Permalänk
Medlem

Trasig Antec 620 vid leverans?

Köpte igår en Antec 620 för 400kr (Sweclockers erjbudande) eftersom att jag innan kört med stock-kylaren.

Jag kopplade in kylaren korrekt och startade datorn, jag hörde hur radiatorn drog igång,

Jag lider av P8P67s Double Reboot fail som jag av någon dum anledning inte fixat (det innebär att jag måste starta datorn, stänga av datorn genom att hålla in strömbrytaren, starta datorn och då kommer jag in i BIOS pga av "Overclocking failed") detta är ingenting jag behöver hjälp att fixa, men frågan är ifall det kan ha förstört radiatorn?

När jag startade om datorn så hörde jag inte radiatorn dra igång men tänkte att den kanske bara var lite tyst, jag går vidare in i windows och ser då varningen om att processorn ligger i 85 grader. Jag öppnar chassit och känner att kylaren är mycket varm.
Stänger därför av datorn och kör med stock-kylaren.

Idag bytte jag min Antec 620 till ett nytt ex och hoppas på bättre resultat, men efter allt detta strul så funderar jag på att istället köra luftkylning?
Vad har ni för åsikter angående Vatten/Luft?
Och vad har ni för erfarenheter?

Kan det på någotsätt vara så att mitt moderkort slagit ut Radiatorn?

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Jag tycker om du inte har dåligt med plats i chassit kör med luft kylare.
Om du vill köra med vatten så kör med ett riktigt kit.

Permalänk
Medlem

Jag hade en H50 i min gamla rigg, under den satt en Q6660 som låg på 24 grader idle
I nya riggen har jag en 620 som kyler en 2500k på 4.3Ghz, den ligger på ~45 idle och 55-60 load.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Personligen känner jag att slutna vattenkylningar inte är direkt lönt om de inte börjar komma under lufts temperaturer (mer än någon enstaka grad)... Så mycket mer som kan gå fel med en vattenkylare så det känns inte värt det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

har själv byt ut min luftkylning mot en antec 620 för att de är mycket enklare att montera
fungerar utmärkt har dock inte riktigt lika bra kylning som med mina gammal luftkylare men det gör mig inget eftersom att jag ändå inte överklockar nåt extremt. får 26 grader i idle med min prolle

att att moderkortet på nåt sett gjort så att radiatorn gått sönder kan jag inte tänka mig
har du kopplat in radiatorn till moderkortet?
har du satt fläkt hastigheten på cpu fan i bios till max?

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

har själv byt ut min luftkylning mot en antec 620 för att de är mycket enklare att montera
fungerar utmärkt har dock inte riktigt lika bra kylning som med mina gammal luftkylare men det gör mig inget eftersom att jag ändå inte överklockar nåt extremt. får 26 grader i idle med min prolle

att att moderkortet på nåt sett gjort så att radiatorn gått sönder kan jag inte tänka mig
har du kopplat in radiatorn till moderkortet?
har du satt fläkt hastigheten på cpu fan i bios till max?

Allt var rätt kopplat, har ej konfigruerat BIOS, men fläkten snurrade ju, problemet var inte fläkt-hastigheten utan att radiatorn inte gick igång..

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

Allt var rätt kopplat, har ej konfigruerat BIOS, men fläkten snurrade ju, problemet var inte fläkt-hastigheten utan att radiatorn inte gick igång..

Polaren köpte precis samma modell från webhallen förra veckan och hans fungerar inte heller så verkar vara nått fel på hela partiet hos webhallen kanske?

Permalänk

Vart radiatorn varm så funkar pumpen troligtvis som den ska, om inte pumpen går tar det blir knappt radiatorn varm. Prova byt uttag på MB, vattenblocket måste ha konstant 12v för att funka som den ska.

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk

Om man har ont om plats i chassit så kan ett nätt vattenblock vara en alldeles lysande lösning.

Skrivet av Xiano:

Polaren köpte precis samma modell från webhallen förra veckan och hans fungerar inte heller så verkar vara nått fel på hela partiet hos Webhallen kanske?

Nix. Jag köpte en jag med därifrån under samma periood och den funkar toppen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Polaren köpte precis samma modell från webhallen förra veckan och hans fungerar inte heller så verkar vara nått fel på hela partiet hos webhallen kanske?

Vaf*n.. Hämtade själv ut min 620 idag från Webhallen, undrar om den också kan vara trasig. Hoppas inte!
Vore ju riktigt fult om de sålde ett parti med trasiga kylare bara för att bli av med dessa.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag har bytt min nu och det fungerar, ligger på 24c just nu

Helt klart värt det ifall man inte orkar betala för Corsair som jag fått för mig är bättre, men som sagt, det är säkert mer DOAs när det gäller 620.

Hoppas ni slipper problemet!

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4