Permalänk
Medlem

HD5770 91 grader i idle

Brorsan ringer och har problem, "datorn stänger av sig när jag spelar" säger han.

Kommer dit, ber han visa mig problemet. Nog väl, efter 5 minuters spelande så går skärmen till Samsungs å så fina "No inputblinkeblink" och han gör en norsk omstart. Grafikkortet går på högvarv hela tiden, även efter omstarten.

Går in och kollar temperaturen på kortet och ser detta:

Liiite hög temp för att vara i idle.

Hittar kvittot, XFX Radeon HD5770 inköpt 2010-07-12 på NetOnNet, ingen garanti kvar m.a.o.

Någon som varit med om samma sak? Är det bara till att plocka bort kylarn och sätta dit lite fräsch kylpasta? Eller är kortet wacked och han ska gå till NON och be dem byta ut det på den treåriga reklamationsrätten, där är ju ingen åverkan på kortet, det har slutat fungera.

Vad tror ni?

MVH
P-H

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Har du kollat om den har bra med luftflöde och att fläkten verkligen snurrar på ordentligt..
om den göra det.. kolla så att kylaren inte har lossnat eller liknande..
eller så kan det vara samma problem som denna snubbe " http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid... "

Permalänk
Avstängd

Har ett 5770 OCat, och har 32c idle, 50 max i load. Måste vara fläkten som lagt utav på det. Hur dåligt luftflöde man än har så går det inte att pressa upp skiten i 91 (förutsatt att ingenting täpper igen fläkthålet, eller alstrar typ 170c+ innuti chassit). Säg åt honom även att öppna sidan på datorn ett tag.

Jag droppade från 72c i load till 50 när jag bytte kylpasta på mitt. Inte så relevant, men bara en liten fotnot.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Kan vara sjukt mycket damm i den, hade ett 5770 för ett bra tag sen när jag var lite väl över optimistisk med fläktar. Resulterade i en idle på 80 grader. Så prova att blåsa rent kortet för det första.