Fredagspanelen 24: Spelkavalkad, annalkande processorer och läsarbrev

Permalänk

Någon som ved om hårddiskbristen även gäller SSD:s? Är sugen på en sådan men tänkte inte köpa den precis nu egentligen. Om priserna kommer öka på SSDs snart med så köper jag nog den nu istället

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

vad var det dom menade med dubbla 6870 till BF3?

tänker akffa mig ett till för att kunna spela BF3 på high i kanske 70 fps. men menar han att grafikminnnet inte dubblas i cf utan man fortfarande bara har 1gb?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

vad var det dom menade med dubbla 6870 till BF3?

tänker akffa mig ett till för att kunna spela BF3 på high i kanske 70 fps. men menar han att grafikminnnet inte dubblas i cf utan man fortfarande bara har 1gb?

Yepp, det speglas så du har bara 1gb tillgängligt. Angående inställningarna kommer du kunna spela på ultra utan MSAA utan några som helst problem.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Bästa fredagspanelen hittills, så underbart mycket sarkasm!
Benny, snygg som vanligt med sin lilla Halloween-slips.

Emil; "styrkrets", Jonas fnissar som en liten flicka. Fyfan vad bra, vek mig av skratt.

Emil; Vi kan hälsa till dem, hej.

Haha, tryck på en knapp, tekniken nu förtiden.

De måste fixa in hardcore quick search på BF3! och ta bort kartan från hardcore mode.

Älskar eran passion på spel! Underbart att se spelprat i Fredagspanelen!
PSN: Jaaay2k
Adda på bara, presentation//sweclockersnamn uppskattas helst.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det snackas mycket om ert testlabb i fredagspanelen. Skulle vara kul om ni kunde filma det lite och visa hur ni jobbar Kanske visa lite hårdvaropron också

De får inte visa planlösningen i byggnaden av säkerhetsskäl (:S)- Andreas blir på mindre bra humör då skulle jag tro.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Någon som ved om hårddiskbristen även gäller SSD:s? Är sugen på en sådan men tänkte inte köpa den precis nu egentligen. Om priserna kommer öka på SSDs snart med så köper jag nog den nu istället

Gäller inte SSD.. däremot vet man ju inte vad som händer om hårddiskarna tar slut och folk börjar köpa SSD:er i massor istället..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Tycker panelerna börjar bli för långa.

du är nog den enda som tycker det.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv satt jag och rullade tummarna på jobbet i två timmar, helt ovetandes att fredagspanelen kommit ut.

Men det blev istället whiskey och slapp framför skärmen hemma.. och det är ju faktiskt ännu bättre.

Word.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Tycker panelerna börjar bli för långa.

Fredagspanelen kan aldrig bli för långa

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk

[Sitter med 2x 6870 1gb och kör med en eyefinity setup.
kör 5760x1080 och Medium på allt utom AA och HBAO off. har runt 55-70 fps

Om jag har 5760x1080 i upplösning och skall byta inställning på kvaliteten så stänger spelet ner sig när jag kommer in på Ultra inställningen. Grafikminnet tar slut =( hehe, väldigt störigt då jag ofta råkar trycka åt fel hål när man testar sig fram på lite olika inställningar.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Datavetare

Kommentar till läsarbrevet om IPC. IPC (Instruction Per Cycle, kallas också Instruction Per Clock av vissa) började användas i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Tidigare använde man "Cycles Per Instruction", tittar man i gamla assembler-böcker för Intel 286/386 och Motorola 68000 så hittar man tabeller där man kan se exakt hur många CPU-cykler varje instruktion tar.

På dessa processorer kunde man (en programmerare) räkna ut exakt hur många cykler en viss funktion kommer ta att köra. Men när 486 och senare versioner av 68k kom så började de flesta instruktioner krypa ner mot 1 cykel var samt huruvida instruktionen låg i cache eller inte gjorde rätt stor skillnad på hur många cykler instruktioner verkligen tog.

