Permalänk
Medlem

"Made in Japan" - viktigt?

Hej.

Jag funderar på att köpa mig ett macro-objektiv framöver & då specifikt Nikon:s 105mm f/2.8VR.

Nu är det så att nyare versioner av denna glugg är tillverkade i Kina,
medan de första serierna tillverkades i Japan. Är det någon som har koll på ifall det är någon
egentlig skillnad på kvalitén i dessa två variationer OCH om det isf är smartare att försöka komma över ett
tidigt exemplar (finns ett på Blocket just nu, faktiskt), framför att köpa ett Kina-tillverkat?

Jag köper troligen ett begagnat i vilket fall som helst, men vilket ska man satsa på?

Permalänk
Medlem

Lite OT men ändå OnT:

På mitt nätagg stod de typ "Gjord av japanska delar" men sedan typ ihopsatt i kina. Var tydligen viktigt för företaget att skriva de.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Lite som Apple: "Designed by Apple in Carlifornia, made in China".
Nej, så länge det är en orginal produkt av den Japanska tillverkaren som du syftar på, så är allt okej.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Japan är känt för att vara bra på elektriska grejer, men det ska inte spela någon roll var produkten är gjord.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

.. men det ska inte spela någon roll var produkten är gjord.

Ska, nej. Frågan är ju dock om det gör det ändå.

Ett begagnat 105VR kostar ~6000:-, så jag väljer gärna lite omsorgsfullt.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Ska, nej. Frågan är ju dock om det gör det ändå.

Ett begagnat 105VR kostar ~6000:-, så jag väljer gärna lite omsorgsfullt.

Mvh

Om du nu ska köpa begagnat borde du prova det innan du köper, för att se till att det funkar. Gå till en butik och kolla om de har båda versionerna och se om u kan se någon kvalitets skillnad.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Gå till en butik och kolla om de har båda versionerna och se om u kan se någon kvalitets skillnad.

Det går inte, Japan-varianten säljs inte längre i butik
& hur skulle jag kunna se skillnad i en butik menar du?

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Det går inte, Japan-varianten säljs inte längre i butik
& hur skulle jag kunna se skillnad i en butik menar du?

Man kan ofta känna på en produkt om den är av kvalitet, och sen s kan man jämföra med andra varianter. Om du hade köpt begagnat (jag trodde då att båda versionerna fanns i butik) hade förmodligen bara en variant funnits tillgänglig. Mitt förslag är att du kollar i butik på den kinesiska varianten, och sen om du hittar någon billigare japansk variant så kan du be att få kolla på den innan du köper. Då kan du jämföra mellan de 2.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Man kan ofta känna på en produkt om den är av kvalitet, och sen s kan man jämföra med andra varianter. Om du hade köpt begagnat (jag trodde då att båda versionerna fanns i butik) hade förmodligen bara en variant funnits tillgänglig. Mitt förslag är att du kollar i butik på den kinesiska varianten, och sen om du hittar någon billigare japansk variant så kan du be att få kolla på den innan du köper. Då kan du jämföra mellan de 2.

Tacktack. Nu är nog ev. skillnader av hårfin optisk karaktär,
så om jag skulle jämföra dessa två skulle jag behöva båda gluggarna för front/back-fokus-mätningar
& pixelpeepande av 100% crop:s o.s.v. - samt troligen en bättre kamera än min egen.

Jag tror inte att jag kommer att få tillfälle att testa på det viset, så därför frågade jag här.
Jag tror egentligen att (de eventuella) skillnaderna är akademiska för mina behov,
men eftersom det finns duktigare fotografer än jag här, så verkar det dumt att inte
kolla med dom först, innan man gör något korkat ..

Mvh

Permalänk
Medlem

Om du tror att du inte märker skillnaden så låter det ju som att det inte spelar så stor roll

Generellt så borde det inte spela någon roll var det är tillverkat. Det är ju upp till tillverkare att kvalitetskontrollera och se till att produkten inte är sämre, för anledningen att de gör det i kina är att det är billigare, de vill ju fortfarande ha kvar sitt goda rykte.

Om du ändå bryr dig kanske du borde kolla på kameraforum, finns väldigt mycket kameraentusiaster och om det är skillnad borde du kunna ta reda på det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av volny:

Om du tror att du inte märker skillnaden så låter det ju som att det inte spelar så stor roll

Egentligen inte, men jag skulle ångra ihjäl mig om jag köper fel, när jag nu kan undersöka läget i förväg.
Jag skulle aldrig stå ut med att veta att jag kunde ha köpt ett (eventuellt) bättre objektiv för identiska pengar.

Skrivet av volny:

Generellt så borde det inte spela någon roll var det är tillverkat. Det är ju upp till tillverkare att kvalitetskontrollera och se till att produkten inte är sämre, för anledningen att de gör det i kina är att det är billigare, de vill ju fortfarande ha kvar sitt goda rykte.

Borde inte, ska inte behöva vara, är kanske inte .. det är ju det jag försöker skaffa mig koll på.

Skrivet av volny:

Om du ändå bryr dig kanske du borde kolla på kameraforum, finns väldigt mycket kameraentusiaster och om det är skillnad borde du kunna ta reda på det där.

