Unix-skaparen Dennis Ritchie har avlidit

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

RIP
Jag lär blir förbannad på alla som inte förstår hans betydelse jämfört med Steve Jobs.

Det säger väl sig självt?

Många tråkiga Nyheter men det är som det brukar. Smällarna kommer i grupp.

Mycket tråkigt detta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Riktigt synd!
Knasigt att två Unix legender dog på en så pass kort tid och mellanrum, skumt.
Nåja, tack för en fantastisk värld av UNIX! Stort fan här.
Använder bara Unix baserat!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Mycket tråkigt. Började läsa om Linux och även kollat lite på UNIX men kände inte till honom först. Han har ju haft en enormt stor betydelse för oss.

R.I.P.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En riktig Hippie, han har ställt till mycken oreda.
http://www.elsop.com/wrc/humor/unixhoax.htm
Men frid över hans minne.

Haha det är en rolig historia men den är inte sann!

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

R.I.P

Hans bok tillsammans med Brian Kernighan var min bibel som C programmerare, har den fortfarande framme även om jag pysslar med annat nu.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

RIP! Han kan vara stolt över sitt livsverk. Synd bara att han inte gjorde det till open source från början

Visa signatur
Permalänk
Medlem

R.I.P

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

R.I.P

Skrivet av Crakso:

Ritchie: Skapade unix och C.
Jobs: La in saker some redan fanns i plast, gjorde det vitt och sålde för 3x pengarna.

Jobs och Dennis är båda stora män, att smutskasta Jobs här ska du ge fan i!

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

The final Segmentation fault.

main()
{
printf ("Good Bye World!\n");
}

Rest in peace !

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Vila i frid

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

Ritchie: Skapade unix och C.
Jobs: La in saker some redan fanns i plast, gjorde det vitt och sålde för 3x pengarna.

Någon ska ju göra de?

Vi har alla olika nischer, och ingen överintelligent kodknackare kommer någonstans utan någon som för fram koden.

Det som inte syns, de finns inte!

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Riktigt synd!
Knasigt att två Unix legender dog på en så pass kort tid och mellanrum, skumt.
Nåja, tack för en fantastisk värld av UNIX! Stort fan här.
Använder bara Unix baserat!

Vem är den andra Unix-legenden?

Permalänk
Medlem

R.i.p.

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

Ritchie: Skapade unix och C.
Jobs: La in saker some redan fanns i plast, gjorde det vitt och sålde för 3x pengarna.

Lite hårt sagt imo, men antaglien vädigt sant!

Tråkigt att man inte visste mer om honom, har bara använt linux (arch) aktivt i ett halv år men inte hört mycket om han. Bara några fåtal gånger då och då :/

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dlq84:

Vem är den andra Unix-legenden?

Ken Thompson också en Hippie.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ken_Thompson

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Thompson och Ritchie lyckades verkligen förvalta arvet efter Multics och föra det vidare till minidatorer, och senare microdatorer.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

K&R har man ju haft som bibel i många herrans år. Tråkigt att Ritchie gått ur tiden.

Men, många är de datorpionjärer som nu börjar komma upp i åren och vi kommer få se många storheter sälla sig till von Neumann, Turing, Eckert, Zuse och alla de andra. Vilka diskussioner de lär ha om de träffas

RIP.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk

Vila i frid

Dennis Ritchie är i min bok mycket större än Steve Jobs var som hade mycket av sin framgång att tacka Steve Wozniaks arbete men i vilket fall som helst mycket sorgligt att två genier har försvunnit från oss.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkig nyhet, en ännu större bortgång än Steves. Utan Dennis hade det inte varit något Linux, OS X, Ipad, Android osv. idag. Kolla det fascinerande Unix trädet här http://www.levenez.com/unix/

DOS är kraftigt inspirerat av Unix och man ska inte glömma att även Microsoft har använt en del kod ifrån Unix en gång i tiden. Eller hur skulle de skapa Windows utan C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dna67:

DOS är kraftigt inspirerat av Unix och man ska inte glömma att även Microsoft har använt en del kod ifrån Unix en gång i tiden. Eller hur skulle de skapa Windows utan C?

Microsoft har till och med sålt en Unix-variant, Xenix.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

IT-världens Björn och Benny

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En riktig Hippie, han har ställt till mycken oreda.
http://www.elsop.com/wrc/humor/unixhoax.htm
Men frid över hans minne.

Är detta allmänt och verkligen sant?

Känns ju som en ganska viktig grej för att ingen vetat om innan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Aldrig kul när ett geni går bort.

Dock finner jag det väldigt tragiskt hur mycket mindre folk vet om eller bryr sig än när Steve Jobs gick bort trots att Dennis Ritchi förmodligen åstadkommit ännu mer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

"UNIX is very simple, it just needs a genius to understand its simplicity."

- Dennis Ritchie

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vila i frid.

Visa signatur

ASUS P8P76-Pro | i7 2600k | 8GB Corsair XMS3 | Gigabyte 6970 | 2x Samsung Spinpoint 1TB | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX 750w |

Permalänk
Medlem

Början på "digitalålderns" död?! Hur ska folk som inte var med från början kunna ta över måntro? Det går säkert... Men det går säkert inte lika bra.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Inte bra Större förlust än jobs!
Vi behöver nytänkande och nyskapande genier !

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Microsoft som röjer konkurrensen? Nä, hemskt sagt. Mycket ledsamt att de största inom datavärlden försvinner.

Visa signatur

Skriver som alla andra: Citera för att få min uppmärksamhet!

Permalänk
Medlem

En hjälte!

Skrivet av Devil May Cry:

Är detta allmänt och verkligen sant?

Känns ju som en ganska viktig grej för att ingen vetat om innan.

Jäkligt kul! Jag tror Dennis Ritchie skulle ha uppskattat det. Kritiken är mitt i prick. ”C – a language that combines all the elegance and power of assembly language with all the readability and maintainability of assembly language.”

Usch. Det känns som om gud har dött. C och Unix är facit som vi hela tiden återvänder till. Hjältar genom hela utbildningen. Jag minns kicken när Apple dumpade sitt skräp-OS och bytte till en uppglassad version av BSD – the beauty of graphical user interfaces combined with the power of the command line. Och nu har Linux och BSD tagit över mobilerna! Är de inte Unix så stöder de åtminstone Posix – som nästa Blackberry OS (QNX) och Samsung Bada (Nucleus). Till och med Symbian stödde Posix, upptäcker jag i skrivande stund. Och kolla, både Windows och Windows CE har haft Posixgränssnitt.

Det är lite orättvist mot alla andra dataloger – Ken och Dennis med kollegor var först och kunde sätta ramarna. Efterföljarna har fått improvisera innanför dem – det tycks stört omöjligt att få brett genomslag för något dramatiskt nytt.

Permalänk
Avstängd