Sedan Pentium tiden så är det fullt möjligt att köra mer än en instruktion på en och samma cykel (Pentium kan köra upp till 2 st) och det är i praktiken omöjligt att exakt säga hur lång tid det tar att köra en instruktion då tiden beror på bl.a. cache, vilka instruktioner som är före och vilka som är efter. Att använda cykler per instruktion blev då rätt meningslöst och man gick över till IPC, eller egentligen är det genomsnittlig IPC man menar.

Om man förenklar en microprocessor enorm så kan man säga att instruktions-pipan består av 3 delar
1. en del som hämtar instruktionen från RAM/cache och tolkar den (prefetch/decode)
2. en del som utför instruktionen (execute)
3. en del som skriver tillbaka resultatet till RAM/cache (retire)

IPC bestäms av alla dessa, men 1&2 är i praktiken de viktigaste.

Jämför man Bulldozer och Sandy Bridge i denna extremt förenklade modell så är de identiska i steg 1. då båda kan hämta/avkoda upp till 4 instruktioner per cykel.

De är däremot VÄLDIGT olika i steg 2. Igen detta är VÄLDIGT förenklat och jag tittar bara på heltal här
Bulldozer kan köra upp till 2 beräkningar och 2 minnesoperationer, detta är duplicerat på båda trådarna i en BD modul
Sandy Bridge kan köra upp 3 beräkningar och 3 minnesoperationer, detta delas mellan båda trådarna i en SNB kärna

Detta är igen väldigt förenklat då BD i princip har två identiska beräknings- och två identiska minnesoperations-steg, medan alla stegen är väldigt asymmetriska på SNB. Intel har tydligt titta på miljoner och åter miljoner rader kod och tittat på den statistiska distributionen av instruktioner, SNB har en kombination av beräknings- och minnesoperations-enheter som kan hantera genomsnittlig kod riktigt bra. Fördelen med Intels angreppsätt är att deras enheter tar mycket mindre transistorer än AMDs då de inte kan hantera alla instruktioner.

Från denna förenklade modell kan man till viss del förklara varför SNB har högre IPC än BD, i alla fall i de fall på de saker bara 1 CPU-kärna används på.

Har försökt mäta IPC på SNB på kod som är riktigt tok-optimerad. Kom fram till att med en tråd så kom detta upp i en IPC av 2.4 och med båda HT så kom man ända till 3.7. Men det är ett extremfall där man använder en helt optimal mix av flyttal och heltal (gör HT mycket mer effektiv) och i princip allt får plats i level 1 cache.

Körde också samma sak på en Atom och den kom upp till en IPC på 0.4 med en tråd och 0.6 med två HT. Å andra sidan är flyttal något Atom är RIKTIGT usel på, så skillnaden mellan SNB och Atom är inte riktigt så stor i praktiken. Skulle vara interessant att köra samma test på BD!

Edit: och en avslutande kommentar
Det finns egentligen ingen nackdel alls med IPC, utom det faktum att det är EXTREMT svårt att bygga en CPU med hög IPC. Tidigare har det nog bara varit IBM med sin POWER serie (väldigt dyr) som haft riktigt hög IPC, men Intel fick verkligen till en fullträff med Nehalem och ännu mer med Sandy Bridge för många tester visar att SNB i vissa fall har bättre IPC än POWER7. Det är nog en prisskillnad på mellan 10:1 till 100:1 mellan en Xeon SNB och en POWER7, så det visar kanske lite hur pass bra SNB är...

Det är i.o.f.s mer eller mindre omöjligt att göra en CPU med riktigt hög IPC som inte drar relativt mycket ström. Det är förklaringen till varför IPC på ARM i bästa fall kan mäta sig med Atom. Det pratas i.o.f.s. om att Haswell ska göra det möjligt att skapa "ultrabooks" med ~20 timmars batteritid och den ska ändå vara snabbare (högre IPC) än Ivy Bridge. Få se 2013 hur bra/dåligt det stämmer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag kommer iaf spela skyrim på pcn och om jag känner för att chilla i soffan så blir det hdmi till tvn och handkontroll svårt att se varför nån som har både konsol och pc väljer konsol när pcn klarar av handkontroller men det är klart står pc för långt bort för att koppla in till tvn så kanske det är ett val.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Skrivet av Merkill:

Jag kommer iaf spela skyrim på pcn och om jag känner för att chilla i soffan så blir det hdmi till tvn och handkontroll svårt att se varför nån som har både konsol och pc väljer konsol när pcn klarar av handkontroller men det är klart står pc för långt bort för att koppla in till tvn så kanske det är ett val.

Den stora anledningen till att spela Skyrim på pc är möjligheten att ta del av massor av moddar. Förhoppningsvis kommer det finnas en lika stor community som Morrowind och Oblivion. Måste spelet ha samma stöd för moddning som de tidigare spelen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

ni är för jävla sköna gubbar x) AMMO DROP !!!

Visa signatur

gigabyte G1.sniper.2 motherboard/ intel core i7 2600k/gigabyte gtx 590
/ vengeance corsair 8gig 2000Mhz/ corsair h80/ western digital 2tb black
/ corsair ssd gen2 64 gb/ NZXT 850W gold. Im ready for BF3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Yepp, det speglas så du har bara 1gb tillgängligt. Angående inställningarna kommer du kunna spela på ultra utan MSAA utan några som helst problem.

Det är inte säkert. Minnet tar slut snabbt. Jag har 5850crossfire och för mig och för många andra så fryser spelet på stora banor i ett par sekunder för att minnet tar slut om man har för höga inställningar även utan AA

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på allt prat om att "sitta i soffan med kontroll" bara verkar fungera med just konsoll???
Jag spela(t)r de flesta "lugna" spel såsom witcher (1&2), dead space (1&2), New vegas, Deus ex (nya) med mina datorer på tvn, i soffan med trådlös kontroll. de flesta spel har inbyggt stöd men annars som till exempelvis mass effect eller the witcher I använda sig utav mjukvaran "xpadder" + spelets kontrollmapping-profil? varför välja bort sin dator då? allt startar mycket fortare och har i överlag bättre grafik! Vad är folks problem! (rage:ar)

Skrivet av Merkill:

Jag kommer iaf spela skyrim på pcn och om jag känner för att chilla i soffan så blir det hdmi till tvn och handkontroll svårt att se varför nån som har både konsol och pc väljer konsol när pcn klarar av handkontroller men det är klart står pc för långt bort för att koppla in till tvn så kanske det är ett val.

SVAR: Man kan ju investera i en längre kabel så är problemet ur världen, för gott! Jag har exempelvis 15 meters HDMI mellan datorrummet och vardagsrummet. detta tar även bort störande konsoll/datorljud (om man har det potentiella problemet), då spelet drivs i ett helt annat rum!

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ori:

Är det bara jag som reagerar på allt prat om att "sitta i soffan med kontroll" bara verkar fungera med just konsoll???
Jag spela(t)r de flesta "lugna" spel såsom witcher (1&2), dead space (1&2), New vegas, Deus ex (nya) med mina datorer på tvn, i soffan med trådlös kontroll. de flesta spel har inbyggt stöd men annars som till exempelvis mass effect eller the witcher I använda sig utav mjukvaran "xpadder" + spelets kontrollmapping-profil? varför välja bort sin dator då? allt startar mycket fortare och har i överlag bättre grafik! Vad är folks problem! (rage:ar)

SVAR: Man kan ju investera i en längre kabel så är problemet ur världen, för gott! Jag har exempelvis 15 meters HDMI mellan datorrummet och vardagsrummet. detta tar även bort störande konsoll/datorljud (om man har det potentiella problemet), då spelet drivs i ett helt annat rum!

Går det att förlänga usb? Jag har ca 5 meter till en stor tv men kanske 5-7 meter till soffan och min xbox kontroll har sladd.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Det är ganska dåligt med tanke på att Lumia är slang för prostituerad på spanska... Inte helt genomtänkt kanske

Lumia är en böjning(som jag förstått det) av "Lumi" som betyder Snö på Finska och det är också ett ord för konst skapad av ljus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lumia

Så det är nog ett rätt genomtänkt namn.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Bra fredagspanel som alltid fast har tyvärr inte haft tid förens nu att titta på detta

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Går det att förlänga usb? Jag har ca 5 meter till en stor tv men kanske 5-7 meter till soffan och min xbox kontroll har sladd.

Självklart går det att förlänga USB. Finns förlängningskablar till allt.

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Avstängd

det är ju episkt att det är över 1 timme

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Glöm inte Samsung!

Varför undviker ni att ta med Samsung 9-serien när ni snackar om utlrabooks? Ni nämner Asus, Acer och Lenovo men Samsung har haft en Sandybridge-ultrabook ute ett bra tag nu som är riktigt bra!

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av faldo:

Varför undviker ni att ta med Samsung 9-serien när ni snackar om utlrabooks? Ni nämner Asus, Acer och Lenovo men Samsung har haft en Sandybridge-ultrabook ute ett bra tag nu som är riktigt bra!

Givetvis sneglar vi även på Samsungs modeller. Målet är att få in alla intressanta varianter till testlabbet, sedan får vi se hur många som i slutänden dyker upp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Samsungs borde väl inte vara några problem tycker jag.
Dom har ju en stor avdelning för sådant.
Har hållt i 900 serien några gånger och den är lätt och trevlig att hålla i men för mycket pengar tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Jag får aldrig nog av era Nile City-skämt! ~48:20 denna gången.
http://www.youtube.com/watch?v=-uP0R02P4Gw

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Perfekt för slö lördagseftermiddag, klart vi vet vilka Dire Straits, Knopfler och Dylan är.

Ju längre panel desto bättre, bara skoj att ni svävar ut och inte håller er till topic alltid.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är perfekt att ha istället för bakgrundsmusik när man spelar
Kanon fredagspanel som vanligt!

Min far är ett stort fan av Dire straits så det har man fått höra en hel del av

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

vad var det dom menade med dubbla 6870 till BF3?

tänker akffa mig ett till för att kunna spela BF3 på high i kanske 70 fps. men menar han att grafikminnnet inte dubblas i cf utan man fortfarande bara har 1gb?

Du kan bara nyttja 1gb av videominnet även om du kör 2x1gb. Jag har två st 6870 i CF och ligger på runt 80 fps i High. Men med egna val så kan du pressa upp det en del mer tror jag. Typ Ultra och High på vissa och skippa vissa effekter.

Permalänk

Underbart

Visa signatur

Stationära: Intel i5 2500k @ 4.5 Ghz • Asus Sabertooth P67 • Asus 560 Ti DirectCU II TOP • Corsair Vengeance 8 GB • Corsair AX 750 • Fractal Design R3 White
Laptopen: Intel Core Duo T2300 @ 1.66 Ghz • 2 GB DDR2 @ PC2-5300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Core2Quad:

Smått komisk att ni tar upp hur "bra" det går för AMD som gått med vinst för en gångs skull...

När dem ska sparka 1400 personer, 10-12% av styrkan....

Källa

Vad är det som är komiskt med det? Finns det möjlighet att tjäna ännu mer pengar så varför inte? Vem fan vill sitta och betala ut löner till folk som inte behövs, ingen välgörenhet de håller på med. Tycker du man ska anställa folk bara för att man tjänar mer pengar?

Tycker deras nya VD verkar sätta fart på tråkiga AMD. Han lyckades med sitt förra projekt iaf.

Visa signatur

en dator