Permalänk
Medlem

BSOD av videos/youtube

Tjena!
Jag har fått ett konstigt problem på sista tiden, 3-4 månader tillbaka i tiden. Ibland får jag bluescreen bara av att titta på en video, från youtube eller liknande. Vissa videors går utmärkt (tv6 play osv) medan andra går inte alls (tex de här på sweclockers). Ibland kan även videorna sluta spela upp av någon konstig anledning. Har en video en gång gett bsod ger den det varje gång. Har tidigare haft problem med processorkylning med bsod som följd men köpte en ny kylare som löste problemet, kan problemen höra ihop?

Datorn har ett par år på nacken, så jag är lite osäker på modeller osv..
Operativsystem: W7 sp1
Processor: AMD Athlon64 6000+ dualcore
Processorkylare: medelklass Zalman
Moderkort: MSI
Minne: 4x 1025MB Corsair Value PC3200
Grafikkort: Geforce 9600GT 1gb
Hårddisk: Standard 750gb 7200rpm
Nätaggregat: 750W cougar
Övrig kylning: 2 silent 120mm-fläktar
Övriga komponenter:
Temperaturer: 40-50 grader idle och 50-60 i full load.

Bifogar en del av senaste dmpfilen:
011011-18454-01.dmp
2011-01-10 13:49:54
BUGCODE_USB_DRIVER
0x000000fe
00000000`00000008 00000000`00000006 00000000`00000006 fffffa80`09707000
usbhub.sys usbhub.sys+17fa x64
C:\Windows\minidump\011011-18454-01.dmp 6 15 7600

kan lägga upp mer/hela dmpfiler ifall det behövs

Vanligaste felmeddelandet är
UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP
men det varierar ganska kraftigt.
gemensamt är att ntoskrnl.exe kraschar (90% av fallen)

Vad mer kan jag tilllägga?
Har en del erfarenhet av bsod,men denna knäcker jag inte. Vill helst inte behöva köra en ominstallation på windows då jag planerar köpa ny dator på mellandagsrean, och det är inte värt att lägga en heldag på att återställa allt.

EDIT: Att installera de senaste grafikkortsdrivrutinerna hjälpte lite.. Men en del videos gav fortfarande bsod.. samtidigt så började jag märka att en del filer blev korrupta i nerladdning, samt att en del bilder på hemsidor bara lästes in till hälften, så jag misstänkte att morderkortet eller graffekortet gett sig, men jag tänkte att jag inte skulle ge mig bara sådär, så efter en del extra felsökande i dumpfilerna fick jag fram att windows nätverkskorts drivrutiner inte funkade som de skulle, så en MSI live update senare löste problemet (än så länge) hoppas det håller sig i ett par månader till den nya datorn kommer

Permalänk

50-60 vid full load så är det fm inte värme. microsofts support föreslår minne eller överklockad CPU. Om du inte har Överklockad cpu så ladda hem ett minnes test och kör

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

har varken klockade minnen eller cpu.
Laddar hem ett minnestest i skrivande stund, men det känns inte som om det är problemet, då datorn fungerar felfritt annars, samt att det bara är vissa videor som inte funkar.. uppdaterar med testresultat senare

Permalänk
Medlem

Uppdatera grafikdrivrutinerna och adobe flash. Hårdvaruaccellerad flash kan vara problemet.

Permalänk
Medlem

tummen upp för jockes svar! Hade näst senaste drivrutinen för grafikkortet och en eller 2 uppdateringar back på flashen, kändes inte som att det skulle göra någon direkt skillnad, men nu funkar det kalas (än så länge iaf) tack!