Datorn piper när ja spelar spel?

Permalänk
Medlem

Datorn piper när ja spelar spel?

Hej!

Jag märkte senaste veckan att min dator piper när jag spelar ett spel. Jag tror att det har med grafikkortet att göra för att pipet blir mer högfrekvent ju mer krävande inställningarna är. Har provat både witcher 2 och oblivion, pipet är mer högfrekvent desto högre grafikinställningarna är, men det finns där även på lägre inställningar. Vilken FPS jag har påverkar också. Det piper mer högfrekvent när FPSen är hög.
Någon som har någon idé om vad det kan vara?

Svar uppskattas!
/oGGamer

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

Coilwhine, en eller flera spolar som kommer i svängning, inte mycket att göra åt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Låter som att ditt nätagg är utsatt för "Coilwhine" liknar pipet detta? Byt nätagg. Kan i vissa fall vara grafikkortet som ställer till det, men gissar på att psun är grunden till alla problem

Permalänk
Medlem

Brukar vara komponenterna i grafikkortets strömförsörjning som skriker. Svårt att göra något åt.

Normalt sett brukar det inte höras pga att det drunknar i fläktljud, men när jag t.ex. körde med en Arctic Cooling S1 på mitt 4870 för några år sedan så var detta tjut det enda som hördes, vilket var tämligen irriterande...

Edit: kom iofs på att det väl faktiskt brukar gå att göra något åt det - har för mig att jag läst om att dränka spolarna i smältlim, men det funkar förstås bara om de är frilagda, och jag lovar inte att jag minns rätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Låter som att ditt nätagg är utsatt för "Coilwhine" liknar pipet detta? Byt nätagg. Kan i vissa fall vara grafikkortet som ställer till det, men gissar på att psun är grunden till alla problem

Tanken slog mig, men har aldrig haft det förut så jag var inte säker.
Surret låter ungefär som på bilden, men det känns lite konstigt att det är nätagget. surret hörs bara i spel, och försvinner helt i laddningstider när grafikkortet inte är belastat.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Brukar vara komponenterna i grafikkortets strömförsörjning som skriker. Svårt att göra något åt.

Normalt sett brukar det inte höras pga att det drunknar i fläktljud, men när jag t.ex. körde med en Arctic Cooling S1 på mitt 4870 för några år sedan så var detta tjut det enda som hördes, vilket var tämligen irriterande...

Edit: kom iofs på att det väl faktiskt brukar gå att göra något åt det - har för mig att jag läst om att dränka spolarna i smältlim, men det funkar förstås bara om de är frilagda, och jag lovar inte att jag minns rätt.

Täcker garantin om det är grafikkortet? Det är bara 2-3 månader gammalt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

Kan ha något med nätaggregatet att göra, kolla upp detta!

Visa signatur

Spelar: Black Desert Online (GM för guilden Necrotic), DotA 2

Permalänk
Medlem

Ljudet kan jag överleva, men jag är orolig för om det är skadligt :/

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av oGGamer:

Tanken slog mig, men har aldrig haft det förut så jag var inte säker.
Surret låter ungefär som på bilden, men det känns lite konstigt att det är nätagget. surret hörs bara i spel, och försvinner helt i laddningstider när grafikkortet inte är belastat.

När grafikkortet belastas drar datorn mycket ström, och då belastas nätagget mer. Kan mycket väl vara coilwhine från nätagget.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem

Like this!?

Permalänk

Jag har hört det vid vissa tillfällen efter att jag har bytt chassi, har jag kanske stött i något? Det hörs bara när jag ändrar frekvensen på grafikkortet och när jag startar datorn så det störmig inte så mycket. PSUn borde inte vara så belastat för att det är 700w med ett gtx 760.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oftast är det mest coil whine när fps blir hög som i tex menyer. Det går att begränsa fps och därmed minska coil whine. Du kan använda MSI Afterburner tillsammans med Rivaturner Statistics Server. Finns bra instruktioner på youtube observera att i den senaste Rivaturner så justerar du max fps i huvudmenyn inte i settings som de visar. Har själv provat med nax 60 fps på Gtx 980 MSI Gaming och på Asus Strix för att minska coil whine.

Skickades från m.sweclockers.com