Permalänk

i7 950 Plötsligt hög temp

Satt och lirade BF3 tidigare och hade en stadig temp runt 75C.
Plötsligt frös datorn så jag startade om den.
Då ligger istället processorn på 70-73C i idle (Spikar upp mot 90 då och då).
Plockar ur kylaren och "tvättar" bort gammal pasta, applicerar ny och monterar fast
kylaren så att den sitter stenhårt.
Temperaturerna går inte ner.
Kan inte komma på något mer och är väldigt öppen för förslag.

Sitter på en i7 950, ej klockad (3.07GHz)
Kylaren är en CoolIT ECO med singel 12mm radiator+fläkt.

Och ja, både fläkt och pumpen är ikopplade och fungerar.

Permalänk
Medlem

Dubbelkollat så blocket appliceras med ett jämt tryck över hela socketen. Och inte bara på en sida eller ett hörn.
Kanske kan vara så att något har gått "fäste" eller dylikt gått sönder?

Chansar lite hej vilt. Men bättre än inget

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Hur tvättade du av pastan?

Såg du något som var fel med monteringen när du tog bort kylaren?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Den gamla pastan torkade jag bort med vanligt hushållspapper, alltid funkat bra innan.
När jag plockade ur blocket så hade det suttit jämnt och fint på hela processorn
och spridningen av pastan var bra. Applicerade ny endast för säkerhets skull.
Inget fäste som är paj vad jag kan se / känna, alla skruvar nyper och går ner ordentligt.

Permalänk

kan tillägga att jag haft kylaren i mindre än 1 år, och aldrig direkt pressat en,
om det ens går..
Kanske helt enkelt är dags för en ny kylare
Eller kanske rentav processorn som fått fnatt?

Permalänk
Medlem

Testa med en annan kylare fungerar det så är de troligen pumpen som dött på din vattenkylare.
Fungerar inte det så är de troligen något skumt som fuckat med bios, kanske göra en bios reset, se vad som händer, kan spöka men mindre sannolikt

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Plockade isär skiten igen för att dra en grundlig koll,
allting verkar fungera, fläkten går i ~4000rpm och vad
jag kan höra så startar pumpen när man drar igång burken.
(Speciellt ljud av vätskeflöde som ni säkert själva hört)
Men iaf, testade att vrida blocket 90grader och fick 20C mindre temp.
Tempen är nu alltså 50C i idle, fortf på tok för mkt men det får duga tills jag rotat
fram en anna kylare att testa med.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om, av någon outgrundlig anledning, Cpu volten har fått spel och fastnat i något extra högt läge?

Prova gå in i BIOS och ändra volten till något annat värde och sedan tillbaka till default?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

75°C stock?
75°C var ungefär vad jag låg på när jag klockade till 3.8GHz med HT on
Har haft en ECO ALC å den var aldrig över 60°C(på sommaren med ~25-28°C rumstemp) dock P/P med 2st GT men inte skiljer det 15°C

Måste vara nåt fel på kylaren.

Förresten hur har du monterat radiatorn i chassiet? Slangarna ska vara neråt så luften kan samlas på högsta punkten i radiatorn. står i instruktionerna samt på deras forum. Såg det var flera som löste höga tempproblem genom att sätta radiatorn "rätt" väg.

EDIT: my bad top temp oklockad var 60°C men aldrig över 55°C nervoltad

Visa signatur
Permalänk

Slangarna sitter i underkant om det är det du menar, men jag har haft planer på
att skaffa mig en ny låda snart så då kan jag la slänga med en ny kylare på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apmonster:

Slangarna sitter i underkant om det är det du menar, men jag har haft planer på
att skaffa mig en ny låda snart så då kan jag la slänga med en ny kylare på det.

Jo precis slangarna i underkant, förresten när du skruva fast pumpen använde du skruvmejsel så det blir bra kontakt? Skruvarna går rätt tungt sista biten.

Samt har du pumpen kopplad till konstant 12V? PWR_FAN eller direkt till nätagget?

Visa signatur
Permalänk

Skruvmejsel, alltid ett måste!
Pumpen satt kopplad till en normal PWR_FAN utgång, borde den sitta i nåt annat?
Dratt åt skruvarna så hårt det bara går, men ändå dessa höga temperaturer.
(Har t.o.m. lyft ur moderkortet för att se så att kylarn drar i fästet ordentligt.)
Bytte till originalkylarn jag fick med i7an, även den fastsatt med moderkortet urplockat
för att försäkra att den sitter. Temperaturen ligger fortfarande mellan 45-50 i idle.
Borde jag testa en ny kylare alltsomallt eller är det något helt vajsing med processorn tro?

Tack för alla svar btw, synd att ingenting verkar funka :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apmonster:

Skruvmejsel, alltid ett måste!
Pumpen satt kopplad till en normal PWR_FAN utgång, borde den sitta i nåt annat?
Dratt åt skruvarna så hårt det bara går, men ändå dessa höga temperaturer.
(Har t.o.m. lyft ur moderkortet för att se så att kylarn drar i fästet ordentligt.)
Bytte till originalkylarn jag fick med i7an, även den fastsatt med moderkortet urplockat
för att försäkra att den sitter. Temperaturen ligger fortfarande mellan 45-50 i idle.
Borde jag testa en ny kylare alltsomallt eller är det något helt vajsing med processorn tro?

Tack för alla svar btw, synd att ingenting verkar funka :/

Har aldrig testat originalkylaren så jag vet inte vilka temps som är "bra" med den. Men från 70-73°C(ECO ALC) i idle till 45-50°C(original) tyder ju på defekt ECO ALC-kylare. Endera död pump eller så dog din PWR_FAN-kontakt testa koppla direkt till nätagget å hör om pumpen går

Hoppas någon som använt i7(1366) originalkylaren kan hjälpa dig med vilka temps man kan förvänta sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

BF3 tar mycket kraft ur datorn och mitt BF3 hänger sig hela tiden. Bläddrar bland fönstren och hittar att " BF3 har slutat att fungera " Så det behöver inte vara temp baserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

BF3 tar mycket kraft ur datorn och mitt BF3 hänger sig hela tiden. Bläddrar bland fönstren och hittar att " BF3 har slutat att fungera " Så det behöver inte vara temp baserat.

70°C i idle och pikar upp mot 90°C då är det temprelaterat

Visa signatur