BF3 Krashar (Har försökt söka som en blådåre efter någon tråd men ej hittat lösning)!

Permalänk
Medlem

BF3 Krashar (Har försökt söka som en blådåre efter någon tråd men ej hittat lösning)!

När betan släpptes märkte jag ganska snabbt att min dator laggade ihop efter 5-20 minuters spelande i BF3. Googlat runt och konstaterat att min OCZ Vertex 3 kan orsaka liknande fel, så efter väldigt mycke tjorv har jag nu installerat om på en vanlig hårddisk och upptäcker att felet fortfarande kvarstår.
Vet inte hur mycke tid jag slösat på att försöka lösa det här problemet och det går inte frammåt.

Systemet jag har är:
MK Asrock 3N78D Socket AM3, 720D, ATX
HD1,5TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power (vet att det är en lagrings disk, alltså inte optimalt att ha windows på den som jag har atm)
AMD Phenom II X6 1100T BE 3,3/3,7GHz 9MB, 125W, AM3
GK PCIe GB GF GTX 560Ti (GIGABYTE)
PSU Fractal Design 650W Tesla/650W/80+
Corsair 4GB (2x2KIT) INET 1600MHz/CL9/1,5V./XMS3
SSD 120GB OCZ SATA 2.5", Vertex3

Vet att det mest troligt är GPU:n moderkortet eller CPU:n som orsakar det här. Men rabblade upp allt iaf.

Har provat spelet i allt från LOW - HIGH och det laggar inte speciellt mycket i HIGH men har hört att det är MEDIUM man ska satsa på om man har "relativt budget" gaming dator!

När man spelat i typ 5 minuter börjar CPU fläkten låta så in i helv*te men det ska den tydligen göra, (SKITFLÄKT). Och helt plötsligt hakar ljudet upp sig i 3 sec och bilden fryser. Går inte att tabba ut eller få upp aktivitetshanteraren så det är bara att trycka av burken på knappen..

Har provat kolla temperaturen med "Speedfan" och det ser normalt ut.

Har någon vänlig själ något svar på detta problem eller möjligvis länka mig någon tråd när någon har samma fel (väldigt irriterande om folket i den/den här tråden har/går "off topic")

Visa signatur

MSI KRAIT GAMING Z170A| Intel I7 6700K@4.0ghz | EVGA 650 GOLD | Corsair 16GB (8x2KIT) 3000MHz | SSD 120GB Vertex3 | SSD 120GB Corsair Force GT |ASUS 1070GTX STRIX | Noctua nh-d15 |

Corsair K70 Cherry MX RED|Zowie EC1|AstroA40+Mixamp|Steelseries Qck+|Benq 2430T144Hz

Permalänk
Medlem

Kompis hade problem när han körde i win7 32 bit med 4GB, alla problem försvann när han köpte mer minne och uppgraderade till x64. Kör du 32 eller 64 bit OS?

Ser att du har Gigabyte GT560 ti finns flera trådar om att man måste uppgradera BIOS på det kortet...

Permalänk

Testat att öka volten på gkortet?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem och efter att ha flashat om grafikkortet så fixade problemet sig. http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3707#b... Det är grafikkortet som är instabilt och därför kraschar spelet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

jag klockade ner kortet till 850 från 900 o ökade volten från typ 1037 till 1050 typ. innan så minimerades spelet o man var tvungen att ctrl+alt+del stänga ner spelet då det inte gick att få upp det igen..men nu har det inte hänt ett dugg sen man klockade kortet. o märker ingen som helst skillnad i spelet från 900 till 850 core clock så..(har även lagt in nyaste bioset men som sagt det krashade endå med det tills att jag klockade som nu)

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Ta bort alla överklockningar om du gjort några

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Betan funkade hur bra som helst, men nu crashar spelet random online, kan gå allt från 2-3min till 30min innan allt fryser sig och blir tvungen att tabba ner o starta aktivitetshanteraren

Har gjort:

Testat olika drivrutiner (Även gjort en clean install) osv..
Updaterat ljuddrivrutinerna
Testat utan origin overlayen
Testat en annan clock på grafikkortet
Testat stänga av fraps, även andra onödiga program
Tempen på speedfan är normal
Testat att köra utan Windows Aero mode.

Förövrigt så har min dator de rätta resurserna för att köra spelet och allt flyter på hur bra som helst (60-80) fps.

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast har Gigabyte GTX 560 Ti Oc. Jag gjorde följande

Uppdaterade BIOS till vF22
Laddade ner Easy Boot från Gigabyte och ändra clock frekvensen till 848Chz.

Resultat:
Spelete krashade fortfarande men...JAG kunde ctrl+alt+delete ur spelet när de frös sig. Alltså lite på rätt väg. Vet dock inte om man vågar öka volten, jag har som sagt ingen aning hur de funkar. Väntar nog tills nya BIOS släpps från tillverkaren eller EA/Dice (kmr ta 100år haha)

Se även den här tråden
http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1054444-bf3-...

**FIXAT** Sänkte clockfrekvensen ytterligare ett snepp till 840 och de har inte krashat än efter 2 timmars spelande.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Hade samma problem och efter att ha flashat om grafikkortet så fixade problemet sig. http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3707#b... Det är grafikkortet som är instabilt och därför kraschar spelet.

Okeej, tack så mycke. Åker bort via jobb så ska prova så snabbt jag kommer hem igen!

Visa signatur

MSI KRAIT GAMING Z170A| Intel I7 6700K@4.0ghz | EVGA 650 GOLD | Corsair 16GB (8x2KIT) 3000MHz | SSD 120GB Vertex3 | SSD 120GB Corsair Force GT |ASUS 1070GTX STRIX | Noctua nh-d15 |

Corsair K70 Cherry MX RED|Zowie EC1|AstroA40+Mixamp|Steelseries Qck+|Benq 2430T144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

Jag har samma problem fast har Gigabyte GTX 560 Ti Oc. Jag gjorde följande

Uppdaterade BIOS till vF22
Laddade ner Easy Boot från Gigabyte och ändra clock frekvensen till 848Chz.

Resultat:
Spelete krashade fortfarande men...JAG kunde ctrl+alt+delete ur spelet när de frös sig. Alltså lite på rätt väg. Vet dock inte om man vågar öka volten, jag har som sagt ingen aning hur de funkar. Väntar nog tills nya BIOS släpps från tillverkaren eller EA/Dice (kmr ta 100år haha)

Se även den här tråden
http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1054444-bf3-...

**FIXAT** Sänkte clockfrekvensen ytterligare ett snepp till 840 och de har inte krashat än efter 2 timmars spelande.

Kanon, synd att man måste sänka klockfrekvensen för att det ska fungera.. Men det får man väl ta!!...

Visa signatur

MSI KRAIT GAMING Z170A| Intel I7 6700K@4.0ghz | EVGA 650 GOLD | Corsair 16GB (8x2KIT) 3000MHz | SSD 120GB Vertex3 | SSD 120GB Corsair Force GT |ASUS 1070GTX STRIX | Noctua nh-d15 |

Corsair K70 Cherry MX RED|Zowie EC1|AstroA40+Mixamp|Steelseries Qck+|Benq 2430T144Hz