Måste man ha virus skydd? (vore glad för snabbt svar)

Permalänk
Avstängd

Måste man ha virus skydd? (vore glad för snabbt svar)

Hej, jag kommer använda min dator mestadels till att spela på. Enda gången jag kommer ladda ner saker är i samband med spel. Behöver jag verkligen ett virusskydd då? Kommer spela online också kan virus och spyware överföras bara genom att spela med andra online? Om jag behöver virus skydd räcker det med AVG för detta sorts bruk? Är det säkert att ladda hem saker från ex. Pirate Bay utan virus skydd? (vora glad för svar fort) Mvh

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Ja, något skydd borde du ha. Googla på Microsoft Security Essentials. Det är gratis och fungerar förvånansvärt bra.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Hej, jag kommer använda min dator mestadels till att spela på. Enda gången jag kommer ladda ner saker är i samband med spel. Behöver jag verkligen ett virusskydd då? Kommer spela online också kan virus och spyware överföras bara genom att spela med andra online? Om jag behöver virus skydd räcker det med AVG för detta sorts bruk? Är det säkert att ladda hem saker från ex. Pirate Bay utan virus skydd? (vora glad för svar fort) Mvh

Tjena. Brukar säga som så att om man använder antivirus är det ungefär detsamma som att sätta sig i bilen med bältet på och avsiktligen krocka. För att förtydliga; så länge du inte trycker på skumma länkar (från t.ex. spammail) och startar program (.exe-filer) som du inte känner till är det rätt svårt att få ett virus. Men om jag ska vara helt ärlig så har du inget att förlora på att använda Microsoft Security Essentials (googla på det) - det är gratis och resurssnålt.

Ponera att du ska ladda ned ett speldemo lagligt från Piratebay (det är förbjudet att diskutera piratkopierat material här), och så visar det sig att en fil du måste köra är t.ex. en Trojan. Ja, i det fallet har du blivit lurad och då kunde det ha varit nice med ett virusskydd. Men själva nedladdningsprocessen i sig går det inte att få virus av.

Permalänk
Medlem

Klart du inte måste ha virus skydd, jag kör själv utan antivirus och har laddat ner många gånger från TPB utan problem. Du bör dock hitta en pålitlig torrent om du ska ladda ner. Och nej, du kan inte få virus av att spela online. Bara du håller dig borta från skumma sidor och laddar ner från källor du litar på så bör du klara dig finfint

Permalänk
Avstängd

Ok thx guys

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd

Jag kör utan virusskydd och surfar och spelar med datorn. Du bör dock tänka på att det kan hända att du laddar ner virus från TPB. Alla hemsidor och handlingar du gör över internet kan vara infekterade av virus. Man kan aldrig säga att man är säker, även med virusskydd.
Om du har några viktiga och privata filer eller gör bankärenden är det rekommenderat att använda anti-virusprogram.
Själv tycker jag att de bara slöar ner datorn.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte men ms security essentials eller avast! äår väldigt resurssnåla och det skadar ju aldrig att vara på den säkra sidan. Och spelar du spel som t.ex WoW är det väldigt bra med virusskydd då det är extremt många konton som blir hackade på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skriver: använd antivirusprogram! Du kommer inte att veta när du behövde det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

tycker awast funkar riktigt bra faktiskt. jag har aldrig fått problem pga virus och dyligt och inte heller varit med om att virusprogrammet blockerar ett ofarligt program. ibland händer det att de frågar ifall man vill öppna ett program som kan vara skadligt i sandlådan men det händer kanske några gånger per år högst.

Permalänk

Ladda ner avast antivirus, gratis och funkar bra, ladda också ner maleware bytes, inget antivirus utan mer en som söker efter virus och kan ta bort dem.

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|

Permalänk
Medlem

Personlig erfarenhet:

Har bara använt virusskydd 1 gång på 13 år, (tror tiden jag använde det var ca 2 månader). Jag har haft 3 virus under mina 13 år som slog till hårt, krävde en formatering 2 av gångerna och 1 slog ut min HDD så bara att skaffa en ny.
Poängen jag nu ska komma till är att jag blev väldigt mycket mer irriterad över det nedrans virusskyddet som skulle uppdatera och söka igenom hela tiden, än vad jag någonsin blev över dom där få virus jag fick.

Nu har jag faktiskt inte haft ett virus på ca 7 år, dels beror det på att jag köper alla mina spel. Jag laddar inte ner mycket material via nätet, inte om man jämför med vad "standard" verkar vara i dagsläget.

Om du har för avsikt att tanka mycket, eller vissa saker som kan tendera att innehålla trojaner, virus etc. så JA skaffa dig ett skydd.
Om du som jag föredrar att äga något som du tycker är roligt och inte tänker ladda ner speciellt mycket, Nej du behöver högst troligen inte ett skydd.

En notice också, har aldrig använt Outlook heller, då jag alltid haft den åsikten att Outlook express är bland den största smittspridaren av virus som existera(r)(t)

Visa signatur

CPU:AMD Phenom II x6 1100T Black Edition|Kylare:Antech Kuhler H2O 620|Moderkort:MSI 990FXA-GD80, Socket-AM3+|GPU:2x PowerColor Radeon HD 6950 2GB (4GB) CF|PSU:Corsair HX 750W|SSD:Corsair Force Series F60A 60GB|HDD:Seagate Barracuda 7200rpm 1TB|RAM:Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 8GB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haglund:

Tjena. Brukar säga som så att om man använder antivirus är det ungefär detsamma som att sätta sig i bilen med bältet på och avsiktligen krocka. För att förtydliga; så länge du inte trycker på skumma länkar (från t.ex. spammail) och startar program (.exe-filer) som du inte känner till är det rätt svårt att få ett virus. Men om jag ska vara helt ärlig så har du inget att förlora på att använda Microsoft Security Essentials (googla på det) - det är gratis och resurssnålt.

Ponera att du ska ladda ned ett speldemo lagligt från Piratebay (det är förbjudet att diskutera piratkopierat material här), och så visar det sig att en fil du måste köra är t.ex. en Trojan. Ja, i det fallet har du blivit lurad och då kunde det ha varit nice med ett virusskydd. Men själva nedladdningsprocessen i sig går det inte att få virus av.

Ladda ner virusprogramet du skrev det verkar funka bra. På tal om lagliga demon. Från tex. Cnet kan man ladda ner grattis demos de är väl lagliga? Och jag har laddat ner från Cnet i flera år utan att fått virus.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kreznoll:

Personlig erfarenhet:

Har bara använt virusskydd 1 gång på 13 år, (tror tiden jag använde det var ca 2 månader). Jag har haft 3 virus under mina 13 år som slog till hårt, krävde en formatering 2 av gångerna och 1 slog ut min HDD så bara att skaffa en ny.
Poängen jag nu ska komma till är att jag blev väldigt mycket mer irriterad över det nedrans virusskyddet som skulle uppdatera och söka igenom hela tiden, än vad jag någonsin blev över dom där få virus jag fick.

Nu har jag faktiskt inte haft ett virus på ca 7 år, dels beror det på att jag köper alla mina spel. Jag laddar inte ner mycket material via nätet, inte om man jämför med vad "standard" verkar vara i dagsläget.

Om du har för avsikt att tanka mycket, eller vissa saker som kan tendera att innehålla trojaner, virus etc. så JA skaffa dig ett skydd.
Om du som jag föredrar att äga något som du tycker är roligt och inte tänker ladda ner speciellt mycket, Nej du behöver högst troligen inte ett skydd.

