Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Vilken shooter är bäst av dom ni har testat till en 14 åring, gärna si-fi inspirerat med så lite blod som mölligt. Har tittat lite på crysis 2 men problemet är att det kommer blod på kanten av skärmen när man skadas. Det är viktigare att det inte är människor än att det kommer blod

Tacksam för tips!

Inte för att vara sån men varför inte blod? Har är ju ändå tillräckligt gammal för att inte bli rädd eller för att kunna skijla mellan spel och verklighet. Och blod ser man ju så fort man slår sig. Så länge du undviker spel som CoD där man i stort sett är amerikaner som skjuter muslimer så tror jag att han är tillräckligt smart för att vara lite källkritisk.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

wc3 frozen throne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

wc3 frozen throne!

Ja för det är ju ett shooter spel!

Permalänk
Medlem

Battlefield 2? Kommer damm när man skjuter någon

Visa signatur

Main: i7 6700K @ 4.6Ghz | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair H75 | Asus GTX 1070 STRIX | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 2600Mhz | Fractal Design Edison M 750W | Samsung 860 1TB SSD | Fractal Design Define C
Unraid NAS: i5 11400 | Gigabyte Z590I Auros Ultra | G.Skill 16GB 3200Mhz | CM V750 SFX | 3x WD Red Plus 4TB | 1x WD Blue SN570 1TB Nvme

Permalänk

Halloj, jag är själv 13 år och spelar massa fps utan att föräldrarna säger till. Men jag antar att det är föräldrarna som bestämmer. Hursomhelst skullle jag rekommendera dehära:

Minecraft, pris 150:- (vette fan vad man ska kalla det, men äventyrsspel? sjukt kul )
Portal 1 & 2 (om man gillar sånt så är det sjukt kul) 1an runt 50-150 kronor, 2an 250-400:-
Starcraft 2 W9ings of Liberty runt 250-400:- (strategi spel som man kommer in i så småningom. )

Titta bara runt lite, du lär hitta något bra. Och om jag skulle få Mass Effect 2 skulle jag inte bli direkt vidare glad. Gillar inte sådana spel.

Lycka till!
// Sean

Permalänk

På min tid lirade man MUSHA och Truxton, enda "Shooters" som fanns då. Införskaffa ett Mega Drive till ungen ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

I GTA spawnar man ju bara konstiga fordon med fuskkoder och rymmer från polisen!
Jag körde också en hel del SA hos kompisar, och jag kan ju säga att storyn sket man totalt i. Svävare och fallskärmshoppning var det som gällde.

Vet inte det riktigt, kör man storyn (iaf på GTA IV) så är det en och annan avrättning som man utför. SA är väl ganska grov också med motorsåg och samuraj-svärdet. Hade dock inte några problem med att spela DOOM, Halo, GTA SA och dom klassikerna på klassiska xbox när jag var runt 10 år gammal. Men det är väl upp till föräldern, min mor var inte så förtjust i det medans min far tyckte att spelen var roliga. Jag har inte blivit någon seriemördare än.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Hårigkatt:

Halloj, jag är själv 13 år och spelar massa fps utan att föräldrarna säger till. Men jag antar att det är föräldrarna som bestämmer. Hursomhelst skullle jag rekommendera dehära:

Minecraft, pris 150:- (vette fan vad man ska kalla det, men äventyrsspel? sjukt kul )
Portal 1 & 2 (om man gillar sånt så är det sjukt kul) 1an runt 50-150 kronor, 2an 250-400:-
Starcraft 2 W9ings of Liberty runt 250-400:- (strategi spel som man kommer in i så småningom. )

Titta bara runt lite, du lär hitta något bra. Och om jag skulle få Mass Effect 2 skulle jag inte bli direkt vidare glad. Gillar inte sådana spel.

