Permalänk
Melding Plague

Asus G74S

Portabla spelsystem vinner allt mer mark hos entusiaster, och många tillverkare slåss om kunderna gunst. SweClockers tar en närmare titt på Asus G74S med Sandy Bridge och Geforce-grafik under skalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fina grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Inte så likt msi rymdskeppet, vilket är bra då den kan användas överallt utan att dra för mycket uppmärksamhet. Den dagen dessa datorer är prisvärda skulle jag inte tveka... men den dagen lär det dröja länge till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

När nätadaptern i princip är nödvändig för drift, varför inte slänga ut batteriet och bygga in nätadaptern istället?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Helt otroligt att skärmarna inte prioriteras mer i bärbara, känns ju som värsta blåsningen när man läser recensionen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Trevliga grejer, dock så har jag bestämt mig för att gå åt andra hållet: Asus UX31 eller Samsung Chronos 13 ska det bli!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

När nätadaptern i princip är nödvändig för drift, varför inte slänga ut batteriet och bygga in nätadaptern istället?

Har undrat samma sak i flera år...
Batteriet mår inte bra av att alltid ligga på laddning ändå. Har man datorn stationärt placerat med adaptern konstant inkopplat bör man ta ut batteriet. Annars slits det, och inom ett år är batteritiden halverad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Helt otroligt att skärmarna inte prioriteras mer i bärbara, känns ju som värsta blåsningen när man läser recensionen.

En vän till mig köpte MSI datorn som recenserades förra gången och han använder inte skärmen, tangentbordet eller pekplattan. Han har kopplat in en extern skärm, mus och tangentbord. Kanske är meningen att denna sorts datorer ska användas på detta sätt?

Skrivet av biorrith:

Har undrat samma sak i flera år...
Batteriet mår inte bra av att alltid ligga på laddning ändå. Har man datorn stationärt placerat med adaptern konstant inkopplat bör man ta ut batteriet. Annars slits det, och inom ett år är batteritiden halverad.

Slutar inte batteriet laddas när det är fullt och datorn växlar väl från batteridrift till nätdrift när en laddare kopplas in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pärkka:

En vän till mig köpte MSI datorn som recenserades förra gången och han använder inte skärmen, tangentbordet eller pekplattan. Han har kopplat in en extern skärm, mus och tangentbord. Kanske är meningen att denna sorts datorer ska användas på detta sätt?

Slutar inte batteriet laddas när det är fullt och datorn växlar väl från batteridrift till nätdrift när en laddare kopplas in?

Känns som han kunde köpt en stationär istället?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FribBe:

Känns som han kunde köpt en stationär istället?

Jo så kanske det är men enligt han själv tyckte han att det var ett bra köp då han är kanske 1/3 av året i Norge.

Permalänk
Skrivet av pärkka:

En vän till mig köpte MSI datorn som recenserades förra gången och han använder inte skärmen, tangentbordet eller pekplattan. Han har kopplat in en extern skärm, mus och tangentbord. Kanske är meningen att denna sorts datorer ska användas på detta sätt?

Slutar inte batteriet laddas när det är fullt och datorn växlar väl från batteridrift till nätdrift när en laddare kopplas in?

Då hade man ju hellre köpt en stationär för 10 000:- som har mycket bättre prestanda, och en billigare bärbar för 4000:- om man behöver en. Men visst, om man reser bort en del kanske man vill kunna spela under den tiden också.

Har en Aus G74 och är helnöjd med kvaliten, designen och användarvänligheten. Tangentbordet är super. Det enda med att spela på en bärbar är att skärmen inte har den ultimata placeringen, så man får ha en liten lutning neråt med huvudet eftersom den är lägre ner. Inte helt ergonomiskt och hälsosamt för långa spelsessioner. Därför är det bra med en extern skärm, men som sagt, då känns det som man lika gärna kan köpa en stationär. Med det fungerar ändå bra för mig, så länge man inte sitter allt för länge.

Det enda jag önskar med bärbara är att man själv kunde byta ut grafikkortet till ett med lite mer klös i...

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur PC tillverkare fortfarande kan skicka med så mycket skräp förinstallerat på en dator? har dom inte fattat att folk tröttnar på det och går över till Apple istället?
Datorn kostade för tusan 17 papp, då förväntar man sig att man får en bra upplevelse men icke, fick blåsa om datorn det första jag gjorde.
Men förutom det så är jag väldigt nöjd med min G74!

Permalänk
Medlem

Har en G73JW, att skärmen är blank är det ända minus jag kan hitta. man kan maxa ljusstyrkan och kontrast utan att bilden blir grådaskig och har en riktigt bra svärta och färger.

dessa maskiner ersätter inte en uber gamers dator med tjock plånbok som normala fall köper de dyraste komponenterna med sli eller crossfire men gillar man att spela och rör på sig ofta kan jag inget mer än att säga KÖP.
Jag är ofta ute och rör mig och har inte ångrat en sekund att jag brände 13000kr även om jag verkligen skulle behöva en ny stationär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Jag gillar 3D Mark Vantage-testet på knappt över 9k. Jobbigt för alla som pyntar denna stora summa för en vikbar dator att min utdaterade stationära häck i signaturen får nästan 14.5k i Vantage Performance.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Jag gillar 3D Mark Vantage-testet på knappt över 9k. Jobbigt för alla som pyntar denna stora summa för en vikbar dator att min utdaterade stationära häck i signaturen får nästan 14.5k i Vantage Performance.

Du kan inte jämföra stationära och bärbara i prestanda, då får man jämför bärbara mot bärbara

Permalänk
Avstängd

Spela kan man göra hemma.
En bärbär dator vill jag hellre ska vara lätt och ha bra batteritid.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="pärkka;11499623"]En vän till mig köpte MSI datorn som recenserades förra gången och han använder inte skärmen, tangentbordet eller pekplattan. Han har kopplat in en extern skärm, mus och tangentbord. Kanske är meningen att denna sorts datorer ska användas på detta sätt?

Själv sitter jag på en ASUS G73. Använder min mycket till att bara plocka ihop och kasta mig in i bilen för att åka till kompisar för att gejma en stund. Sen använder jag den hemma på en kylplatta med extern skärm 24", trådlös mus Razer Mamba och trådlös t-bord. Mycket smidigt får jag lov och säga. Och batteriet använder jag aldrig då den alltid har nätadaptern i.
Fortfarande toknöjd med den och kan spela spel med, kunde dock aldrig prova BF3 beta då den inte ville gå vidare i browsern när jag joinade en server. Tänkte googla på det först, men jobbade så jäkla mycket samt att grabben gärna vill ha lite uppmärksamhet ibland.

PS. Hur fungerar citering egentligen? Aldrig gjort det tidigare

MVH Q

Visa signatur

AOC 24" 144Hz - Intel i5 4440 - Asus GTX760 mini-ITX - Corsair LP 8GB - CM Hyper 212 EVO - Kingston V300 120GB - FD R3 Newton 600W - FD Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Har undrat samma sak i flera år...
Batteriet mår inte bra av att alltid ligga på laddning ändå. Har man datorn stationärt placerat med adaptern konstant inkopplat bör man ta ut batteriet. Annars slits det, och inom ett år är batteritiden halverad.

Har läst att en laptop behöver krämen både från batteriet och nätadaptern för att kunna prestera maximalt. Alltså att datorn ställer sig på lägre klockning om man tar ur batteriet och kör enbart via elnätet. Är inte helt säker på om detta stämmer dock.

Permalänk
Medlem

En, två, tre, tio gånger

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

Har undrat samma sak i flera år...
Batteriet mår inte bra av att alltid ligga på laddning ändå. Har man datorn stationärt placerat med adaptern konstant inkopplat bör man ta ut batteriet. Annars slits det, och inom ett år är batteritiden halverad.

fast mjukvaran är rätt bra nu för tiden att inte använda batteriet när den är inkopplad med nätadapter. så livslängden påverkas inte så mycket längre. förr var de så dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pecka1:

Har läst att en laptop behöver krämen både från batteriet och nätadaptern för att kunna prestera maximalt. Alltså att datorn ställer sig på lägre klockning om man tar ur batteriet och kör enbart via elnätet. Är inte helt säker på om detta stämmer dock.

nä, den presterar lika bra utan batteriet och bara nätadapter. dock så nedklockas den om man endast kör på batteri.

Permalänk
Avstängd

Allvarligt David vad är det för sablarns pissskärmar ni sätter i så pass dyra datorer? ni fick ju en hel del kritik för era gamla skärmar men ändå envisas ni att sätta i TN skärmar som är skitdåliga? 14k med skärmar som är lika bra som för 15 år sen typ.. fy skäms Asus!

Permalänk
Medlem

Bara jag som är trött på att såna här trådar översvämmas av viktigpettrar som ska påpeka hur mycket bättre stationär dator man får för dom här pengarna?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd

Jag har full respekt för att vissa vill ha en sån här dator men det skulle vara kul om ni hade med en stationär spel dator i samma prisklass så folk verkligen får se vad dom måste betala för att få en släpbar dator.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Fy den är ju stor som en skördetröska! Jag har haft 17" laptops och efter det köpte jag min Acer 3820TG 13" och jag kommer aldrig ha en laptop på över 13" igen. Man anpassar bara lanen efter prestandan på datorerna :D. Senast körde vi bara CSS och SC2 eftersom två i sällskapet kom med sina macbook airs. Nej men om jag ska vara lite allvarlig nu så skulle jag bygga ett kraftigt mini-ITX bygge som man lätt kan frakta runt och komplettera med en liten portabel laptop om det behövs. Slutpriset skulle vara ungefär det samma men skillnaden är att man har två datorer som är mycket bättre för sina ändamål.

Jag kan däremot förstå syftet med att köpa en "gamerlaptop" om man bor på två adresser eller helt enkelt bor extremt trångt.

EDIT: Jag tycker faktiskt att det är lite synd att panelen är i full HD då hårdvaran knappt orkar driva spelen i native. Asus skulle i mina ögon gärna satsat på en riktigt bra 1600*900 panel istället för denna halvdassiga. Jag måste dock berömma datorns utseende och man får inga rymdskeppsvibbar.

Permalänk

Inget fel på varken utseendet på datorn eller prestandan. Men den är på tok för stor. Och priset nästan 13000. Om man köper den så kommer man säkert bara kunna köra de nyaste spelen i drygt 3 år framöver om ens det. Väljer man istället en stationär så kan man få en riktigt fin dator för dom pengarna som går att spela med längre och dessutom går att uppgradera med tiden. Vad kan man byta mer på en sån här dator förutom Ram och Möjligtvis hårddiskarna? Om man ständigt är på lan osv är det bättre med en vassare HTPC isället.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Sluta gnälla om prestanda gentemot en stationär, vi vet att man får mer för pengarna där. Med det finns de som bara vill ha en dator och vill ha/behöver en bärbar eller inte vill ha/har plats till en stor ful stationär.

Det jag skulle vilja se är ett test av olika clevo etc. Dvs Deviltechs olika, pc-konsulten m fl.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte alla är medvetna om den enorma skillnaden som faktiskt finns mellan GTX560 och GTX560M. Jag har fått intrycket att lite lägre klock för kunna köras på lägre spänning och därmed lägre värmeutveckling är vad majoriteten förväntar sig, men det är ju en helt annan krets från det lägre presterande sortimentet bland stationära.

Av den anledningen borde en stationär få fara med så att det framgår hur stor skillnaden verkligen är mellan stationär och bärbar när komponenterna har liknande siffror i modellbeteckningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Har en själv. och kan bara hålla med om att den är grymt byggd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Jag tror inte alla är medvetna om den enorma skillnaden som faktiskt finns mellan GTX560 och GTX560M. Jag har fått intrycket att lite lägre klock för kunna köras på lägre spänning och därmed lägre värmeutveckling är vad majoriteten förväntar sig, men det är ju en helt annan krets från det lägre presterande sortimentet bland stationära.

Av den anledningen borde en stationär få fara med så att det framgår hur stor skillnaden verkligen är mellan stationär och bärbar när komponenterna har liknande siffror i modellbeteckningen.

Du är medveten om att dom säger vad det motsvarar i stationärt kort 2 gånger i testet va?