560 Ti problem i BF3 BETA, Kika hit!

Permalänk
Medlem

560 Ti problem i BF3 BETA, Kika hit!

Hejsan, har lirat BF3 betan nu ett par dagar med min rigg och allting flyter på helt underbart med high inställningar, 70 FPS+. Dock har jag ett gigantiskt problem, det är att spelet "krashar" till skrivbordet hela tiden och skärmen förlorar signal under detta och ger ett konstigt ljud. Det är omöjligt att tabba upp efter detta.

Ibland får jag även en ruta under krashen som säger att mina grafikdrivrutiner krashat, ( ja jag har de senaste 285.38). Jag har aldrig haft detta problem med något annat spel, men mina polare lirar det utan problem så något fel måste vara med mitt system. Har dock hört flera andra med samma problem med samma grafikkort.

Min GPU: Gigabyte GTX 560 Ti OC (fabriksöverklockad, har ej pillat med något)

PSU: XFX Core 650W

Moderkort: MSI p67A-c45

Kan även tilläga att jag får drivrutinkrashar även när jag inte lirar BF3, men då händer det endast någon gång per vecka. Detta har pågått under flera olika drivrutiner.

Snälla hjälp mig lösa detta problem, och tänk på att jag är en nybörjare så kasta inte massa siffror i ansiktet på mig som jag inte förstår, förklara noggrant tack!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av satero:

Min GPU: Gigabyte GTX 560 Ti OC (fabriksöverklockad, har ej pillat med något)

En snabb sökning på detta grafikkort på detta forum hade gett dig svaret.

Gigabytes grafikkort är för hårt klockade jämfört med vilken spänning de matar dem med, så antingen får du höja spänningen eller sänka klockningen i exempelvis MSI Afterburner.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

jag har samma grafikkort samma problem så gissar på att det är som Zcenicx, har hört att det varit så från andra gigabyte grafikkort

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

En snabb sökning på detta grafikkort på detta forum hade gett dig svaret.

Gigabytes grafikkort är för hårt klockade jämfört med vilken spänning de matar dem med, så antingen får du höja spänningen eller sänka klockningen i exempelvis MSI Afterburner.

Men varför händer detta enbart när jag lirar Bf3?
Och jag vet inte om jag vågar pilla på grejer jag inte har någon aning om hur det fungerar.

EDIT: Min polare lirar på exakt samma kort utan problem

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

En snabb sökning på detta grafikkort på detta forum hade gett dig svaret.

Gigabytes grafikkort är för hårt klockade jämfört med vilken spänning de matar dem med, så antingen får du höja spänningen eller sänka klockningen i exempelvis MSI Afterburner.

hur mycket tror du skulle räcka ?

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av hur hög spänning gigabyte matar in. jag har nämligen överklockat mitt asus 560 ti top till 950 MHz och sänkt volten till 1000mv från 1012 mv

jag tycker att jag borde ha samma problem :S

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Antielefant
Skrivet av satero:

Men varför händer detta enbart när jag lirar Bf3?
Och jag vet inte om jag vågar pilla på grejer jag inte har någon aning om hur det fungerar.

EDIT: Min polare lirar på exakt samma kort utan problem

Det är inte alla kort, men tillräckligt många för att det ska vara ett vanligt bekymmer.

Skrivet av wingman92:

hur mycket tror du skulle räcka ?

Vet ej, det är bara att prova sig fram.

Skrivet av Erikn911:

Jag är intresserad av hur hög spänning gigabyte matar in. jag har nämligen överklockat mitt asus 560 ti top till 950 MHz och sänkt volten till 1000mv från 1012 mv

jag tycker att jag borde ha samma problem :S

Nej, absolut inte på ett TOP vilket har mycket kraftigare VRM'er och dessutom fler faser i strömförsörjningen. Asus är oftast precis tvärt om - mycket lägre klockade än vad deras stockspänning räcker till. Största anledningen är antagligen för att de inte vill att man ska behöva pilla på volten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Samma fel här, först när jag försökte köra fullscreen så hängde sig hela skiten efter jag dog en gång. Sen fick jag att drivrutinerna inte svarar etc... Har även jag ett Gigabyte GTX 560 Ti OC (mer bestämt det här: http://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-t...)

Har dock även haft problem med 280 drivrutiner med att dom inte svarar etc, dock aldrig hänt i spel bara helt random när jag surfar. Antar att man kan försöka höja volten lite men hur mycket är bra Aldrig clockat etc själv så kan inget direkt, kör bara afterburner för att kolla temp o skit.

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem

Så du är i stort sett säker på att det är klockningen/spänningen som är problemet i mitt fall? Och detta fungerar extra dåligt i BF3 BETAN?

Grundläggande, hur gör jag för att öka spänningen eller sänka klockningen och vilket av dessa två alternativ rekommenderar du? en lägre klock ger välll lägre prestanda?

Permalänk
Skrivet av satero:

Så du är i stort sett säker på att det är klockningen/spänningen som är problemet i mitt fall? Och detta fungerar extra dåligt i BF3 BETAN?

Grundläggande, hur gör jag för att öka spänningen eller sänka klockningen och vilket av dessa två alternativ rekommenderar du? en lägre klock ger välll lägre prestanda?

jag provade höja volten från 1.024 till 1.045 men hjälpte inte dock sänkte jag klocken från 900 till 850 då värkar det som att det funkade

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Det kan ju ligga nånting i att det är en BETA också, alltså ett antal buggar, annars kan det vara som dom andra säger med spänningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ta hem msi afterburner, sj ligger mitt kort på 860mhz just nu istället för 900 i bf3. o det fungerar bra..märker ingen skillnad. men o andra sidan så kan krascher vara betans fel isig oxå..dom har fixat serverpatch redan såg jag i nån tråd ..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Mjah, det är högst troligen så som Zcenicx säger. Ni får helt enkelt höja spänningen (lite mer än bara 20 mV...) eller sänka klockfrekvensen.

Körs kortet i 900 MHz och 1.024 V så skulle jag nog rätt så säkert röra mig upp mot 1.1 V - men det är absolut bäst att prova sig fram istället för att dra upp reglaget till 1.1 V direkt!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av satero:

Så du är i stort sett säker på att det är klockningen/spänningen som är problemet i mitt fall? Och detta fungerar extra dåligt i BF3 BETAN?

Grundläggande, hur gör jag för att öka spänningen eller sänka klockningen och vilket av dessa två alternativ rekommenderar du? en lägre klock ger välll lägre prestanda?

Jag tycker det känns säkrare, att sänka klockan med 5%, sänker ju inte heller prestanda med mer än 5%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men gudars... Det har ingenting med din eller andras klock att göra.... Borde ni väll förstå vid detta lag?

Spelet är fortfarande i BETA fas, och läser man forumet konstant, så kommer det 1 ny tråd varje 30:e sekund kring att deras BF3 kraschar, det är likadant för mig.

Jag kör för närvarande mitt Gigabyte kort på 1075mv samt 960 i core clock. Hade 970 förut, men blev 1 krasch efter ca 3 timmar. Men ville ha det så stabilt som möjligt, just därför 960

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Philippk:

Men gudars... Det har ingenting med din eller andras klock att göra.... Borde ni väll förstå vid detta lag?

Just att Gigabytekorten inte är 100% stabila vid stockvolt/fabriksoc är inget varken ovanligt eller nytt. Att BF3 är i beta gör det mer känsligt, medges, men det utesluter inte att vad de märker är ett symptom på ett annat fel - just ovanstående.

Folk upplever samma bekymmer i andra program och benchmarks också, det är inte enbart BF3 som ger samma fel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inte veta säkert ifall det är mitt kort som gör att det krashar, att det är min klock osv, men jag får drivrutinskrashar ibland också utanför BF3, och med tanke på att vid vissa krashar förlorar skärmen "insignal" vore det troligast att min GPU spökar.

Permalänk
Medlem

Har också detta problem med att drivrutinerna krashar, har klockat ned den till 850 som många rekommenderade men har ännu inte kunnat testa det på bf3 för jag aldrig kommer in. Jag trodde jag hade fixat de hela när jag gjorde en clean install med drivrutinerna och det flöt på bra när jag lirade, tyvärr kom det tillbaka när jag startade om spelet.

Det skumma är att det sker lite titt som tätt när man använder datorn, att den krashar i load kan man ju förstå om den är överklockad och ostabil som gigabyte tydligen är.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har som du ser ett 590. Jag har alltid uppdaterat drivisarna efterhand som de har släppts av Nvidia. Efter några st. updates så fick jag krascher när jag spelat BF2 en stund. Om installerade spel och allt annat, men!!, efter jag använde den första uppdaten efter orginal drivisen så blev det inte fler krascher. Idag använder jag Nvidias senaste beta för BF3 och har inga som helst problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Som alla säger så är Gigabyte GTX 560 Ti OC ett problem för många! Själv så hör jag också till den gruppen, tyvär.
Man måste komma ihåg att korten beter sig väldigt olika.

Använd MSI Afterburner, det är väldigt lätt att använda.
Klocka ner (sänk Mhz) eller öka spänningen (mV)

Själv så brukar jag ha 900Mhz och ökat volten till 1050mV det funkar till alla spel förutom BF3 Betan, och det är nog för att det är en beta.

Kom ihåg att det inte är alla spel som är besvärliga, oftast så är det nyare och krävande spel!

Pröva er fram, eller byt kort. För Gigabyte GTX 560 Ti OC behöver lite arbete för att det ska funka.

//Gubbn

Visa signatur

CPU:i7 2600 3.4Ghz|MODERKORT:Asus Sabertooth P67|RAM:6 GB (3x2Gb) Corsair 1600MHz|GRAFIKKORT:Gigabyte Gtx 560 oc (900Mhz)|NÄTAGG:Corsair CMPSU-850AX 850W |CHASSI:Fractaldesign R3 White|Windows 7 64|

Permalänk
Medlem

har stött på detta problem nu. det stör mig jävligt mycket att jag inte kan lira bf3 nu utan att datorn kraschar:/

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

det funkade fanemig . jag höjde volten till 1050 och det flyter på som bara den på ultra (har sli)

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm