Laptop i stället för min stationära vilken ska man ha?

Permalänk
Medlem

Laptop i stället för min stationära vilken ska man ha?

Hej

Tänkte nu göra mig av med min stationära dator och skaffa en bärbar men har ingen aning om vilken jag ska ha dom de står i mellan är
Asus g74sx samt MSI GT780 för de är dom som jag tycker verkar vettigast men finns de nån annan vettig?

Tack i förväg

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt i precis samma fundering. Sitter och glor på båda videorna. Verkar vara mycket gnäll på att dom inte presterar som stationära, vilket jag tycker är skitsamma.

Skulle det komma en stationär dator, med inbyggd skärm som väger runt 6 kilo, som man lätt kan bära i en enkel ryggsäck. Detta då förstås under 14000 kr.

Att jämnföra en bärbar dator med en stationär är som att jämnföra en Kombi med en minibuss, eller Cab i den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d1rt:

Jag är faktiskt i precis samma fundering. Sitter och glor på båda videorna. Verkar vara mycket gnäll på att dom inte presterar som stationära, vilket jag tycker är skitsamma.

Skulle det komma en stationär dator, med inbyggd skärm som väger runt 6 kilo, som man lätt kan bära i en enkel ryggsäck. Detta då förstås under 14000 kr.

Att jämnföra en bärbar dator med en stationär är som att jämnföra en Kombi med en minibuss, eller Cab i den delen.

Mm, eller en bil med en MC. Man kan åka mycket fortare på en MC för samma pengar som en bil. Visst, men det är inte samma sak.

Hursomhelst, dom två datorerna är väl de som ligger närmast till hands. Både finns i en mängd konfigurationer till varierande pris men instegarna ligger väl där runt 13k. Har jaft både MSI och ASUS gaminglappar och gillar asusen bättre. Däremot inte sagt att det var något fel på MSIn. Mer än smaksak kanske. Förutom dom kan man kolla på alienware men då sticker priset iväg lite. Utöver det finns datorer som byggs på gemensam plattform från Clevo som man sedan stoppar komponenter i, samma typ som sitter i MSI och Asus. EN svensk sådan butik är pc-konsulten.se. Utomlands finns deviltech.de och notebookguru.de. Från båda kan man beställa med svenskt tangentbord. Hört lite si och så om supporten på notebookguru dock. Bra leveranser och priser men dålig service om något pajar.

Kan säga att jag gick till bärbar från en desktop som var ganska overkill (i7 920@ 4,0 och gtx480 SLI). Har inte saknat prestandan en enda dag. Kan t.o.m. lira Metro2033. Låga settings iofs men det var roligt ändå. Grymt skönt att hela ens datorplats nu bara är att slänga upp i bokhyllan när man är klar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d1rt:

Jag är faktiskt i precis samma fundering. Sitter och glor på båda videorna. Verkar vara mycket gnäll på att dom inte presterar som stationära, vilket jag tycker är skitsamma.

Skulle det komma en stationär dator, med inbyggd skärm som väger runt 6 kilo, som man lätt kan bära i en enkel ryggsäck. Detta då förstås under 14000 kr.

Att jämnföra en bärbar dator med en stationär är som att jämnföra en Kombi med en minibuss, eller Cab i den delen.

Det här? http://www.inet.se/kundvagn/visa/1030449/2011-10-23
Prestandamässigt så går det inte att jämföra dom men i storlek skiljer det inte mycket. Båda är släpbara.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det här? http://www.inet.se/kundvagn/visa/1030449/2011-10-23
Prestandamässigt så går det inte att jämföra dom men i storlek skiljer det inte mycket. Båda är släpbara.

Det är faktiskt en betydlig skillnad i "bärbarheten" (för att upfinna ord). Om det är så att det är smidigt att bära runt på den där, skulle jag aldrig fundera på att köpa en bärbar/släpbar dator. Då skulle jag lika gärna bära runt på min http://www.inet.se/artikel/6901316/fractal-design-define-r3-u....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d1rt:

Det är faktiskt en betydlig skillnad i "bärbarheten" (för att upfinna ord). Om det är så att det är smidigt att bära runt på den där, skulle jag aldrig fundera på att köpa en bärbar/släpbar dator. Då skulle jag lika gärna bära runt på min http://www.inet.se/artikel/6901316/fractal-design-define-r3-u....

Antar att du inte såg att jag länkade till ett mITX, storleksmässigt som 2 mjölkpaket och han är ute efter en dator som han kan stoppa i en ryggsäck. ATX chassist som du länkade till är enormt mycket större.
Visst det är lite klumpigare att släpa med sig men med tank på prestandaskillnaden så kan det vara nått att tänka på om man enkelt vill kunna flytta en dator mellan två hem.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Antar att du inte såg att jag länkade till ett mITX, storleksmässigt som 2 mjölkpaket och han är ute efter en dator som han kan stoppa i en ryggsäck. ATX chassist som du länkade till är enormt mycket större.
Visst det är lite klumpigare att släpa med sig men med tank på prestandaskillnaden så kan det vara nått att tänka på om man enkelt vill kunna flytta en dator mellan två hem.

Då måste jag bara fråga, är det någonting du själv skulle kunna tänka dig att släpa på stadsbussen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d1rt:

Då måste jag bara fråga, är det någonting du själv skulle kunna tänka dig att släpa på stadsbussen?

Tja nu har inte jag nått behov av att göra det men om jag hade haft det så skulle jag inte tveka en sekund när man ser hur stor skillnad det är på datorerna. Hur ofta flyttar man en dator? lanar du på helgerna och flyttar mellan föräldrarna varje vecka så skulle jag lätt ta ITX systemet, men måste man bära med sig datorn varje dag så hade jag kanske funderat på laptopen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

Det här? http://www.inet.se/kundvagn/visa/1030449/2011-10-23
Prestandamässigt så går det inte att jämföra dom men i storlek skiljer det inte mycket. Båda är släpbara.

Själva datorn är ju liten men skulle vilja se hur det går att stoppa en 24" dell ultrasharp, tangentbord och sedan datorn i en ryggsäck.

Skrivet av WaCo2006:

Hej

Tänkte nu göra mig av med min stationära dator och skaffa en bärbar men har ingen aning om vilken jag ska ha dom de står i mellan är
Asus g74sx samt MSI GT780 för de är dom som jag tycker verkar vettigast men finns de nån annan vettig?

Tack i förväg

Antar att du redan har kollat på recensionerna här men man vet ju aldrig. Som jag har förstått så är det väldigt lika.

http://www.sweclockers.com/recension/14551-msi-gt780r-barbar-...

http://www.sweclockers.com/recension/14614-asus-g74s

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Visst, jag valde en stor, dyr och bra skärm där, och det är sant det krävs en rätt stor ryggsäck för den men det går ju att köpa en mindre skärm om man vill, då får man även råd med en SSD. en 19" tar ju inte mer plats än laptopen så den och kringutrustning, tangentbord, mus och headset borde gå ner i en normal stor ryggsäck sen har man datorn i en systembolagskasse.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG