Hårddiskpriser upp 40 procent

Permalänk
Skrivet av RoleX:

Denna nyheten gör ju inte saken bättre, nu har vi istället xxxx antal personer som kommer hamstra hårddiskar för att det kommer bli dyrare, samtidigt passar de flesta butiker på att höjja priserna på samtliga hårddiskar.

Hade vi inte vetat detta skulle nog priserna inte öka så mycket och så snabbt.

Ibland är "nyheter" av ondo

Precis! Det är också på det viset ekonomikrisen blir större än vad den egentligen skulle kunnat bli. Folk drar öronen åt sig istället

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem

Skulle det mot all förmodan tryta får jag väl låna lite utrymme från en av alla backupdiskar som ligger o skräpar i lådor och skåp

Visa signatur
Permalänk

Det var surt Hade tänkt köpa några TB till för att få bort ett par mindre diskar och få igång en till burk här hemma. Men blir nog när man köper något nytt från AMD nu framöver efter jul kanske.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

2TB för 616kr, inkl frakt, han man kirra iaf x3

Permalänk
Medlem

Tror att priserna på diskar kommer gå upp med minst 20% till, det här är första vågen av pris höjning vänta bara när fabrikerna varit nedstängda en vecka till om det går så långt. en 2tb för över 1100 kr

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Skäggig legend

Åkte precis till webhallen och köpte 2TB western för 749:- Tänker inte vänta då jag bara har 20GB kvar på mina lagringsdiskar.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Kommer samsung gå upp?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

Kommer samsung gå upp?

Kolla priserna på komplett, cdon så ser du ...

Permalänk
Medlem

Det var ju bra tajmat, jag hade ju planerat att köpa en disk antingen i slutet av denna eller nästa månad. Det lär ju inte hända nu iaf :/

Permalänk

2tb Seagate Extern HDD för 599kr på Media Markt... Investerade en idag

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

haha lite kul samsung f4 hade närmare 50 i lager senast idag jag såg sist snart inga kvar:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Detta är bara början, jag skulle inte bli förvånad om priserna fördubblas inom någon vecka.

En flashback från mitten av 90-talet: En fabrik som tillverkade minnes chip brann ner. Priset fördubblades över 1 natt. Och 3 gånger så dyrt efter 1 månad. 4Mb krets gick från 1000:- till över 3000:-

Skrivet av lacrits:

Sånt här händer med jämna mellanrum.. Nu e de hårddiskar, innan var det kondingar (tsunami) och för nått år sen var det RAM minnen.. Konspirationsteorin säger att dom passar på när det är naturkatastrofer för att driva tillbaka marginalerna.
Ligger alla hårddisktillverkning i Thailand numera?!?!

Det är inte tillverkningen av hårdiskar utan styrchipen som ligger där. Om fabrikerna i thailiand står för ca 1/3 av världproduktionen så blir det brist. Om dessutom tänker på större delen av de tillverkade hårdiskarna går till Storkunder till fasta pris så blir bristen för lösa hårdiskar större. Det kommer att ta minst 2 månader före att få fart på produktionen, antigen genom att fabrilerna i thailand öppnar igen eller man ökar produktionen på andra anläggningar.
Det blir en lagrings fattig vinter!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Jag är snarare tvärtom. Håller på och rensar upp på samtliga hårddiskar.
Blir en hel del skit och gamla program som man samlar på sig. Har blivit ett par hundra GB på min terabytedisk som varit enbart mjukvara från MSDNAA. Det har jag nu bränt ut på CD-R och DVD-R skivor. Det jag ska ha kvar håller jag på att sortera i mappar med flera undermappar, resten tas helt enkelt bort.

Permalänk
Skrivet av snozan:

300GB räcker gott (har ju haft 250GB ledigt nu i 3 år)

inte för mig i alla fall Jag har använt 500gb på 4mån på en 1TB disk
Edit: Har även använt 200gb på 250gb disken

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Köpte 2 st 2 TB WD Green ån Net on Net för 645 styck igår, kom idag. Behöver dom inte ens för tillfället men reagerade snabbt på förra artikeln.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

samsung f4 2 tb är slut på inet nu;P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

samsung f4 2 tb är slut på inet nu;P

Det finns fortfarande i deras butiker

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Priserna kommer garanterat att gå ner sen igen
finner ingen anledning till att hamstra hårddiskar likt en idiot
sen priserna är ju ändå inte så farliga ändå
runt 2004 så gav jag runt 2-2,5k för en extern hårddisk på 300GB så 1,2k kan ju ses som ganska billigt ändå för 2TB om man jämför med priserna från förr.

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk

Butikerna kommer antaglig anpassa sina priser imorgon bitti.

Men jag drar en analogi. Bensinpriset blir dyrare, man säljer färre bilar, priset på bilar sjunker temporärt.

I detta fall Hårddiskar blir dyrare så Datorer kommer bli dyrare. Förhoppnings vis blir det då ett överskott av andra dator delar för att den normala konsumenten köper mindre datorer allmänt.

EDIT: men det är inte synd om oss. Det är synd om de vars hårddiskar kommer gå sönder närmaste 6 månaderna. För de kommer behöva flytta datan som går att rädda.

Permalänk
Medlem

Var inne ikväll på NetOnNet i Örebro för att köpa en WD Black 1TB, precis under tiden jag var där så höjdes priset på hemsidan från 679Kr till 799Kr men priset hade inte ändrats på hyllan så jag hade tur och fick handla till det gamla priset 679kr. Men imorgon så ändrar de på hyllan, då han i kassan felanmälde det. Han i kassan kommenterade att det var massor idag som köpt hårddiskar, det var fullt i hyllan imorse tydligen men när jag var där på kvällen så fanns det bara 2 stycken WD Blue och 3 stycken WD Black kvar, dock hade de nyss fyllt på med nya WD Green så de fanns det många kvar fortfarande. Jag uppskattar att det ryms ungefär 40-50 stycken av respektive disk på det allokerade utrymmet i hyllsektionen. Så det tyder på att de bara på Netonnet i Örebro sålt närmare 100 stycken av WD Blue samt Black på en enda dag.

Så hamstringen har redan börjat verkar det som.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Har velat på en nas med 2x2tb på webhallen ett tag nu. Blidde affär idag för att va på säkra sidan

Permalänk

Jaja det var spekulationer som drog oss in i finanskrisen. Nu spekulerar vissa på att massinköpa diskar och sen sälja dem till dyrare priser om en vecka.
EDIT
Men jag dålig människa jag med:D
Köpte mig en nu, för jag vill ha en ny om senast 6 månader.

Permalänk

Det är magert med mycket av modellerna hos dist och även det har höjt priserna.

Permalänk
Medlem

Synd att sånt här händer. Tur att man köpte 2 hårddiskar förra veckan så att man klarar sig.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Alla butiker blir nog smått glada nu inför helgen då folk verkar bunkra upp en del.

själv sitter man här med endast 2gb användbart utrymme och använder inte ens 500gb av dessa. Ska kanske bli hyresvärd

Visa signatur
Permalänk

Elektronik kommer fortsätta bli dyrare och dyrare.
I dessa orostider när folk investerar i guild så säger jag...

INVESTERA I ELEKTRONIK!

mwahahaha

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

..själv sitter man här med endast 2gb användbart utrymme och använder inte ens 500gb av dessa. Ska kanske bli hyresvärd

Den ekvationen fick jag inte ihop..

Sen för att vara petig så är det MB, GB och TB.

B = Byte
b = Bit

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Today.. after reading news about increasing HDD prices.. I logged on to my server, and guess what "Windows detected a hard disk problem". FML.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Öhhh. varför köper ni hdd? När fabriken öppnas igen kommer priset att sjunkas igen till ordinarie pris.

Permalänk
Skrivet av maidos:

Öhhh. varför köper ni hdd? När fabriken öppnas igen kommer priset att sjunkas igen till ordinarie pris.

Det lär antagligen ta tid, de lär även behöva hålla priserna på en högre nivå ett tag för att täcka upp skador och förluster i samband med detta