En notice också, har aldrig använt Outlook heller, då jag alltid haft den åsikten att Outlook express är bland den största smittspridaren av virus som existera(r)(t)

Jo jag ska faktiskt köpa de spel jag vill spela! Har beställt CoD4 och förhandbokat MW3. Har hört att många spel eller iaf. CoD inte går att spela online om man inte köper spelet då man kopplar upp sig mot deras servers. I värsta fall hade jag tänkt ladda ner ett eller annat lagligt demo. Tror du det är nån risk så?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd

Vet att man inte får diskutera piratkopiering men jag sökte på google och det fanns länkar till sidor som hette typ Black Ops full game. Det såg lagligt ut men är det kanske inte det? Eller rent av fejk?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

körde avast men bytte nyligen till microsoft security essentials när jag uppgraderade till windows 7 och det fungerar mycket bra och märks inte och uppdateras automatiskt tillsammans med windows update

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RiHjD:

Vet att man inte får diskutera piratkopiering men jag sökte på google och det fanns länkar till sidor som hette typ Black Ops full game. Det såg lagligt ut men är det kanske inte det? Eller rent av fejk?

http://www.game.se/acatalog/Call_of_Duty_Black_Ops_PC_PC.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Ladda ner virusprogramet du skrev det verkar funka bra. På tal om lagliga demon. Från tex. Cnet kan man ladda ner grattis demos de är väl lagliga? Och jag har laddat ner från Cnet i flera år utan att fått virus.

Ja, Cnet eller www.download.com som de bättre är känd för har bara laglig nedladdning. Utan såna lagliga siter skulle det var svårt för små okända företag att få uppmärksamhet för sina program.

Permalänk
Medlem

Inte haft virusskydd på tio år.
Scannar av datorn online vart 6:e månad ungf.
Hittar aldrig något.
Lamers får virus!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreznoll:

Personlig erfarenhet:

Har bara använt virusskydd 1 gång på 13 år, (tror tiden jag använde det var ca 2 månader). Jag har haft 3 virus under mina 13 år som slog till hårt, krävde en formatering 2 av gångerna och 1 slog ut min HDD så bara att skaffa en ny.
Poängen jag nu ska komma till är att jag blev väldigt mycket mer irriterad över det nedrans virusskyddet som skulle uppdatera och söka igenom hela tiden, än vad jag någonsin blev över dom där få virus jag fick.

Nu har jag faktiskt inte haft ett virus på ca 7 år, dels beror det på att jag köper alla mina spel. Jag laddar inte ner mycket material via nätet, inte om man jämför med vad "standard" verkar vara i dagsläget.

Om du har för avsikt att tanka mycket, eller vissa saker som kan tendera att innehålla trojaner, virus etc. så JA skaffa dig ett skydd.
Om du som jag föredrar att äga något som du tycker är roligt och inte tänker ladda ner speciellt mycket, Nej du behöver högst troligen inte ett skydd.

En notice också, har aldrig använt Outlook heller, då jag alltid haft den åsikten att Outlook express är bland den största smittspridaren av virus som existera(r)(t)

det blir allt vanligare att virus och annan skit går in och istället för att ge en märkbar skillnad så ligger den i bakgrunden och samlar information tex mail addresser personuppgifter, bank information med mera så bara för att datorn inte beter sig konstigt så betyder det inte att man inte behöver vara infekterad.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Inte haft virusskydd på tio år.
Scannar av datorn online vart 6:e månad ungf.
Hittar aldrig något.
Lamers får virus!:)

Och okunniga märker aldrig att de har fått nån trojan förens kontot är tomt

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Och okunniga märker aldrig att de har fått nån trojan förens kontot är tomt

Och hur får man trojaner?
Om man är osmart:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Och hur får man trojaner?
Om man är osmart:)

Nä, om man vart utan virusskydd i 10 år,,,,,oh vänta lite nu......

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lang666:

Och hur får man trojaner?
Om man är osmart:)

Eller om man är så självgod, som du verkar vara
Du märker inget förrän det är för sent.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

asså man får ju virus om man går in på fjortissidor.
Eller tankar från nån publik site.
Eller om man är oaktsam.
Jag scanna igår nada.
slöseri med resurser virusprogram:)

Permalänk
Avstängd

Har inte använt på 5 år och inte fått problem (förutom en gång då jag på skoj installerade en fil som hette "free music.exe") som jag hittade på en rysk sida. Blev format den gången.

Så länge du inte letar snuffporr på suspekta ryska sidor är kan du vara lugn

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Du behöver inte något antivirus...
...om du inte har Internet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.