Lycka till!
// Sean

Med risk att förolämpa, ME2 (och ettan) är underbara mästerverk men jag antar att man bör vara lite mognare för att uppskatta dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

League of legends verkar som ett bra och passande spel

League of legends är ett bra spel som fodrar en hel del teamplay men jag skulle nog kalla det mer strategi/RPG, inte shooter.
Som shooterspel skulle jag rekommendera något ur haloserien, Det är inte så fokuserat på skjälva dödandet utan mer en bra strategi och lite tänkande. Nästan inget blod heller

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Vet inte det riktigt, kör man storyn (iaf på GTA IV) så är det en och annan avrättning som man utför. SA är väl ganska grov också med motorsåg och samuraj-svärdet. Hade dock inte några problem med att spela DOOM, Halo, GTA SA och dom klassikerna på klassiska xbox när jag var runt 10 år gammal. Men det är väl upp till föräldern, min mor var inte så förtjust i det medans min far tyckte att spelen var roliga. Jag har inte blivit någon seriemördare än.

Jag fixade GTA till min bror igår och han är nyss fyllda 10år

Man ska börja tidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Halo-serien isf. färgrikt spel där man skjuter aliens och det är inte precis skrämmande. bra spel.

Däremot tycker jag att det är fantastiskt att ingen sagt det mest självklara: HALF-LIFE! FFS! shoot em' aliens och väldigt lite blod. dessutom är det en del pussel också för att öka hans logiska tänkande (däremot kan Combines se lite "mänskliga" ut)

http://images.wikia.com/aliens/images/2/21/Combine_metrocop.j...

Åh du gode människa. Bättre spel än hl2 FINNS inte. Inte en chans.
Detta är något alla borde uppleva innan dom dör, för det är vi alla värda.

Behöver jag säga att jag vaknar varje morgon av anledning till att få en glimt av hl3. Eftersom det är mina husgudar på Valve som står för produktionen vet man att det kommer bli sanslöst bra från start.
Halt-Life 2 ftw

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

Jag skapade en liknande tråd ang spelrekommendationer till min son för ca 1 år sedan, han var då 10 år.
Känner igen många av de förslagen som du fått här.
Han fastnade först för battlefield Heroes, mycket roligt spel.

Men efter ett tag började han tjata om "riktiga" fps-spel.
Jag kollade runt mycket på internet, pratade även med hans kompisars föräldrar vilka tillät sin jämnåriga barn att spela typ mw2 och bc2. Till slut köpte jag båda dessa till honom. Vi började genom att sitta och spela tillsammans, vi pratade väldigt mycket om spelen och det våld som förekommer där.

Jag satte tydliga gränser för hur mycket han fick spela per dag osv. Han sitter online och snackar med sina kompisar medans han spelar och där har jag varit väldigt tydlig med vilket språk man använder.
Så min rekommendation är att du engagerar dig tillsammans med ditt barn, sitt med ofta i början osv.

Resultatet har blivit att jag, 44 år, är helt frälst på fps-spel.
Vi spelar väldigt ofta tillsammans, han kör dock mest på xbox 360, men när bf3 släpptes så köpte jag 2 st pc-spel.
Det är skitkul att lira tillsammans med honom och det har medfört att vi faktiskt kommit varandra närmare.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

När man är 14 år är det ju inga problem att se lite blod. Jag körde 18års spel när jag var 12 och det var verkligen inga problem och jag har inte gått runt på gta-mayhem i verkligheten även om svt säkert tror att jag kommer göra det. Vad i blodet är du rädd för? Människor blöder, så är det och man blir inte våldsam bara för att man får se lite animerat blod. Hade förstått om h*n var 12 då kan 18års spel vara för mycket för vissa men när man är 14 så är man inte ett litet barn längre. Tror att call of duty spelen kan passa. Populärt i den åldern och det är verkligen inget brutalt våld. Batman arkham asylum är ett riktigt bra spel och det är våld i det men inget blod. Har för mig att man inte dödar utan man mer gör dom medvetslösa. Man skjuter aldrig i arkham asylum så det kan ju vara ett plus.

enligt mig är nog mw2 det brutalaste jag har sätt. i uppdraget där man ska sjkuta civila är nog det hemskaste jag har sett i ett spel moraliskt. och jag har liksom inga problem med gta och så men det uppdraget var bara vidrigt

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

I GTA spawnar man ju bara konstiga fordon med fuskkoder och rymmer från polisen!
Jag körde också en hel del SA hos kompisar, och jag kan ju säga att storyn sket man totalt i. Svävare och fallskärmshoppning var det som gällde.

