Permalänk
Medlem

Tips och idéer. Budget 15000kr

Tjena!
Snart börjar det bli dags för en ny dator då min nuvarande börjar bli till åren..
Datorn kommer att användas till både nytta och nöje, dvs som arbetsdator för programmering, samt till spel och filmtittande.
Hade tänkt mig en stilren design, mörkt chassi, med färgschema rött/svart helst.
Datorn ska vara mycket tyst vid låg belastning. (det kommer bli många långa timmar programmerande för mig på min utbildning närmaste åren). Kommer även koppla den till en TV i närheten och då ska den vara tyst. Men när jag däremot behöver mer prestanda spelar ljudnivån mindre roll.

Specifikationer:
Budget: 15000kr
Krav: Tyst utan belastning, men massor med prestanda när det behövs.
Design: Stilren utan massa blinkande saker och sånt skräp, gärna röda fläktar/komponenter.
Överklockning: Tänkte köra utan överklockat i början, för att spara på komponenterna då jag planerar ha datorn minst ett par år, men det ska finnas utrymme för att klockas!

Komponenter:
Detta är bara tankar, så kom gärna med förslag!
Chassi: Fractal Design Arc miditower (kanske för mycket luftflöde för att kunna hålla mitt ljudnivåkrav?)
Processor: Intel i7 2700k (om den släpps innan jul vilket jag hoppas) (är egentligen en amd-kille men nu när bulldozer är skräp får det väl bli intel)
Hdd: Minst en SSD på 120gb, och en vanlig lagring på minst 1TB
Minnen: Minst 8-12 gb gärna mer!
Kylning: Testar gärna ett utav de nya slutna vattenkylningssytemen till cpun, då jag aldrig kört vattenkylt!, men även luftkylt går kalas.
Annars har jag tankar på att köra 2-4 st 120 eller 140mm långsamt snurrande fläktar ist för 1-2 snabba.
Grafikkort: Ett lite finare eller 2 lite billigare? kom med förslag!

Har god vana av att bygga datorer, och jag lämnar avsiktligt specifikationerna öppna för att jag vill ha många kreativa förslag! Det är därför inga problem ifall bygget blir en trevlig utmaning

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1002186/15k

Komponenter som passar ditt färgval Extra fläktar + fläktkontroll så du kan få den så tyst du vill ha den
8BG Räcker långt. Annars är det ju bara köpa 8 till i framtiden

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |