Behöver köpråd på ett KNÄPPTYST chassi

Permalänk
Medlem

Behöver köpråd på ett KNÄPPTYST chassi

När jag byggde min nuvarande dator så köpte jag bara det billigaste chassit jag hittade. Jag är ganska nöjd med datorn, den fungerar bra men under hård belastning (spel) så börjar den låta en del. Detta har jag nu tänkte åtgärda. Jag har kommit fram till att det är två saker, dels så kör jag med originalfläkten på Intel cpu:n, så den ska bytas ut mot något tystare, och dels så är det billiga chassit.

Så nu undrar jag, kan ni tipsa om något bra, ljuddämpat chassi. Det behöver inte vara några specialfunktioner på det, som t.ex. USB3.0-portar eller plats för massor av fläktar. Målet är att få en så tyst dator som möjligt som ska fungera så stabilt som möjligt. Inget klockande.

Idag har jag en ATX-låda. Grafikkortet är ett Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC (GV-N460OC-1GI) - PCI-E / 2xDVI - [HV], det måste självklart få plats men jag tror inte det är mycket större än vanliga grafikkort?

Priset är inget problem men gärna inte över 1500:- (utan nätagg.).

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Antec Solo II med en eller två fläktar fram. Dock har jag inte hittat några uppgifter alls om hur höga processorkylare som får plats, varken officiell info eller inofficiell.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

silencio ska väl vara rätt tyst har jag fått för mig.
http://www.sweclockers.com/recension/14014-cooler-master-sile...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Personligen så gillar jag Fractal Design's Define R3.
http://www.inet.se/artikel/6901316/fractal-design-define-r3-u...

Det kostar 899kr, har USB 3.0 på frontpanelen och ser riktigt fint ut.
Finns plats för upp till 6 fläktar

Visa signatur

Var trevliga

Permalänk
Medlem

Fractial Design R3 / XL är bra om man vill får ner volymen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974073

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=715056

Edit: Jag var för långsam HAHA

Kom på detta chassi oxå NZXT H2

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=849795

Permalänk
Medlem

Har en NZXT H2 och är otroligt nöjd med ljudnivån som är nästan obefintlig även när datorn e belastad med bf3.

Var så nöjd så nu när den andra spelmaskinen ligger på beställning blev det ytterligare en NZXT H2 låda.

Sen så gillar jag den i vit

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av grubbluck:

Personligen så gillar jag Fractal Design's Define R3.
http://www.inet.se/artikel/6901316/fractal-design-define-r3-u...

Det kostar 899kr, har USB 3.0 på frontpanelen och ser riktigt fint ut.
Finns plats för upp till 6 fläktar

7 fläktar faktiskt

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Har en NZXT H2 och är otroligt nöjd med ljudnivån som är nästan obefintlig även när datorn e belastad med bf3.

Var så nöjd så nu när den andra spelmaskinen ligger på beställning blev det ytterligare en NZXT H2 låda.

Sen så gillar jag den i vit

Har också en H2:a, och om det är tyst är en smaksak, visst det är defenitivt inte så att man stör sig på den, men låter, det gör den.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheGiant:

Har en NZXT H2 och är otroligt nöjd med ljudnivån som är nästan obefintlig även när datorn e belastad med bf3.

Var så nöjd så nu när den andra spelmaskinen ligger på beställning blev det ytterligare en NZXT H2 låda.

Sen så gillar jag den i vit

NZXT H2 är dock inte tyst på fullt blås, men de två lägre fläkt nivåerna är ganska tysta. Kan köra BF3 på andra fläktnivån (tyst och behagligt) och fortfarande inte komma över 55ºC på processorn och 70ºC på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Har också en H2:a, och om det är tyst är en smaksak, visst det är defenitivt inte så att man stör sig på den, men låter, det gör den.

Klart den låter men det gör ju allt med fläktar...
Men som du säger man stör sig inte på ljudnivån.

Testa och kör mute på tv'n så kan man höra hur irriterande högljud boxen till tv'n är med hårddisk...

Vad man upplever som tyst är ganska subjektivt... i min värld är H2 riktigt tyst

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk

Den största sänkningen i ljudnivå får du med en bättre kylare än originalkylaren för CPU. Gigabyte brukar ju ha rätt tystgående kylare för sina grafikkort, men man kan tweaka även lite där. Jag sänkte minvarvtalet från 40% till 25% och vann en del i ljudnivå (lite bökigt iofs med extrahering av BIOS, modifiering och nedladdning i kortet igen).

Men annars kan ett bra chassi få ned det sista ljudnivåmässigt. Antec Solo II är en uppdatering av en gammal favorit. Men chassit har rätt begränsat med hårddiskplatser. Dock är det väl det enda chassit med upphängning av diskarna i resårband från fabrik. Det tar ju bort vibrationer från hårddiskarna som annars kan ge störande ljud.

Jag har den äldre varianten, som är dålig på att ta långa grafikkort, är meckig att byta nätaggregat på och har 92mm-fläktar framtill, men det är ju fixat i den nya versionen. Jag har varit nöjd med mitt Solo, men den gamla designen har ju ovanstående begränsningar, så jag funderar på att uppgradera till den senaste versionen.

Annars är ju Fractal Design R3 ett rätt trevligt chassi.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Solo II som många förordar är även mitt tips. Kabeldragningen är knepigare och man kan inte ha så många diskar men det är avvägningar man får göra om man vill ha det riktigt tyst. Fördelen med Solo II är också att du får en bra fläkt med, inte gamla Tri-Cool som aldrig blev tysta.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Antecs Solo II är definitivt ett av de bästa chassin för en tyst dator. Det chassit plus 2st bra 120mm fläktar typ Nexus eller Scythe Slipstream 800RPM så får du en riktigt tyst dator.

Permalänk
Medlem

Sen avgörs dessutom ljudnivån på grafikkortet/korten med.
Kör själv Fractal Design's Define R3-låda och det är grafikkorten som hörs mest faktiskt. Främst då när man spelar
Sen kan man alltid ställa fläktars varvtal med Zalman RPM Regulator, FAN MATE 2 kopplad till dem, kostar inte mycket att köpa.
Men allting är en avvägning och dessutom väldigt individuellt beroende på ljudkänslighet hos personen.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag sitter i samma sits.

Hur är FD R3/XL i kvalite nu?
Hade R2 tidigare och där var lite till och från att dämpmattan var kletig,lossnade efter ett tag osv.

Ute efter ett chassi som tar minst 1st 240 rad sen 2st 120 rad som man kan placera på bra ställen.
Vill gärna ha ett så tyst chassi som möjligt så inte pumpen hörs.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det viktigaste med chassit är bra hårddiskfästen och tjock plåt (ju mer vikt dessto bättre) sen finns med dämpmatta, bittumen gör inget för ljudet direkt förutom i billigare datorer då det tynger ner chassit så det inte vibrerar lika mycket.
Allt annat går att byta dvs fläktar och vill man ha tyst så ska dom ner under 1000rpm.

Permalänk
Medlem

visst är det så.
För min del är pumpen som ger ifrån sig ett "brrrr/bzzzz" ljud det högsta, fläktarna går på 800rpm

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |