Permalänk
Medlem

Fläkt kontroll/frågor!

Hej jag har precis monterat en ny fläkt på mitt chassi. Jag har en 120mm på toppen av datorn, en 120mm på sidan, en 140mm på framsidan och sedan en Corsair H60 kylning. Först undrar jag ifall det finns något sätt man kan kolla upp hur snabbt fläktarna går och om man kan höja sänka hastigheterna i något program? Sen undrar jag även vad som är bäst, ska man koppla in fläktarna till moderkortet på en sysfan plats eller ska man koppla in de med sladd från nätaggregatet?

Visa signatur

Nyheter, tävlingar, tips & tricks, guider och diskussioner om GoPro. GoProForum.se

Senaste trailers och gott & blandat extra material från nya biofilmer! fb.com/Moovi.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harry__:

Hej jag har precis monterat en ny fläkt på mitt chassi. Jag har en 120mm på toppen av datorn, en 120mm på sidan, en 140mm på framsidan och sedan en Corsair H60 kylning. Först undrar jag ifall det finns något sätt man kan kolla upp hur snabbt fläktarna går och om man kan höja sänka hastigheterna i något program? Sen undrar jag även vad som är bäst, ska man koppla in fläktarna till moderkortet på en sysfan plats eller ska man koppla in de med sladd från nätaggregatet?

Om du kopplar fläktarna till moderkortet ska du kunna se hastigheten på dem, och beroende på vilket moderkort du har så ska du även kunna justera hastigheten via förvalda alternativ (Silent, Turbo etc.), eller som med nyare Asus-kort efter fläktkurva (fläkthastighet/temperatur). SpeedFan är ett program som man annars brukar kunna justera fläktarna med via en kurva också, men jag tror det bara funkar på moderkort som har någon av ovan nämnda hastighetsalternativ.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av harry__:

Sen undrar jag även vad som är bäst, ska man koppla in fläktarna till moderkortet på en sysfan plats eller ska man koppla in de med sladd från nätaggregatet?

Okej, jag har ett MSI P67A-GD65 B3 moderkort.

Visa signatur

Nyheter, tävlingar, tips & tricks, guider och diskussioner om GoPro. GoProForum.se

Senaste trailers och gott & blandat extra material från nya biofilmer! fb.com/Moovi.se

Permalänk
Medlem

Alltså.. kopplar du till ditt nätaggregat så kommer fläkten gå på maxvarv om du inte har något motstånd på kabeln då vill säga. skulle väl rekommendera sysfan och allt vad de heter... Kortet hanterar då hastigheterna efter förinställda grader osv.
Dålig förklaring men... om man inte vill ha en fläktkontroller i en 5,25 bay osv kan du ju alltid försöka speedfan om du vill hantera fläktarna mer "grundligt".