Skördetröska i las venturas <3

Skickades från m.sweclockers.com

OnT: Låt honom inte spela WoW vad du än gör.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Vilken shooter är bäst av dom ni har testat till en 14 åring, gärna si-fi inspirerat med så lite blod som mölligt. Har tittat lite på crysis 2 men problemet är att det kommer blod på kanten av skärmen när man skadas. Det är viktigare att det inte är människor än att det kommer blod

Tacksam för tips!

ska skriva om det jag skrev innan så att jag är säker på att du läser detta (:D): HALF-LIFE-serien! inte mycket blod, man skjuter aliens, och en hel del pusseltänkande blandat med "äkta" FPS!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av kmzdapimp:

enligt mig är nog mw2 det brutalaste jag har sätt. i uppdraget där man ska sjkuta civila är nog det hemskaste jag har sett i ett spel moraliskt. och jag har liksom inga problem med gra och så men det uppdraget var bara vidrigt

Då har du inte spelat Postal 1 och 2 hör jag? Men jag håller med om att COD spelen kan vara riktigt brutala (inget som jag har något emot personligen).

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker, att det är väl värre att skjuta någon än att det kommer blod? o_O
Det är väl själva skjutningen som är olämplig

Permalänk

Halo eller Half-Life om det är FPS du ska ha och inte ha blod. Half-Life är något mörkare än Halo, men kräver också något mer tänkande.
Portal är första-person men inget shooter. Däremot är det mycket underhållande och tvingar en att tänka, rekommenderas varmt.
League of Legends och/eller Heroes of Newearth är säkerligen roliga spel, dessa är inte FPS dock.

Skulle hellre ta Battlefield än CoD. Sen eftersom du verkar något orolig (eller försiktig som du vill kalla det borde du endast välja dessa om du tycker att du har tid och kan sitta med när han spelar och sedan prata med honom om vad det är han ser. Skulle säga att det är det optimala; att du är med och pratar om upplevelserna, men kom ihåg att det är lätt att bli en oförstående förälder då han antagligen blir sur för den begränsade friheten som det innebär att du alltid måste vara med.
Är själv 16 och kör alla dessa jag tagit upp (mer eller mindre aktivt). Önskar verkligen själv att mina föräldrar haft mer tid att sitta med mig när jag spelar (och gärna spelat med mig, ibland) :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmzdapimp:

enligt mig är nog mw2 det brutalaste jag har sätt. i uppdraget där man ska sjkuta civila är nog det hemskaste jag har sett i ett spel moraliskt. och jag har liksom inga problem med gra och så men det uppdraget var bara vidrigt

Glömde att lägga till att det uppdraget finns men det går också att välja att köra utan det uppdraget.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Är det bara jag som tycker, att det är väl värre att skjuta någon än att det kommer blod? o_O
Det är väl själva skjutningen som är olämplig

TS vill väl ge sin son intrycket av att det inte är så farligt att skjuta något.

"Se här Axel, folk börjar inte ens blöda av ett pistolskott i magen."

Spelande föder inget våld i normalfuntade ungdomar med en god uppväxt, så låt honom spela vad han vill om han kan stå för kostnaden. Bortskämda ungar är jag mer rädd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Vilket är mest barnvänligt mellan CoD och Battlefield ?

Min åsikt är att CoD är olämpligt eftersom singleplayerdelen har fått en del otrevliga inslag de två senaste (den kommande MW3 som släpps på tisdag vet jag inte). Om man bara spelar CoD multiplayer tycker jag inte att det är speciellt blodigt. Knivningarna i BF3 är blodigare än i CoD t.ex. Det som gör BF kanske mer olämpligt (kanske, beror på ungdomen i fråga) är att det är mer vuxet spel. Där vinnar man genom lagarbete, jobba i squads och komplettera varandra i klasser. I CoD klarar man sig ganska bra bara genom att hoppa in och köra. Det är mer lättillgängligt och snabbare, det brukar tilltala yngre.

Sen tycker jag att man får respektera hur TS vill uppfostra sina egna barn, hjälp honom med frågan istället för att ifrågasätta frågan.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Du borde inte stänga av blodet i spelen, din tonåring borde lära sig om den bistra verkligheten. Och kan man inte skilja på spel å verklighet så har du stora problem.

Permalänk

Jag tycker helt klart att du ska låta honom spela crysis!!!
Blod har väl alla sett, det är när man skjuter på människor osv som man ska börja tänka sig för.., men lite blod på kanterna är inte något att oroa sig över!

Permalänk
Skrivet av ZwaaN:

Vilket är mest barnvänligt mellan CoD och Battlefield ?

BF Helt klart!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZwaaN:

Vilken shooter är bäst av dom ni har testat till en 14 åring, gärna si-fi inspirerat med så lite blod som mölligt. Har tittat lite på crysis 2 men problemet är att det kommer blod på kanten av skärmen när man skadas. Det är viktigare att det inte är människor än att det kommer blod

Tacksam för tips!

Inget shooter spel men riktigt roligt och inget blod; Batman Arkham Asylum plus nya Arkham city.

Skrivet av Lasergurka:

Nu överdrev du lite va?

Nja, inte riktigt. Har spelat både Portal 1 och 2. Problemet är att Portal 2 då blir grymt lätt. Finns faktisk vissa som klarar Portal på under 10min men kräver att man är sjukt duktig, kan behärska ABH och utnyttja s.k. glitches.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av ZwaaN:

Försiktig förälder

Det är bra att du faktiskt easear dig fram med "våldet" och så i spel. Det tror jag faktiskt frambringar mest respekt inför spel och liknande. Själv fick jag mitt första "våldsamma spel" av föräldrarna när jag var 14-15. Innan dess har det varit ganska strikt på åldersanvisningarna och dyl. Jag tror nog att om man släpper på spärren lite för tidigt sitter nog barnet till slut och lirar GTA och skrattar åt gamla tanter som blöder. Så som sagt, du har rätt att vara försiktig. Jag tror verkligen att det blir bäst så.

Halo (1:an och 2:an) är bra spel. Ett av de första FPSarna jag körde.

Permalänk
Skrivet av Thailandur:

Sex och alkoholreferenser tror jag.

Konstigt... sex får man ju ha på riktigt när man är 15

Permalänk
Skrivet av ZwaaN:

asså det får vara lite blod bara man inte skjuter så att man ser att det är människor

Som du redan själv har sagt, crysis

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmzdapimp:

enligt mig är nog mw2 det brutalaste jag har sätt. i uppdraget där man ska sjkuta civila är nog det hemskaste jag har sett i ett spel moraliskt. och jag har liksom inga problem med gta och så men det uppdraget var bara vidrigt

Du tror inte att det är helt utan anledning som man kan välja att skippa det uppdraget helt?

Permalänk
Medlem

Skulle valt Battlefield 3 eller Battlefield Heroes. Counter-Strike: Source är också ett bra spel.

Förstår dock inte varför din stackars son/dotter ska behöva vara utanför och inte ska få spela datorspel som innehåller blod. Själv började jag lira Grand Theft Auto 2 på Playstation 2 när jag var runt 8, och jag har ju klarat mig. Jag har också kompisar vars syskon spelar/spelade spel som är för 18+ vid 6-8 års ålder och dem är inte annorlunda än andra barn. Min syster, som är 6, spelar alltifrån Sims 3 till Grand Theft Auto, när hon inte leker med sina kompisar eller kollar på Disney Channel.