Permalänk

Raderat

Hej!

Vi är alla 5 personer som gå på Västanvik Folkhögskolan i Leksand som skulle åka dit till DHW snart om 3 veckor. Och Rektor ha nekat våra ansöka ledig...

Jag kommer givetvis åka ändå! Eftersom jag har betalt allt tåg och bordplats. Hur med andra det vet jag inte. Jag vet att dom skulle vilja avboka och få pengar tillbaka. Kan man göra det? Och Jag kom på att alla elever ha rätt att få ledig några dagar eller hur? Enligt lagen? Jag vet inte. Kanske det är luften som prata runt. Men vad skulle ni göra om ni var vi? Skulle ni ändå skita i rektor och åka ändå? trots det är första gång. (inte för mig... men min kompisar åker dit första gång.)

Jag ha frågat rektor om vad händer om jag skolka och jag åker till DHW ändå. Hon sade bara ett varning. Är det värt att åka dit? särskilt första gång för min vänner?

Jag tycker att min rektor är dålig faktiskt... Hon tillåter 2 personer att åka till Örebro för att titta på Deaf World champions futsal 1 vecka!

Jag vill gärna ha era åsikter....

Mvh Dennis Jensen

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Sjukanmäl dig? "var sjuk"?
Annars är det väl bara skita i vad rektorn säger.. en varning kan man väl alltid ta..

Skulle aldrig låta mig dikteras av en maktgalen idiot... speciellt om det inte finns en konkret anledning till att ni inte får åka..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Sjukanmäl er

EDIT: Någon hann visst före...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Varningar och skäll är gratis så inget kan stoppa er att vara "sjuk" eller inte dyka upp bara de dagarna

Permalänk
Medlem

3 veckor kanske var lite sent ute? Jag vet inte riktigt hur det är på Folkhögskolan, men att man inte ska kunna ta ledigt i två dagar känns ju lite surt. Jag TROR inte det går att avboka, det brukar säljas väldigt mycket "begagnade" DH-biljetter precis innan det är dags. Man borde ju bara avboka och få pengarna tillbaka istället om det gick.

Permalänk
Skrivet av Dansken88:

Oschysst? Ja.
Men jag tror inte att det finns några lagar som säger att ni ska få flera lediga dagar än lov, helger och röda dagar. Du kan ju försöka tala med lärarna i skolan och försöka slå en deal med att du ska plugga på de sakerna som de kommer gå igenom när du är borta och så talar de med rektorn.
Edit: Derp, missade att du gick på folkhögskola.

Permalänk
Medlem

Sjukanmäl dig så slipper du repressalier också.

Citat:

Jag tycker att min rektor är dålig faktiskt... Hon tillåter 2 personer att åka till Örebro för att titta på Deaf World champions futsal 1 vecka!

Man kan ju gissa hur rektorn resonerar där, pfft.

Skrivet av theWeasel:

Oschysst? Ja.
Men det finns inga lagar som säger att ni ska få flera lediga dagar än lov, helger och röda dagar. Du kan ju försöka tala med lärarna i skolan och försöka slå en deal med att du ska plugga på de sakerna som de kommer gå igenom när du är borta och så talar de med rektorn.
Går du på grundskola eller gymnasium? På ett gymnasium är det oftast mentorerna du ska tala med, och nästintill skita i rektorn. Går du på grundskola så är det bara att försöka med det jag nämnde tidigare, skolka eller skita i att dra på DH.

Läste du bara trådtiteln? Han skriver i första meningen att det är folkhögskola det gäller.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Sålänge du inte ligger på IG gräns eller något sånt i alla ämnen kan du ju bara sjukanmäla dig

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

På mitt plugg får man inte ansöka om ledighet, och jag har trott att det var så på alla gymnasie- och högskolor. Därför har jag alltid gjort så att jag har pratat med lärarna jag skulle ha den tiden jag var borta, och säga att jag inte skulle vara närvarande. Anmäler såklart frånvaro också.
Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Oschysst? Ja.
Men det finns inga lagar som säger att ni ska få flera lediga dagar än lov, helger och röda dagar. Du kan ju försöka tala med lärarna i skolan och försöka slå en deal med att du ska plugga på de sakerna som de kommer gå igenom när du är borta och så talar de med rektorn.
Edit: Derp, missade att du gick på folkhögskola.

Nu är jag inte helt säker, är inte lika insatt i skollagarna som jag var när jag gick i skolan, men jag tror faktiskt det står att elever ska få ta ledigt ett visst antal dagar per år och att skolan inte har rätt att neka bara därför att utan måste då ha en anledning, exempelvid nationella prov, eller annat obligatoriskt.

Jag ska försöka kolla upp det så att jag inte talar helt ur mossan.

Till trådksaparen: Har ni frågat Rektorn varför ni inte fick ledigt?

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk

vad spelar de för roll om du skiter i skolan ett par dar ?

Permalänk
Medlem

Sjukanmäl dig, spelar ingen roll om han "vet" att du egentligen inte är sjuk. Alla har rätt till sjukdagar.
Sen kan du ju bara plugga extra hårt när du kommer tillbaka så att du inte halkar efter.

Spelar ingen som helst roll om du missar några vanliga teoretiska lektioner.

EDIT: Ja just det ja, om du sjukanmäler dig och är borta över 5 dagar, så har rektorn rätt att kräva sjukintyg. Men det är ju lugnt för din del.

Visa signatur

Eh!

Permalänk

Men tänk om ni verkligen blev sjuka alla fem just de dagarna? Ingen kan ju motbevisa det, och du får inget betyg av rektorn direkt Problemet kan isf vara att du missar viktiga lektioner. De kan ju faktiskt vara de smo avgör mellan vg och mvg, eller mellan ig och g. Men bara ni försöker så är det inga problem att göra ikapp det hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Jag vill gärna ha era åsikter....
Mvh Dennis Jensen

Jag håller med dig om att ni borde fått ledigt. Det är sjukt att rektorn nekar det bara för att ni ska till just Dreamhack, hade hon trott att ni skulle till någon vetenskapsmässa eller liknande hade ni säkert fått ledigt direkt. Men men, anmäl dig sjuk om du verkligen vill gå och så får du ta igen senare.

Skriv inte din rubrik i stora bokstäver, vi ser den ändå...

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Medlem

Gå och prata med rektorn och försöka påpeka att du kommer lära dig en hel del under din vistelse på DHW.
(när jag var på Birdie (lanparty i uppsala) så var det nån liten föreläsning om wikipedia tex. kolla om det är nått sånt och nämn det tex.)

Om rektorn är en idiot och vägrar. prata med dina lärare fråga vad dom tycker och förklara för lärarna att du skiter i att rektorn sagt nej. om du inte är nära att få underkänt så kommer lärarna troligen säga att det helt okej om du tar igen det du missar. och om ni har något prov de dagar du missar, se då till att göra dessa INNAN du åker dit!

ÅK FÖR GUDS SKULL ! ! ! (om du inte riskerar att få IG... men det har inte rektorn att göra med. det är mellan dig och lärarna)
Man ska göra det man vill i livet att låta en knepig rektor styra bort dig från ett intresse är bara dumt!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Du kan jue alltid fråga vad skillnaden är? någon i din klass har säker fått åka på sport-läger, ellerhur? säj att du ska ställa upp i e-sport och fråga honom sen vad skillnaden är mellan dem?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Rubrik i caps och en tråd som inte passar in här.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015