Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Radeon HD6950 2048MB vs GTX 560Ti 1024MB DirectCU II

Permalänk
Medlem

Radeon HD6950 2048MB vs GTX 560Ti 1024MB DirectCU II

Titeln säger det mesta, 2 kort som kostar lika mycket: 2090:-

Radeon HD6950 2gb: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646715
GTX 560Ti 1gb: http://www.inet.se/artikel/v100060/asus-geforce-gtx-560ti-102...

Funderar på något av dessa två till en dator jag tänker bygga, vilket rekommenderas?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

6950 känns mer värt, speciellt om du tittar på recensionerna som sweclockers har gjort. typ bf3

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Aa okej, tackar för tipset då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan1:

Titeln säger det mesta, 2 kort som kostar lika mycket: 2090:-

Radeon HD6950 2gb: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646715
GTX 560Ti 1gb: http://www.inet.se/artikel/v100060/asus-geforce-gtx-560ti-102...

Funderar på något av dessa två till en dator jag tänker bygga, vilket rekommenderas?
Tack på förhand!

2 gig är ju najs om du lirar bf3 iallafall. Texturerna på high/ultra tar ju en del plats sägs det. =P Jag ångrar mitt 6870-cf och önskar att jag laggt till 1000 spänn för ett par 6950 med 2 gig istället. Men nu är det för sent. Ska vänta in 7000-serien istället och köpa två 7870(?) (6870's efterföljare) sen om det visar sig vara nått bra.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Jupp säger som ovan! Om du läste prestandardtestet här på swec så ser man att på high/ultra så tar texturerna med än 1GB VRAM, så 6950 is the way too go!

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Då blir det nog 6950an som gäller, börjar med en och så kan man ju alltid köpa in en till för crossfire senare om det skulle behövas.

Som en extra fråga, vet någon vilket nätagg ett system med det grafikkortet och intels i5a skulle kunna tänkas behöva, runt 650W borde väl duga gott och väl hade jag tänkt? (Samt hur mycket ett system med 2st 6950or tar?)
Tackar för alla svar btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan1:

Då blir det nog 6950an som gäller, börjar med en och så kan man ju alltid köpa in en till för crossfire senare om det skulle behövas.

Som en extra fråga, vet någon vilket nätagg ett system med det grafikkortet och intels i5a skulle kunna tänkas behöva, runt 650W borde väl duga gott och väl hade jag tänkt? (Samt hur mycket ett system med 2st 6950or tar?)
Tackar för alla svar btw

Ett system med dubbla 6950 tar kring 620-650W, om du kollar mitt system i min signatur, det systemet tar kring 640w

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem

Aa okej, och ett system med ensamt HD6950 grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan1:

Aa okej, och ett system med ensamt HD6950 grafikkort?

6950 drar märkbart mindre ström (producerar mindre värme) än ett GTX 560 ti. Jag har kört båda korten och jag tycker de fungerar ungefär lika bra. De är olika bra i olika spel beroende på om spelen är optimerade för AMD eller Nvidia. Så vet man att det är något särskilt spel man vill spela mycket så kan det vara bra och kolla om det är fungerar bäst med AMD eller Nvidia.

När det gäller minnet så är det lurigt. Grafikkorten är inte riktigt så snabba (tycker jag) så att man vill köra Ultra och AAx16 så jag märkte inte av några problem med att minnet tog slut med GTX 560 ti. Men vill man senare köra SLI/Crossfire så känns ju dock 6950 som ett säkrare kort om man köper 2GB varianten.

Nvidia har ju PhysX också om man tycker det är viktigt.

Och med GTX 560ti om du köper hos Inet så får du ju både Batman AC och BF 3
http://www.inet.se/kampanj/battlefield-3-och-batman-pa-kopet

Permalänk
Medlem

BF3 på ultra tar 1,5 gb VRAM, min var uppe i 2,5 gb igår när jag lirade men jag tror det är någon bugg med origins webbläsare lr liknande

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

6950 drar märkbart mindre ström (producerar mindre värme) än ett GTX 560 ti. Jag har kört båda korten och jag tycker de fungerar ungefär lika bra. De är olika bra i olika spel beroende på om spelen är optimerade för AMD eller Nvidia. Så vet man att det är något särskilt spel man vill spela mycket så kan det vara bra och kolla om det är fungerar bäst med AMD eller Nvidia.

När det gäller minnet så är det lurigt. Grafikkorten är inte riktigt så snabba (tycker jag) så att man vill köra Ultra och AAx16 så jag märkte inte av några problem med att minnet tog slut med GTX 560 ti. Men vill man senare köra SLI/Crossfire så känns ju dock 6950 som ett säkrare kort om man köper 2GB varianten.

Nvidia har ju PhysX också om man tycker det är viktigt.

Och med GTX 560ti om du köper hos Inet så får du ju både Batman AC och BF 3

Hmm det är faktiskt de fördelarna med nvidia jag tänkte på när jag posta tråden då det nog främst är bf3 som detta byggs för :D. Samt är det ju den varianten med bf3 och batmanspelet som gjorde att jag inte kunde bestämma mig. Men får väl fundera en stund till
Extremt bra graf det där, tackar för att du lyckades leta upp den för lata mig, känner mig lite dålig nu... Men som en sista fråga, tror du att de räknar in processorn och så i testen eller har de lyckats testa grafikkorten på något sett utan att involvera resten av datorn?

Skrivet av Swebbe:

BF3 på ultra tar 1,5 gb VRAM, min var uppe i 2,5 gb igår när jag lirade men jag tror det är någon bugg med origins webbläsare lr liknande

Ännu en anledning för 6950an då, men som snorren sa ovan så är det troligen inte ultra jag kommer att lira på :p, i alla fall inte tills dess att jag köper ett till kort.

Tackar för alla snabba svar och att ni står ut med mig hehe.