig svordomar senare

Memtest: pass complete no errors.

Vilket disktest ska jag köra, det verkar finnas några olika?

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Memtest: pass complete no errors.

Vilket disktest ska jag köra, det verkar finnas några olika?

-------------------
Noterade att du har en ssd först nu, läste lite slarvigt i brådskan på jobbet
Du har ingen annan disk inkopplad än din ssd?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Nä, jag sopade in alla HDD i min server.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk

Fler idéer, någon som tänker virus?

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk

ahh, jag måste ligga på lite här.

Jag har

- kört memtest utan att hitta fel
- flashat BIOS
- Uppdaterat SSD firmware

Fortfarande så går det inte att installera. Jag har fått tips om att ta bort partitionerna på SSDn men hur gör man det utan OS?

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Kan det möjligt vara fel på din windows utgåva? Testa installera ett annat OS.

Permalänk
Skrivet av Bollebop:

Kan det möjligt vara fel på din windows utgåva? Testa installera ett annat OS.

Även om det är samma som jag installerade korrekt vid ominstallationen för en månad sedan? Jag skulle ju kunna försöka köra in Linux kanske. Ska fundera på det. Först ska jag testa GParted och se om det går att ta bort partionerna och låta windows skapa nya själv.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk

Problem löst.

Jag bytte minnesstickor och installationen gick igång som den ska. Jag har ju världens vanligaste minnen men då jag köpte två kompletterande stickor så var de ver. 3.3 och mina ursprunliga ver. 3.1. Då jag stoppade tillbaka de gamla så fungerar allt igen. Att köra med alla fyra stickorna har aldrig fungerat men det skiter jag i nu

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |