Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Corsair H100 nya fläktar tysta & bra tryck i?

Permalänk
Medlem

Corsair H100 nya fläktar tysta & bra tryck i?

Hej har 2 st corsair fläktar som jag fick med min H100 kylare. Dem låter för mycket helt enkelt. Tittade på Scythe G-T och undrar ifall det är någon som har bytt ut corsair fläktarna mot dessa och som kan svara på ifall dem är mycket tystare? Annars vill jag bara ha rekommendationer men vill helt enkelt få ner ljudet och endå behålla (helst öka) luftflödet.

Permalänk
Skrivet av Eavo:

Hej har 2 st corsair fläktar som jag fick med min H100 kylare. Dem låter för mycket helt enkelt. Tittade på Scythe G-T och undrar ifall det är någon som har bytt ut corsair fläktarna mot dessa och som kan svara på ifall dem är mycket tystare? Annars vill jag bara ha rekommendationer men vill helt enkelt få ner ljudet och endå behålla (helst öka) luftflödet.

Jag har testat både med original fläktar x2, samt original x4 i PnP.

Nu kör jag 2st GT 1450rpm som jag målat mattsvarta. tystare vart det. och kylningen räcker till utan problem...

Edit: Kör dessa fläktar i 100% konstant

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Har kommit underfund med att det är just dem 2 fläktarna som låter så skulle ju vara skönt att byta ut dem. Fler får gärna svara. En annan fråga är vadfan det är som skiljer schythe fläktarna ifrån varandra? Det finns ju flera stycken att köpa på inet.se med olika rpm. Är det just det som är grejen bara? RPM?

Permalänk
Medlem

Bytte båda fläktarna på en Corsair H80 mot Gentle Typhoons 1450 och det blev väldigt mycket tystare. Tempskillnader kan jag inte säga något om för de byttes ut innan mätning.

Permalänk
Skrivet av Eavo:

Har kommit underfund med att det är just dem 2 fläktarna som låter så skulle ju vara skönt att byta ut dem. Fler får gärna svara. En annan fråga är vadfan det är som skiljer schythe fläktarna ifrån varandra? Det finns ju flera stycken att köpa på inet.se med olika rpm. Är det just det som är grejen bara? RPM?

Ja det är bara hastigheten som skiljer..:)
1850rpm är populära hos personer som sitter på en fläktkontroller.
1450 låter inte alls mycket. Om du är jättekänslig så kör på 1125rpm.
Dem flyttar bra med luft med.

Gt fläktarna har bra statiskt tryck, perfekta för radiatorer.

Fläktarna som följer med h100 är inte skräp, men lite högljudda på högre varv.

Sök på gt fläktar så ser du att många använder dessa.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Ja jag har läst på massor om dem. Men tänkte att medan jag väntar på att dem kommer in i lager på inet.se så frågar jag lite här på sweclockers och hör mig för.

Permalänk
Medlem

finns ju även vortex från cougar, dem ligger på samma db och dem ska även ha bra tryck, hittar dock inget spec på luft trycket till GT men letar vidare, edit kommer.
här är vortex iaf; http://www.coolingstuff.se/p/509/cougar-vortex-v12s

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Någon som kör dem i 1850 rpm? Eller kan jag köpa dem med mindre rpm? Inet hade inte dem inne nämligen. Vad kör ni på? Vill inte att dem ska låta mycket men köra igenom bra med luft.

Permalänk

Jag har precis bytt fläktarna till min H 100 till scythe GT, och på 1850 rpm så låter dom en del, jag kör mina på 8-900 rpm och då är det tyst, ett lätt sus är allt som hörs, men det överösas av ev bakgrundsmusik etc.

I övrigt så är jag nöjd.

Mvh

Permalänk
Medlem

Körde från cooling stuff. Dem hade 1850 rpm. Blev 3 st.

Permalänk
Medlem

Fyfan va bra scythefläktarna är! Låter inte ett dugg och sänkte graderna på cpu med 2 grader!

Permalänk

Kan man ändra med fläktkontrollen om man har Typhoon 1125RPM?
För min H100 har Serienumret i den upplagan där fläktkontrollen buggar, och jag kan inte märka skillnad när jag ändrar profil med dessa fläktar alls, så har skrivit till Inet. Är det korrekt gjort av mig?

Permalänk
Medlem

Jag skrev till dem och corsair. Dem ville att jag skulle skicka (corsair). Inet drar jag nog hellre till för då kan jag bara åka upp till stockholm och få det gjort. Använder inte heller den inbyggda fläktkontrollern då det bara är jobbigt att öppna chassit varje gång jag ska byta. Har en på mitt chassi (Corsair 600T).