Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Scythe GT 120mm eller billigare 140mm i Arc

Permalänk
Medlem

Scythe GT 120mm eller billigare 140mm i Arc

Vilka fläktar borde jag komplettera de medföljande fläktarna som levereras med Arcen från början, för att få så bra luftgenomströmning per krona?

Har tänkt dra in en Air Penetrator 18cm i sidan då jag kommer köra KFA2 570 i SLI.

Vad funkar bäst i övriga platser; Scythe GT 12cm eller någon 14cm fläkt i samma prisklass?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Scythe GT är inte avsedda som chassifläktar, de är avsedda för att monteras på kylflänsar. Välj Slipstream, S-Flex, Enermax Magma eller Nexus Real Silent istället. Nexus är sitt låga varvtal till trots en av de fläktar som blåser mest luft per dB och på 12 V är de kraftfullna nog även för din dator.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

FDs egna då.
Jag har dom medföljande som inblås i fram och i botten 1000Rpm
Samt en Bonusfläkt som kom med lådan i början på 800Rpm i bak Och H100 med 4 120mm 1000rpm i taket.
Då får man ett litet övertryck och då sugs inget damm in på fel ställe.
FDs fläktar är ju ganska bra tycjer jag iallafall.

Fast med H100an på fullt vid tung last så suger den nog på bra.
Men om man inte har en H100 där så har man 2st 140mm 600Rpm uppe

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Hmmm, jaså är inte Scythe GT gjorda för att installeras i chassin?! Det visste jag inte! Vad är det som gör att dom inte är lämpade för det? Vad jag hört så ska de ha väldigt bra luftflöde!

När det gäller Fractal Designs egna fläktar... Läser man vad folk tycker om dom, så ser det ju inge vidare positivt ut... Flyttar lite luft enligt flera användare... Men det är ju inte säkert det stämmer för det iofs.

Men är det inte alltid bättre att köra med 140mm fläktar framför 120mm, om det finns plats i chassit?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Hmmm, jaså är inte Scythe GT gjorda för att installeras i chassin?! Det visste jag inte! Vad är det som gör att dom inte är lämpade för det? Vad jag hört så ska de ha väldigt bra luftflöde!

När det gäller Fractal Designs egna fläktar... Läser man vad folk tycker om dom, så ser det ju inge vidare positivt ut... Flyttar lite luft enligt flera användare... Men det är ju inte säkert det stämmer för det iofs.

Men är det inte alltid bättre att köra med 140mm fläktar framför 120mm, om det finns plats i chassit?

Jag föredrar en tyst dator som R2/R3 med många fläktar på låga varv, som då byter luft i ett lungt och stadigt tempo.
Min ARC blev lite tystare med FD orginal dämpmattor. men H100an lever ju ett eget liv med 4 fläktar, så den kan det bli svårt att få tyst på.
Det finns ju sidor med fläkt-data om du googlar lite, där det står hur mycket luft dom flyttar och db mm.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Har provat både Fractal Design, Coolermasters orginal, Slipstream och Gentle Typhoon.

Slipstream 800rpm är de jag tyckte gav mest för pengarna och ljudnivån. De blåser 40,2 cfm mot GT 28,3 cfm på samma ljudnivå.

Jämför man mot Noctua NF-P12 t.ex. så har Noctuan 54,3 CFM, men då kostar den mer än dubbelt så mycket och är märkt med dubbla ljudnivån (har dock inte testat den pga priset) och är ful X) Inte för att jag brukar titta in i min låda...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jaa okej! Låter ju bra!

Slip Stream finns även i en 140mm variant, den är inte att föredra då?
http://www.inet.se/artikel/5331060/scythe-slip-stream-140mm-p...

Generellt; ska man inte satsa på 140 framför 120mm, om chassit har utrymme för det?

Visa signatur

Technörd