[Problem] Dator hänger sig vid uppstart pga fail av mig

Permalänk
Medlem

[Problem] Dator hänger sig vid uppstart pga fail av mig

Hej!

Fick hem min nya Corsair H80 idag. Exalterad som jag var började jag genast montera den...DOCK missar jag en viktig detalj och av någon outgrundlig tar jag bor själva fästanordningen för processorn (tänker inte riktigt klart märker jag i efterhand).

Monterar klart kylaren och allt verkar frid och fröjd...tills jag ska starta datorn.

Windows börjar snurra igång, allt verkar fortfarande bra.. Vips dör datorn (av rätt självklara själ såhär i efterhand).

Kommer på mitt katastrofala misstag, sliter ut strömsladden och börjar rätta till mitt misstag. Den här gången gör jag rätt, dock verkar det vara för sent. Skadan verkar redan vara skedd.
Bios går igenom som det ska, det är när jag kommer till uppstarten av operativet som det sk*ter sig.
Windows-loggan (Win 7) dyker upp men efter en stund stannar den där.

Till min fråga, vilken komponent är mest trolig att ha gått sönder, moderkort eller CPU? eller kanske båda?

Felsökning gjord:

*Datorn startar upp i felsäkert läge (verkar dock lite buggig, text har en viss fördröjning innan den skrivs ut från det att man trycker ner tangenterna)
*Har testat disken i en annan maskin. Systemet startar upp utan några problem.
*Testat annat grafikkort, samma problem.
*Testat alla Minnes-moduler separat, inte hittat några fel.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate x64
Processor: Intel Core i5 750 2.66 GHz
Processorkylare: Stock (Bytet till H80 orsakade problemen)
Moderkort: ASUS P7P55D-E
Minne: 4 x 2 Gb Corsair XMS3 DDR3 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GTX 470 SOC
Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB
Nätaggregat: Corsair 650w modular
Övrig kylning: 1x120mm 2x140mm insug och 1x120mm 1x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Creative Fatal1ty X-Fi Professional

tacksam för tips

la till detaljer.
Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad du lyckades skruva bort?

Moderkortet tror jag. Är detta samma? => http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608783
Då kan du köpa demokort utan io-shield eftersom du redan har en.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Jag förstår inte vad du lyckades skruva bort?

Moderkortet tror jag. Är detta samma? => http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608783
Då kan du köpa demokort utan io-shield eftersom du redan har en.

Hej!

Hade gärna köpt det, men behöver en PCI slot

Detta är det jag har.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=513219

Det jag lyckades skruva bort är metallgrejen som man använder för att spänna ner processorn på sin plats.
Jag tänkte ju att den skulle vara i vägen för den nya kylaren men hade ju lite fel...
nu fungerar datorn inte riktigt bra längre.. som beskrivet ovan.

Permalänk
Medlem

Provat byta Sata port till hdd?
provat med en annan hdd i ditt system?

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaksylt:

Provat byta Sata port till hdd?
provat med en annan hdd i ditt system?

Nej det har jag inte gjort, ska testa det så fort jag kommer hem från jobbet.
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Förstår jag dethär rätt....Öppnade du bygeln till processorn när du skulle montera en cpu kylare och glömde stänga den?
Isåf borde processorn inte må så bra, du kan ju kolla piggarna under processorn så att alla är raka. Är någon sne så kan du försöka pilla dom raka, men var försiktig. Håller tummarna för dig!

Visa signatur

"A computer once beat me at chess, but it was no match for me at kick boxing."

Permalänk
Medlem
Skrivet av booven:

Förstår jag dethär rätt....Öppnade du bygeln till processorn när du skulle montera en cpu kylare och glömde stänga den?
Isåf borde processorn inte må så bra, du kan ju kolla piggarna under processorn så att alla är raka. Är någon sne så kan du försöka pilla dom raka, men var försiktig. Håller tummarna för dig!

Värre... jag tog bort hela bygeln för att spänna fast processorn och tänkte att kylaren skulle hålla den på plats.

Nu lyfte jag bort kylare och processor igen och konstaterad att det var vissa piggar som var böjda. Tog hit syrran som satt en bra stund med att försöka räta ut piggarna (hon är guldsmed = stadiga händer ) när det såg bra ut igen satte jag tillbaka allt..

Nu uppstår ett annat problem.. Dram Led:en på kortet lyser och nu får jag inte upp bild på skärmen längre.
Har testat alla minnes-stickor noggrant igen, ingen skillnad..
Kan piggarna i sockeln orsaka detta eller tror ni mer på att det är minnes-slotsen?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Låter som processorn tycker jag. Det gick inte av nån pigg när syrran pillade? alla måste vara intakt för att du överhuvudtaget ska få någon indikation på skärmen att din dator är vid liv.

Visa signatur

"A computer once beat me at chess, but it was no match for me at kick boxing."

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag gav upp på moderkortet nu, det fick helt enkelt dö
köpte mig en ny processor och moderkort nu, blev en dyr månad.. menmen shit happens!

Tack för all hjälp!