Polarens bygge (Problem) - Udda rökproblem?

Permalänk

Polarens bygge (Problem) - Udda rökproblem?

Hej SweC!

Byggde en dator åt en vän för cirka ett år sedan.
Med S1156 dvs med Intels första generation av Core i3 och inte Sandy Bridge.
Hur som helst, hans dator har rullat på bra utan några problem, fram tills här om kvällen så ringde han mig och sade att datorn började lukta rök.
Samt att när han försöker starta datorn helt plötsligt, så får han ingen bild, en svart skärm visas men grafikfläktarna, nätagget och andra fläktar flyter på.

Så jag gick hem till honom tidigare idag efter jobbet.
Öppnade upp datorn och försökte göra en felsökning.

Nätagget passerade felsökningen, det verkar fungera som det ska, Grafikkortet likaså, testade att byta plats på ram modulerna för att se om den ville boota, men icke.
Testade även att koppla ur moderkorts batteriet samt grafikkortet för en stund, men det fungerade inte heller.

Förövrigt så såg jag jag att datorn var väldigt dammig på insidan, det kanske kan ha påverkat något, angående rök lukten?
Hårddisken verkade ok. Testade även att ha igång datorn i ett tag för att se om den där röklukten skulle återvända, men kände ingenting.

Sedan när jag testade att starta datorn igen så såg jag att CPU fläkten inte rörde på sig, CPU fläkten råkar vara en Intel standard stock kylare. Säger den er andra entusiaster något kanske?
Jag börjar misstänka att CPUn blir överhettad, kan det vara så att CPU fläkten är död?
Testade att starta om datorn flera gånger med svart skärm, alla fläktar rörde på sig, förutom själva Intel Stock CPU fläkten.

Men det skrämmande var att min vän pratade om att det luktade rök från datorn, kan det ha något med CPU kylningen att göra det med må tro? Det som var så udda var att jag inte såg en enda brännskada någonstans på datorn! Inte ens på CPU:n. Dock såg jag att kylpastan kanske behövdes bytas ut.

Vad tror ni gott folk?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Svårt o ge tips, men som sakt testa byt kylpastan, kolla ifall det är damm som blocker fläkten. och testa igen. Förhoppningsvis så har temperaturs skyddet på cpu'n hoppat igång och datorn startar som den ska, annars blir det väl att köpa en ny cpu eller dags för ny dator

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Hur har du fått reda på att grafikkortet fungerar om den inte visar bild? Satt det i en annan dator?

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Ja om inte fläkten rör sig känns det ju som det kan vara en bra idé att byta den Har han otur har processorn tagit skada/brunnit. Har du monterat av kylaren för att se om man kan se någon skada på processorn?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Skrivet av Gathor:

Svårt o ge tips, men som sakt testa byt kylpastan, kolla ifall det är damm som blocker fläkten. och testa igen. Förhoppningsvis så har temperaturs skyddet på cpu'n hoppat igång och datorn startar som den ska, annars blir det väl att köpa en ny cpu eller dags för ny dator

Ska testa att montera en ny CPU kylare åt honom och se om det löser något.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Skrivet av MyRus:

Ja om inte fläkten rör sig känns det ju som det kan vara en bra idé att byta den Har han otur har processorn tagit skada/brunnit. Har du monterat av kylaren för att se om man kan se någon skada på processorn?

Tack för ditt svar,
vi får hoppas på att det är cpu kylaren som är boven här!

Och japp, jag har monterat av processorkylaren, ser varken någon bränd skada eller känner varken någon doft av något bränt. :/

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Skrivet av Threenipples:

Hur har du fått reda på att grafikkortet fungerar om den inte visar bild? Satt det i en annan dator?

Bra fråga, strömlampan lös samt att fläktarna var igång på PCBn. Men det säger egentligen inte så mycket, bara att strömmen gått igenom PCBn.
Hur som helst så ska jag testa ett annat grafikkort på hans rigg idag.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Skrivet av SilentHarmonic:

Bra fråga, strömlampan lös samt att fläktarna var igång på PCBn. Men det säger egentligen inte så mycket, bara att strömmen gått igenom PCBn.
Hur som helst så ska jag testa ett annat grafikkort på hans rigg idag.

Bra ide? tih

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk

har inte en intel processor nån funktion o stänga av sig själv om det blir för varmt?

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Skrivet av stoffe1100:

har inte en intel processor nån funktion o stänga av sig själv om det blir för varmt?

Kände inte till den ! Stämmer detta?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Kände inte till den ! Stämmer detta?

jo, de stämmer dom har en funktion som räddar CPUn om de skulle bli för varmt.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Även om nätaggets fläkt snurrar kan detta vara trasigt med... Inget som säger att volten hoppar i linorna om något är trasigt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe1100:

har inte en intel processor nån funktion o stänga av sig själv om det blir för varmt?

Skrivet av SilentHarmonic:

Kände inte till den ! Stämmer detta?

Japp kan bekräfta att det är så, hade problem med att få min kylare på plats när jag byggde min dator, och den stängde av pga hög temp flera gånger tills jag äntligen fick kylaren på rätt plats.

Visa signatur

Intel i5 2500K l Corsair H80 l Asus P8P67 Pro l GeForce GTX 560 Ti OC 1GB l Corsair 8GB 1600 MHz Vengeance l Corsair SSD Force GT 120GB l Western Digital Caviar 2TB l Corsair HX 850W l Samsung SH-S222AB l NZXT H2 l Windows 7 64-bit