Är det inte det jag gör i den här tråden?
Jag har frågat på fler ställen, bl.a. på ett par kameraforum, men nu är jag ju SweC:are .. så.

Mvh

Permalänk
Medlem

Om det skulle vara skillnad skulle det ju återspegla sig i skillnader i begantapriserna på respektive version?
I en del fall (andra objektiv) hade det iofs gjort det, bara för att en del inbillar sig att saker tillverkade i japan skulle vara bättre. Den är Nikon som sätter upp specarna och toleranserna vid kvalitetskontrollen. Var den sedan utförs spelar ju ingen roll. Att man väljer att förlägga produktionen i ett låglöneland handlar ju enbart om att kunna hålla ett lågt pris till slutkund, vilket är viktigare på billiga och halvbilliga (som i detta fallet) objektiv, eftersom personalkostnaden på dessa är en större del av priset än på tex ett 200-400/4. Att man gör mindre/tidiga serier/förserier i en "dyrare" fabrik är vanligt.

Permalänk
Medlem

I så fall skulle ju valet av Japan-optik även kunna vara etiskt?
(Kina = väldigt svårt att veta hur t.ex. arbetare har det & sånt.)

Jag har iaf svårt för att vara lika tvärsäker som du på kvalitén från låg/höglöneländer,
men det är säkert rätt att Nikon inte skulle släppa en ut "sämre" glugg med samma namn
- särskilt inte bland gluggarna med guldrand, eftersom guldrandskunder nog blir lite kinkiga då.

Jaja. Jag har iaf "hittat" ett japanskt objektiv (fick Pm) som jag antagligen köper
om jag hinner få ihop pengarna innan någon annan hinner köpa det.

Tack för era svar iaf, är det någon som vill tillägga något är det alltid roligt.

Lite offtopic:
Går nog ut & testar lite långa exponeringar nu, det är helt stjärnklart här.

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Många av Nikons produkter är tillverkade i Thailand. Objektiv görs tydligen numera i Kina. Var dom görs spelar ingen som helst roll, står det Nikon på dom uppfyller dom Nikons krav och är precis lika bra produkt oavsett om det är gjort i Japan, Kina eller Thailand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon44709:

Många av Nikons produkter är tillverkade i Thailand. Objektiv görs tydligen numera i Kina.

Av de Nikon-produkter du ser i min sign är 70-200:at & SB-900:an tillverkade i Japan,
medan 16-85:an & D300:an är "Made in Thailand" - ganska likt din egen sign, alltså.

Permalänk
Medlem

Tror inte nikon skuöle börja tillverka en sämre version av objektivet och det är säkert hoya som tillverkar elementen.

Pentax har också flyttat sin montering från japan (dyr arbetskraft) dock till vietnam, men det är fortarande samma komponenter och kvalitet på objektiven.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Nja, alltså jag har kollat runt lite på webben nu & vad jag förstår så tillverkas Nikon:s
"Premium" -grejor, typ D3S, D3X, 70-200G (som sagt) & lite annat i deras Sindai-fabrik.

Om ett objektiv är tillverkat där tror iaf jag att det är bättre byggt & att det därmed håller längre
än om det är byggt i ett s.k. låglöneland. Har ni sett hur Japan i sig ser ut jämfört med allt annat?
Tokyo ser ju för fasen ut som innandömet i en kamera snart, fast med pekskärm, säkert.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara bättre gjort i Japan? Så avancerat är det inte att sätta ihop objektiv och det är knappast så att Nikon gått till random fabrik och bett dem montera ihop saker som de känner för.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Varför skulle det vara bättre gjort i Japan? Så avancerat är det inte att sätta ihop objektiv och det är knappast så att Nikon gått till random fabrik och bett dem montera ihop saker som de känner för.

Jag vet inte, det är ju därför jag diskuterar här, men generellt skulle jag säga att
jag upplever att _Japan_ i sig är "bättre byggt" än t.ex. Thailand, Kina & Vietnam.

Permalänk
Medlem

Hehe, lite väl fördomsfullt IMO. Får mig att tänka på Robert Gustavssons tantkaraktär som inte gillar barnarbete för att barnen saknar känsla för kvalité.

Jag är övertygad om att det bara handlar om hur mycket företaget satsar på fabrikerna och utbildning.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Skrivet av anon44709:

Många av Nikons produkter är tillverkade i Thailand. Objektiv görs tydligen numera i Kina. Var dom görs spelar ingen som helst roll, står det Nikon på dom uppfyller dom Nikons krav och är precis lika bra produkt oavsett om det är gjort i Japan, Kina eller Thailand.

Ja, det är ju precis likadant med typ ikea. Och dessutom ska man inte vara rädd för att köpa kameror och annat dyrt på nätet. Priserna kan till och med vara dubbelt så billiga bara man hittar rätt ställe. Klicka här för alternativ. Och mna ska inte ha brottåm och köpa det första bästa.

Permalänk
Skrivet av danielmw2:

Om du nu ska köpa begagnat borde du prova det innan du köper, för att se till att det funkar. Gå till en butik och kolla om de har båda versionerna och se om u kan se någon kvalitets skillnad.

Om produkten är begagnad brukar det sällan vara skillnad på kvaliteten. Snarare kan det hända att det yttre fått en skråma eller liknande. Eller?