Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hur högt kan jag överklocka?

Har just fått min nya dator och känner för att börja med lite överklockning på CPUn (har bara klockat grafikkort förut).

Sitter på ett I5 2500K 3,3 GHz med en Cooler Master Hyper 212 Plus på den. Detta sitter i ett Fractail Design R3 med atm bara 2 fläktar men ska köpas fler.
Ifall det behövs så har jag även dessa i datorn (MSI P67A-GD55 REV B3, G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance samt Corsair HX 750W 80+ Bronze Modulär)

Nu är frågan, hur högt tror ni jag kommer kunna klocka den. Har testat lite i prime95 med allt standard och har aldrig över 60C i full load och sitter på 35-40 i idle (vilket jag tycker är lite högt, men kanske är standard?). Testa en snabbis men fick blue screen och har inte testat nå mer sen dess. Siktar på förhoppningsvis 4,3-4,5 GHz, är det möjligt tro samt hur mycket varmare kommer datorn bli i full load pågrund av det?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vet hur man klockar en cpu,utan att förstöra den.
Hur långt gick du när du fick bluescreen?
Din cpu lär nog bli riktigt varm runt 4,5Ghz med en CM 212

Permalänk
Medlem

Vandra sakta men säkert upp och kolla tempsen hela tiden, som då ska göra oavsett vilket setup du har. Ska du klocka bra kmr du få bluescreens och datorn kmr inte starta på vissa försök. Jag har lyckats starta datorn 4ggr utan cpu kylare isatt (fråga mig inte vrf) den lever fortfarande och jag märker ingen degrade elr ngt.

Beroende på hur högt du måste öka spänningen så kan du komma till allt från 4.2ghz - 4.7ghz skulle jag säga.

mvh

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Jag antar att du vet hur man klockar en cpu,utan att förstöra den.
Hur långt gick du när du fick bluescreen?
Din cpu lär nog bli riktigt varm runt 4,5Ghz med en CM 212

Gick exakt efter denna guide: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc... så gick direkt till 4,5 GHz, kanske litade lite för mycket på guiden

Har ju läst dock en massa och ska nog läsa en massa mer innan jag ger mig in nästa gång dock.

Hur mycket tror ni att värmen kommer öka? Om vi säger att jag kommer upp i 4,5 GHz kommer den överstiga 75 grader i full load (en ökning på 15C från orginalklock), vill inte chansa och gå över 75C i full load även om den ska klara av högre.

Permalänk
Medlem

Här har du en till som sitter med en 2500k och Hyper 212+ i ett Define R3 samt överklockade med hjälp av bit-tech guiden! Däremot har jag två fläktar på kylaren och 4 fläktar totalt i chassit.

Är inte helt säker på vilka värden jag till slut fixade, ska starta om datorn och editar när jag vet

EDIT:
Kör på 44 multiplier med 100 frekvens, d.v.s 4,4 GHz. Vcore har jag på 1,3.
Det har fungerat bra för mig, jag har kört stresstester och spelat Portal 2 och Assassins Creed utan problem. Dock hade jag problem med att nå 4,5 GHz utan bluescreen eller allt för höga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Gick exakt efter denna guide: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc... så gick direkt till 4,5 GHz, kanske litade lite för mycket på guiden

Har ju läst dock en massa och ska nog läsa en massa mer innan jag ger mig in nästa gång dock.

Hur mycket tror ni att värmen kommer öka? Om vi säger att jag kommer upp i 4,5 GHz kommer den överstiga 75 grader i full load (en ökning på 15C från orginalklock), vill inte chansa och gå över 75C i full load även om den ska klara av högre.

Ja läs på lite till..så du verkligen är medveten om vad du gör.
Det är ju olika med alla processorer,men testa att öka frekvens långsamt,det är det värt.
Gör tester däremellan,så den alltid går stabilt.
Ha inte bråttom,det funkar inte i överklockarens värld
Ang. temperaturer i load,kan du ju ladda ner program ( om du inte har ) för att bevaka cpu temp mm.
Så ser du hur pass långt du kan gå
Lycka till!