Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Corsair H80

Hej, jag har lite funderingar på hur jag ska göra med min kommande H80.
Jag har hört mycket om att orginalfläktarna inte håller särskild god kvalité och undrar vad för sorts fläktar jag borde skaffa till istället.

Många har tipsat om Typhoon 1850 RPM men hur mkt låter detta?
Klarar den av en klockad i5 2500k med 1450 RPMs istället?
Hur ska man vända fläktarna för att få bäst kylning?
Har ni några andra tips på att sänka ljudnivån och samtidigt låta den klara av att hålla en klockad i5 2500k under 65c?

Tack på förhand
MvH Wharhim

Permalänk
Avstängd

Jag kör med Typhoon 1150rpm:are som flyttar bra luft och samtidigt tyst, kör med 1450rpm om du klarar lite mer ljud.

Permalänk

1450rpm duger fint för typ 4,5GHz. Ha dem så att de blåser inifrån och ut, för mig gav det ~2grader varmare CPU men 10C svalare GPU.
Har själv en H80 med 2st: http://www.inet.se/artikel/6300074/be-quiet-silentwings-pwm-1...
Då jag ville ha ett tyst system med PWM-styrning. Fungerar utmärkt i 4,5GHz (2500k) och temps under 60C.

Permalänk
Medlem

De medföljande fläktarna är bättre än Typhoon på att kyla. Dock är de mer högljudda. Så testa köra med original fläktarna först innan du köper andra.

Jag kör mina på den lägsta fläkt profilen och hör inte dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

1450rpm duger fint för typ 4,5GHz. Ha dem så att de blåser inifrån och ut, för mig gav det ~2grader varmare CPU men 10C svalare GPU.
Har själv en H80 med 2st: http://www.inet.se/artikel/6300074/be-quiet-silentwings-pwm-1...
Då jag ville ha ett tyst system med PWM-styrning. Fungerar utmärkt i 4,5GHz (2500k) och temps under 60C.

vilken RPM har du dom på? är dom riktigt tysta? är rätt så kräsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moranic:

De medföljande fläktarna är bättre än Typhoon på att kyla. Dock är de mer högljudda. Så testa köra med original fläktarna först innan du köper andra.

Jag kör mina på den lägsta fläkt profilen och hör inte dom.

låter säkert dumt, har ju inte kollat på själva H80 än men. är det lätt att ställa in hastighet på fläktarna? och vad har du för processor och vilken värme är det på den under press? kommer gibba BF3 i oändliga timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wharhim:

låter säkert dumt, har ju inte kollat på själva H80 än men. är det lätt att ställa in hastighet på fläktarna? och vad har du för processor och vilken värme är det på den under press? kommer gibba BF3 i oändliga timmar.

Ja, det är lätt. Fläkt kontrollen är inbyggd i pumpen (den du sätter på processorn). Du trycker bara på mitten knappen och väljer läge.
Jag kör med en lätt överklock på 4,2ghz för tillfället och ligger på 30c i idle och runt 55-60c i load. Då är mina fläktar inställde på "Quite" dvs den tystaste fläktprofilen.

Här har du en bild som visar de olika lägena.

Permalänk
Skrivet av Wharhim:

vilken RPM har du dom på? är dom riktigt tysta? är rätt så kräsen

De snurrar på max 1500rpm (nu @idle ~500rpm) och då låter de enligt tillverkarens specs 18,5dB så de är riktigt tysta samtidigt som de flyttar bra med luft.
Är du kräsen så kommer du hata original (även på lägsta låter de något mer än vad mina gör @max och då kyler de riktigt dåligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

De snurrar på max 1500rpm (nu @idle ~500rpm) och då låter de enligt tillverkarens specs 18,5dB så de är riktigt tysta samtidigt som de flyttar bra med luft.
Är du kräsen så kommer du hata original (även på lägsta låter de något mer än vad mina gör @max och då kyler de riktigt dåligt).

Kommer nog snart bli känd som "forum-nooben" men PWM vad står det för? är det att dom reglerar sig själva efter vad som krävs av dem eller måste man manuellt styra dom när man ska börja "prestera"

Permalänk
Skrivet av Wharhim:

Kommer nog snart bli känd som "forum-nooben" men PWM vad står det för? är det att dom reglerar sig själva efter vad som krävs av dem eller måste man manuellt styra dom när man ska börja "prestera"

Precis, det är en 4-pins kontakt istället för normala 3-pin. Den 4:e gör att moderkortet styr RPM:n efter temperatur. Med 3-pin måste man ställa in detta manuellt i Bios (eller koppla till H80-pumpen) vilket kanske inte är det jobbigaste, men skönt ändå.

Edit. Kanske styrs av %-användning istället för temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Precis, det är en 4-pins kontakt istället för normala 3-pin. Den 4:e gör att moderkortet styr RPM:n efter temperatur. Med 3-pin måste man ställa in detta manuellt i Bios (eller koppla till H80-pumpen) vilket kanske inte är det jobbigaste, men skönt ändå.

Edit. Kanske styrs av %-användning istället för temp.

låter kanon slänger 2st på beställning direkt.

Tack alla för extremt snabba och hjälpande svar!

Permalänk
Medlem

Fördelen med den inbyggda fläktkontrollern är vad jag vet att den reglerar fläkthastigheten efter temperaturen på kylvätskan och inte på processorn eftersom den senare kan gå upp och ner i ganska stora svängningar. Oavsett hur mycket en fläkt låter så är det mer störande att höra den varva upp och ner i stället för att ha den mer konstant.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Precis, det är en 4-pins kontakt istället för normala 3-pin. Den 4:e gör att moderkortet styr RPM:n efter temperatur. Med 3-pin måste man ställa in detta manuellt i Bios (eller koppla till H80-pumpen) vilket kanske inte är det jobbigaste, men skönt ändå.

Edit. Kanske styrs av %-användning istället för temp.

Hur fäste du den inre fläkten på radiatorn? eller använde du bara skruvar istället för pluggarna?

Permalänk
Skrivet av Wharhim:

Hur fäste du den inre fläkten på radiatorn? eller använde du bara skruvar istället för pluggarna?

Körde på skruvarna som följde med H80:n.