Datorn startar om ofta med nytt GTX 560

Permalänk
Medlem

Datorn startar om ofta med nytt GTX 560

Blir tokig på sånt här, svårt att lista ut vad det är. Behöver hjälp nu faktiskt.

Har installerat ett ASUS GTX 506 (non ti) 1 GB idag och nu startar datorn om helt random.
T ex när jag kör det där Windows 7 testet, Experience Index. Så fort den startar med Direct 3D testet det första den gör
så bara dör allt, datorn rebootar direkt. Ofta startar den om medan den bootar windows med. Fick igång Just Cause 2,
in i menyn alltså men när man skulle starta spelet så sket det sig. Kör med senaste nvidia drivrutinerna.

Annars då:

P8P67 Pro bios 1850
Intel i5 2500K oklockad
8 gb (4 stickor) Corsair RAM 1600mhz
Fractal Design Tesla 650w
Crucial C300
OCZ Vertex 3

Help me pls guys, hatar såna här problem...

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Går det bättre om datorn fått stå avstängd en stund? I så fall är det förmodligen ett värmeproblem. Fungerar fläkten i graffekortet?

Permalänk
Medlem

Alla fläktar i datorn går. Processorn visar typ 27 grader när den idlar (med Realtemp).
Kollade grafikkortet med GPU-Z och jag minns inte, men drygt 30 grader var den.

Nu provade jag uppgradera bios till senaste betan, och får inte igång Windows. Förmodligen nåt med Windows Loader...

Men problemet kvarstår nog fortfarande. Börjar misstänka att grafikkortet är trasigt. Låter inte det rimligt?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Prova att ta bort grafikkortet då och köra datorn. Försvinner problemen?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag kunna se på skärmen vad som händer utan grafikkort då hade du tänkt?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Kan ha helt fel, men 2500K har väl nån form av grafikkort?

Permalänk
Medlem

Jo men moderkortet har inte stöd för det, den har ju inga videoutgångar whatsoever..

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk

Klassiskt fel man stöter på när nätaggregatet inte levererar, men 650W borde väl räcka, eller?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

jo utan större problem, jag Rullar allt i sign på ett VX 550 från corsair...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Har do pluggat i 6-8 pin kontakterna i grafikkortet?

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem

Jajemen två st 6pins på plats. Och ja jag tycker 650w borde räcka till. Ska prova ta ut lite ram, kopplar ur ssd diskarna ifall dom buggar ur, ska även prova med ett Corsair 550w VX som ligger här. We will see. Är dustin bra på att hantera returärenden?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Har du ett gammalt grafikkort omkringliggandes som du kan testa?
Är det mycket damm i datorn? I grafikkortssockeln kanske? Är ingen expert men hade liknande problem och då berodde det på kortslutning. Du har inte tappat en skruv i datorn eller så?

Om med ditt nya BIOS datorn stänger sig eller startar om när Windows misslyckas med att starta kan du ju märka det utan att behöva bild på skärmen. Behöver ju iofs inte vara relaterat till grafikkortet, det kan vara BIOS-betan som flummar.

Permalänk

Ladda ner msi afterburner o starta ett spel.. Den loggar högsta temp o lite andra grejer.. Kika efteråt så att den inte överhettats.
Eller kika efter en bios flash.. Fick göra det på mitt gigabyte 560ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizzmokwak:

Ladda ner msi afterburner o starta ett spel.. Den loggar högsta temp o lite andra grejer.. Kika efteråt så att den inte överhettats.
Eller kika efter en bios flash.. Fick göra det på mitt gigabyte 560ti

Den höll ju 30 grader. Men ja, har den blivit för het de gånger hans dator stängde sig går det nog att testa genom att lossa upp på säkerhetsgränserna för automatisk självstängning. Visst finns det för grafikkort med?

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg kan vara trasigt, testa med annat nätagg för att utesluta det. Det kan rent av vara brist på ström - det ska inte mycket till i spänningsunderskott för att maskinen ska boota om.

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal