Permalänk

Vilken Cpu kylare ?

Hej där !
Då jag inte kan så mycket om kylare alls undrar jag lite vilken jag ska införskaffa .
Är lite inne på att köpa en Corsair cooling hydro "h100" , men då jag inte kan något om Vattenkylning alls undrar jag , Behöver man någonsin byta vatten i ett sånt slutet system ? isåfall är det krångligt och hur ofta byter man ?
Eller Är det bättre /mer värt att köpa en luftkylare över en H100 i samma prisklass ?
Eller har ni något annat förslag ? budgeten ligger runt ca 1000 kr
Ska kyla ner en I5 2500k och möjligtvis en i7 2600k i framtiden

Sry för jag la tråden helt galet fel vet inte hur jag tänkte här ..

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
Tror nog den passade bättre här

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Inaktiv

Det är ett slutet system eftersom man aldrig byter något där.

Permalänk
Medlem

H100 är en bra kylare, om du har plats för den, vad har du för chassi?
Även om du har plats så tänk på att de resterande luftflödet kan försämras, i vissa chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wounded Duck:

Hej där !
Då jag inte kan så mycket om kylare alls undrar jag lite vilken jag ska införskaffa .
Är lite inne på att köpa en Corsair cooling hydro "h100" , men då jag inte kan något om Vattenkylning alls undrar jag , Behöver man någonsin byta vatten i ett sånt slutet system ? isåfall är det krångligt och hur ofta byter man ?
Eller Är det bättre /mer värt att köpa en luftkylare över en H100 i samma prisklass ?
Eller har ni något annat förslag ? budgeten ligger runt ca 1000 kr
Ska kyla ner en I5 2500k och möjligtvis en i7 2600k i framtiden

Sry för jag la tråden helt galet fel vet inte hur jag tänkte här ..

Tänker du klocka din CPU och hålla på eller? För om du inte tänker trimma som en dåre så räcker en luftkylare för bra mycket färre pengar alldeles utmärkt.

Typ Cooler Master Hyper 212+, eller efterföljaren 412 eller vad den hette.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av Inix:

H100 är en bra kylare, om du har plats för den, vad har du för chassi?
Även om du har plats så tänk på att de resterande luftflödet kan försämras, i vissa chassin.

Sitter på ett full tower Zalman Gs1000 så man borde kunna klämma dit den i toppen

Skrivet av Bebben:

Tänker du klocka din CPU och hålla på eller? För om du inte tänker trimma som en dåre så räcker en luftkylare för bra mycket färre pengar alldeles utmärkt.

Typ Cooler Master Hyper 212+, eller efterföljaren 412 eller vad den hette.

hm ja lite klockning kanske man ska ge sig på : ) .. men annars är det bara onödigt att lägga pengar på en sån typ av kylare ?

Permalänk

Om man skulle klocka upp en 2500k till säg 4,5ghz, vad för cpu kylare skulle krävas då på ett ungefär?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blacklotus:

Om man skulle klocka upp en 2500k till säg 4,5ghz, vad för cpu kylare skulle krävas då på ett ungefär?

Antec küler 620, 399kr på webhallen. Ligger i 4.8GHz på min 2600k @ 55-62 Full load.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Skrivet av Blacklotus:

Om man skulle klocka upp en 2500k till säg 4,5ghz, vad för cpu kylare skulle krävas då på ett ungefär?

Min Hyper 212+ räcker för det, finns ingen anledning att slänga pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

Tänk på att originala fläktar (2) som kommer med Corsair H100 snurrar 2600RPM vilket betyder att de låter mycket men när du ställer de till en gräns vi säger 1300RPM så du har sämre kylning än på gammla Scythe Mugen II med originala fläkt som också snurrar 1300RPM men kostar runt 450kr bara. Om du vill ha bättre prestanda och inte lika högt kylning som Corsair H100 så rekommenderar jag ta istället:

Thermalright Silver Arrow, Thermalright Archon, Noctua NH-D14, Thermalright Venomous X, Thermalright HR-02.

Corsair är bra för overclockade processorer över 1.45V spänning och säkert kommer bli tystare och ännu effektivare när man byter fläktar på den.

Permalänk
Skrivet av bl00keRs:

Tänk på att originala fläktar (2) som kommer med Corsair H100 snurrar 2600RPM vilket betyder att de låter mycket men när du ställer de till en gräns vi säger 1300RPM så du har sämre kylning än på gammla Scythe Mugen II med originala fläkt som också snurrar 1300RPM men kostar runt 450kr bara. Om du vill ha bättre prestanda och inte lika högt kylning som Corsair H100 så rekommenderar jag ta istället:

Thermalright Silver Arrow, Thermalright Archon, Noctua NH-D14, Thermalright Venomous X, Thermalright HR-02.

Corsair är bra för overclockade processorer över 1.45V spänning och säkert kommer bli tystare och ännu effektivare när man byter fläktar på den.

hmm ljudet är ju inget problem för mig då jag för det mesta har hörlurar .. men det kanske får bli en NH-D14 istället då