Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Battlefield 3 - grafikproblem, motion blur fungerar ej osv.

Permalänk
Medlem

Battlefield 3 - grafikproblem, motion blur fungerar ej osv.

Hej

Ny dator inhandlad för liret, men nu funkar det inte som det ska (tror jag!)
På betan (som jag lirade på min förra sunkdator) så var spelet skitsnyggt när man höjde till high, men nu när jag lirar på ultra/high så är det inte lika snyggt som det var på betans high/medium. Jag fattar inte vad som är felet, och google ger inga träffar på liknande frågor..

Det mest obvious är motion blur, det fungerar inte som det ska. Jag har mycket mindre (om alls någon) blur överhuvudtaget, och det blir varken mer eller mindre om jag stänger av det eller höjer/sänker nivån på det..

Jag tycker även att jag inte har lika mycket dimma, sandstormar etc. som flyger runt i luften, om jag jämför med hur det såg ut i betan (vilket gör att allting ser mycket fulare ut).. Är det detta som är shaders, eller Mesh kanske? Det är iallafall för mig den viktigaste delen i grafiken, då det ser så mycket mer realistiskt ut när det är mycket sånt..

Exempel på detta:
http://pcmedia.ign.com/pc/image/article/117/1172554/battlefie...
http://files.g4tv.com/ImageDb3/275341_S/Battlefield-3.jpg
Exempel på ungefär hur det ser ut för mig nu, utan så mycket av detta:
http://bftips.com/wp-content/uploads/2011/10/BF3-Caspian-Bord...
http://imageshack.us/photo/my-images/830/bf32011093000065716....

Notera nu att jag spelar med allting på Ultra, (terrain quality på High) , 2xMsAA osv., så jag antar att jag borde få dräggelframkallande grafik om skiten skulle funka som det ska? Jag tyckte ju faktiskt medium/high på betan var fetare än detta..

helt nytt datorsystem med gtx 570, i5 2500k, nyaste Nvidia beta-drivers (258.62). Allt är några dagar gammalt..

Hjälp snälla!

Permalänk

1. Vem vill egentligen spela med motion blur, sjukt irriterande och slöar ner musen och dess precision.

2. Sandstormar/dimma på caspian border?

3. Jag kan inte direkt säga att jag kan se några fel på din bild, har du senaste drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

1. Jag vill kunna spela med motion blur. Jag kommer inte ha max inställt men jag vill att det ska BLI max om jag VÄLJER det.

2. Jag pratar generellt, detta handlar inte om caspian border. Det var inte ens mitt eget screenshot men jag tycker bilderna visar ganska tydligt det som mitt spel inte har längre, som det hade i betan. Dvs. dimma/sandstormar/tjocklek i luften som gör att man inte ser hundra kilometer inne i spelet.. Men alla kanske inte förstod detta.
Som du ser så länkade jag också bild på thunder run, tankuppdraget i SP, och så har jag sett deras E3 Live grej på det.. Där yr det runt sand som in i helvete men när jag kom dit på min kampanj så var det endast sand bakom varje tank, resten var noll sand som yrde osv..

3. Jag har nyaste beta drivers (258.62) , läs första posten.

Tack ändå för att du tog dig tid.

Permalänk
Medlem

258.62 är inte en BETA driver. Där emot står det BETA på dina bilder och BF3 är inte i BETA längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

258.62 är inte en BETA driver. Där emot står det BETA på dina bilder och BF3 är inte i BETA längre.

Han menar drivern 285.62.

Ang. grafiken så kanske det kan vara så att dice har tagit bort små grafikeffekter som betan hade för att göra spelet mindre svårdrivet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Där emot står det BETA på dina bilder och BF3 är inte i BETA längre.

,

Skrivet av s1mme:

Exempelungefär hur det ser ut för mig nu, utan så mycket av detta

Permalänk
Medlem

Seriöst, sweclockers.. Vad ska man göra? installerade gamla drivers, sedan nya igen.. Motion blur fungerar fortf inte..

Kan jag dubbelkolla så något inte overridar mina BF3 inställningar nånstans och har typ Motion blur effect = off, eller nåt sånt?

Dessutom kan jag inte stänga av Mus-accelerationen även fast jag har RAW Input mouse på inställningarna.. Jävla skräpspel

Permalänk
Medlem

"motion blur" i spel är inte det samma som i film.
I spel är det knuten till din prestanda, ju sämre framerate, ju mera blur, så att du har mindre blur med en vassare dator är rätt naturligt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

"motion blur" i spel är inte det samma som i film.
I spel är det knuten till din prestanda, ju sämre framerate, ju mera blur, så att du har mindre blur med en vassare dator är rätt naturligt.

Tror snarare det är du som har missuppfattat grejen med motion blur om jag ska vara ärlig.
Självklart är det inte som film (jag antar du tänker på att det blir suddigt när kameror panorerar snabbt?), i BF3 är det ju en grafisk effekt för att förhöja utseendet och realismen. Sen om det höjer realismen och utseendet går ju att diskutera, men det är helt klart en inbyggd funktion i grafiken, som man ska kunna sätta på och stänga av, och höja och sänka (i Battlefield 3 alltså)..

Detta med prestandan blandar du nog ihop med "Om man har låg fps/prestanda så kan motion blur hjälpa dig eftersom det maskerar att det hackar lite grann - men om man har hög fps behöver du inte ha motion blur för att 'mjuka upp' rörelserna" .. Detta har jag läst på många ställen, och det stämmer, men det är absolut inte så att den automatiskt sätter på motion blur på max om man har en skräpdator och för alltid stänger av funktionen helt om man har ett GTX 570.. Det säger sig själv, det är bara att titta i Options>Video så ser du PÅ/AV , och en mätare för hur mycket blur effekt man vill ha.. Den skulle ju rimligtvis inte synas om det vore en inbyggd funktion i spelet som går efter systemkrav.

Så .. Jag får väl anta att jag får maila Dice eller nåt.. lol

Permalänk

Så du vill kunna ha motionblur men du tänker inte spela med det? Känns som du motsäger dig på några punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1mme:

Tror snarare det är du som har missuppfattat grejen med motion blur om jag ska vara ärlig.
Självklart är det inte som film (jag antar du tänker på att det blir suddigt när kameror panorerar snabbt?), i BF3 är det ju en grafisk effekt för att förhöja utseendet och realismen. Sen om det höjer realismen och utseendet går ju att diskutera, men det är helt klart en inbyggd funktion i grafiken, som man ska kunna sätta på och stänga av, och höja och sänka (i Battlefield 3 alltså)..

Detta med prestandan blandar du nog ihop med "Om man har låg fps/prestanda så kan motion blur hjälpa dig eftersom det maskerar att det hackar lite grann - men om man har hög fps behöver du inte ha motion blur för att 'mjuka upp' rörelserna" .. Detta har jag läst på många ställen, och det stämmer, men det är absolut inte så att den automatiskt sätter på motion blur på max om man har en skräpdator och för alltid stänger av funktionen helt om man har ett GTX 570.. Det säger sig själv, det är bara att titta i Options>Video så ser du PÅ/AV , och en mätare för hur mycket blur effekt man vill ha.. Den skulle ju rimligtvis inte synas om det vore en inbyggd funktion i spelet som går efter systemkrav.

Så .. Jag får väl anta att jag får maila Dice eller nåt.. lol

Motion blur = rörelseoskärpa, i spel används det för att täcka över "hack" när du rör dig snabbt, precis som i film.
Skillnaden är att det är en dynamisk effekt i spel, jo ojämnare framerate du har, ju mera sudd eftersom det tar längre tid att rita upp dom nödvändiga bilderna för din nya position.
Vid 1000fps skall du röra dig riktigt fort för att sen någon nämnvärd oskärpa om du jämför med 30fps där det räcker att glötta till sidan lite.

(med det sagt, min erfarenhet kommer inte från frostbite 2 motorn, utan från UE3, så dom kan vara totalt olika för alt vad jag vet, men motion blur är fortfarande det samma)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Så du vill kunna ha motionblur men du tänker inte spela med det? Känns som du motsäger dig på några punkter.

Men vad i hela helvete.. Jag vill kunna sätta på motion blur på max och se att det fungerar, JA. Jag vet ju att någonting är knas med spelet/grafikkortet eller vad som helst eftersom det inte fungerar som det ska. Om jag sätter på 800x600 i upplösning så vill ju jag inte att det ska fastna på 1080p helller, för då är det något som är vajsing. Sen om jag skulle spela i 800x600 är _HELT_ oväsentligt, jag skulle fortfarande vilja ha svar på vad det är som är fel..

Skrivet av frankof:

Motion blur = rörelseoskärpa, i spel används det för att täcka över "hack" när du rör dig snabbt, precis som i film.
Skillnaden är att det är en dynamisk effekt i spel, jo ojämnare framerate du har, ju mera sudd eftersom det tar längre tid att rita upp dom nödvändiga bilderna för din nya position.
Vid 1000fps skall du röra dig riktigt fort för att sen någon nämnvärd oskärpa om du jämför med 30fps där det räcker att glötta till sidan lite.

(med det sagt, min erfarenhet kommer inte från frostbite 2 motorn, utan från UE3, så dom kan vara totalt olika för alt vad jag vet, men motion blur är fortfarande det samma)

Det är knappast troligt att Frostbite 2 själv känner av hur mycket fps man har och lägger till effekten själv, då hade dom inte gjort På/Av funktioner i Options>Video , och inte heller en mätare där man själv kan välja "motion blur amount". Sedan hade spelet varit väldigt frustrerande då motion blur då allt skulle bli jättesuddigt när det händer mycket på skärmen på en del av kartan där FPS'en är låg, för att sedan någon minut senare försvinna helt när FPS'en är hög i en annan del av kartan där det inte händer något för tillfället.. (Och ja, olika delar av kartan genererar olika höga FPS, bra - nu behöver vi inte starta en diskussion om detta..)

Det blir för övrigt ingen motion blur när jag sätter 16xMsAA & högsta inställningarna på allt, så det har inte med FPS att göra (då är den låg)..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du verkar inte särskilt tacksam, men har du testat att sätta alla olika options i NVIDIA Control Panel på "Let the application decide" eller vad det nu kan stå?

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av s1mme:

Otrevliga användare får sina trådar låsta.

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM