Varför jag inte tycker man ska köpa SSD

Permalänk

"Also in 1961, Bryant Computer Products introduced its 4000 series disk drives. These massive units stood 52 inches (1.3 m) tall, 70 inches (1.8 m) wide, and had up to 26 platters, each 39 inches (0.99 m) in diameter, rotating at up to 1200 rpm. Access times were from 50 to 205 ms. The drive's total capacity, depending on the number of platters installed, was up to 205,377,600 bytes, or 196 MiB."

Fan vad nice det vore om hårddiskar verkligen höll i 50 år

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Vänta du, om 10 år har SSD:n blivit uråldrad då finns den säkert i 1TB.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Vänta du, om 10 år har SSD:n blivit uråldrad då finns den säkert i 1TB.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021835

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det är 2011 nu, på samma sätt som man inte orkar vänta på webbsidor som tar flera sekunder att ladda så vill man ju också ha en rapp dator. Anledningen till att inte köpa en SSD är att din budget är för begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRape:

SSD är onödigt och dyrt bara
Skit rent ut sagt.
Har du MASSOR med pengar, ja visst, lägg ut på det.
Men SSD är onödigt, har en helt vanlig disk och ser ingen speciellt stor skillnad på den och ett antal olika SSD diskar
SSD är en stor jävla lögn, dyrt skit för att kunna inbilla sig själv att datorn helt plötsligt blir super snabb..
Visst det blir snabbare, men fan heller så man märker det

Vilken sten har du levt under dom senaste åren? Datorn blir mycket snabbare med SSD... och väldigt märkbart är det också! Vad gör det då att alla ser istortsett likadana ut? Hade du då hellre föredragit att några till exempel lyser?

SSD gör datorn snabbare. (!)

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Saker som swap fil och hibernate blir rätt stort då hibernate filen blir större ju mer minne man har. Sen har du även Användar mappen som håller all Appdata och Temp mappen. och där behöver man minimum 5GB ledigt då många program och spel använder det för cache och spar filer.
Sen har du även program mappen etc etc. Helt plötsligt så är man uppe i runt 30-40GB.

Men 60GB är helt klart lite mycket. Dags att köra en rensning med Crap Cleaner då.
Men ska man skaffa en SSD för system disk så är det bäst att ha minst 60GB. 40GB går också. Men man får då slimma ner på en del saker. Och eventuellt flytta User mappen..

Själv ligger min system disk på 34GB använding just nu. Och då har jag en swap fil på 1GB som ökas till 8GB vid behov, och hibernate avstängt. Samt Photoshop, office installerat.
Skulle jag ha hibernate aktiverat så skulle den ta upp 6-8GB. och Om jag skulle låta Windows hantera swap storleken så skulle den hamna på 8GB.

Jo, absolut, jag tänkte i liknande banor, vilket var anledningen till att jag inte protesterade när någon annan sa 40GB tidigare, men 60GB är som sagt för mycket.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Har man inte jättebra koll på windows så tar en ren standardinstallation nästan 60GB. Min 55GB SSD vart nästan full efter nyinstallationen, innan jag hunnit rensa bort swapfil och hibernation.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Rätta mig om jag har fel men egentligen största anledningen att köpa en ssd är för hastigheten om man säger så... Vad ska ja då med den hastigheten till om ja inte ens har tillräckligt med utrymme för ett spel nästan :S Ta bara mig själva som exempel jag har Dirt3 , League of legends , Minecraft , Cs , Cod mw2 , Need for speed world , Test drive unlimited 2 och WoW installerat försök få in de på en ssd utan att behöva köpa en ssd för typ 10k -.-

Jag kör de spel jag spelar mest på min SSD och det har aldrig varit något problem att få plats med. Jag har en 120 gb och tre fyra spel har aldrig varit det minsta problem, ens när ett av del var wow som tar vansinnig plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Har man inte jättebra koll på windows så tar en ren standardinstallation nästan 60GB. Min 55GB SSD vart nästan full efter nyinstallationen, innan jag hunnit rensa bort swapfil och hibernation.

Va??
60GB? Hur många Windows installationer gjorde du?
Min ligger på 11gb.

// Freddan

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Har man inte jättebra koll på windows så tar en ren standardinstallation nästan 60GB. Min 55GB SSD vart nästan full efter nyinstallationen, innan jag hunnit rensa bort swapfil och hibernation.

Vad tusan har din dator knarkat!? En ny installation tar inte upp 60GB.

Som mest, om man räknar in initial storlek på Swap och hibernate filer och program mappar, så bör en ny installation av windows ta upp max 30GB.
Bör hamna i regel runt 20-30 för flesta. Detta drar iofs iväg så fort man börjar använda datorn och installerar saker.

Normalt så flyttar jag alltid mappar så som Dokument, Filmer, Musik och download mappen till mina mekaniska lagrings diskar.

Men annars så är 60GB mer än tillräckligt som dedicerad system disk.
Om man trots det lyckas fylla den. Så bör man se över vad tusan för skit man installerar på disken. Samt köra lite mer regelbunden CrapCleaner rensning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Vad tusan har din dator knarkat!? En ny installation tar inte upp 60GB.

Som mest, om man räknar in initial storlek på Swap och hibernate filer och program mappar, så bör en ny installation av windows ta upp max 30GB.
Bör hamna i regel runt 20-30 för flesta. Detta drar iofs iväg så fort man börjar använda datorn och installerar saker.

Min dator har knarkat RAM. Med 16 Gb installerat fick jag en växlingsfil på 16gb, + hibernation på 12gb. Det fyllde upp ganska bra

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Min dator har knarkat RAM. Med 16 Gb installerat fick jag en växlingsfil på 16gb, + hibernation på 12gb. Det fyllde upp ganska bra

Dra ner växlingsfilen då. Med 16GB ram så är det ytterst tveksamt att du skulle behöva använda den alls, och om du gör det, så skulle det inte vara mycket.
Litet sidospår, men Gb är inte lika med GB, 8b (bit) = 1B (byte).

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av n_sandstrom:

Min dator har knarkat RAM. Med 16 Gb installerat fick jag en växlingsfil på 16gb, + hibernation på 12gb. Det fyllde upp ganska bra

Och för att var lite petig här också, det bör vara hibernation som är på 16GB, den kopierar helt enkelt minnesinnehållet.
Växlingsfilen kan läggas på en hårddisk, den används ändå ganska sällan, möjligtvis kan du dela upp den och lägga en växligsfil på tex 2GB på SSDn, resten på hårddisken.
Annars är det kungligt med 16GB ram, CG skulle säkert inte nöja sig med mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

... innan jag hunnit rensa bort swapfil och hibernation.

Nej, växlingsfil känns till största delen föråldrat, har inte använt det på ett par år nu.

Skrivet av SteveK:

Dra ner växlingsfilen då. Med 16GB ram så är det ytterst tveksamt att du skulle behöva använda den alls, och om du gör det, så skulle det inte vara mycket.
Litet sidospår, men Gb är inte lika med GB, 8b (bit) = 1B (byte).

Skrivet av Ratatosk:

Och för att var lite petig här också, det bör vara hibernation som är på 16GB, den kopierar helt enkelt minnesinnehållet.
Växlingsfilen kan läggas på en hårddisk, den används ändå ganska sällan, möjligtvis kan du dela upp den och lägga en växligsfil på tex 2GB på SSDn, resten på hårddisken.
Annars är det kungligt med 16GB ram, CG skulle säkert inte nöja sig med mindre.

Nope, den var faktiskt bara 12. Vet dock inte om den har statisk eller dynamisk storlek.
16 för hibernation var vad jag hade väntat mig, och 24 för växlingsfilen, men antar att windows skalade ner det hela pga utrymmesbristen.

Vill man använda alla sina 8 processortrådar samtidigt så är 16Gb nästan ett måste

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted82:

Hahahaha humor. Trolla någon annan stans.

Det är sant men du vet ju inte, p12

Permalänk
Skrivet av DevilRape:

SSD är onödigt och dyrt bara
Skit rent ut sagt.
Har du MASSOR med pengar, ja visst, lägg ut på det.
Men SSD är onödigt, har en helt vanlig disk och ser ingen speciellt stor skillnad på den och ett antal olika SSD diskar
SSD är en stor jävla lögn, dyrt skit för att kunna inbilla sig själv att datorn helt plötsligt blir super snabb..
Visst det blir snabbare, men fan heller så man märker det

Höll på att slänga mitt tangentbord på dig genom skärmen :@ SSD borde stå för: Satans Snabb Disk!!

Det är VÄRT att köpa en disk så tänk dig för innan du slänger ur dig något sådant igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRape:

SSD är onödigt och dyrt bara
Skit rent ut sagt.
Har du MASSOR med pengar, ja visst, lägg ut på det.
Men SSD är onödigt, har en helt vanlig disk och ser ingen speciellt stor skillnad på den och ett antal olika SSD diskar
SSD är en stor jävla lögn, dyrt skit för att kunna inbilla sig själv att datorn helt plötsligt blir super snabb..
Visst det blir snabbare, men fan heller så man märker det

Haha troll..
SSD är det bästa sedan optiska möss.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Avstängd

Jag är inte rik eller har en massa pengar.....har en SSD ändå för det gör livet så mycket bättre

Tid är pengar= SSD är mycket snabb så man tjänar inte ''pengar'' genom att ha det snabbare

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRape:

SSD är onödigt och dyrt bara
Skit rent ut sagt.
Har du MASSOR med pengar, ja visst, lägg ut på det.
Men SSD är onödigt, har en helt vanlig disk och ser ingen speciellt stor skillnad på den och ett antal olika SSD diskar
SSD är en stor jävla lögn, dyrt skit för att kunna inbilla sig själv att datorn helt plötsligt blir super snabb..
Visst det blir snabbare, men fan heller så man märker det

Haha du är rolig Snacka inte om saker som du inte äns har testat själv. För det är ganska uppenbart att du inte vet något om SSD. Att byta ut min systemdisk som jag har OS på en partion och mina spel jag spelar mest på en annan partion på SSD'n va fan i mig det bästa jag gjort. Datorn startar sjukt fort och laddar allting sjukt fort. Det är nog av det största skillnad på prestanda datormässigt jag märkt när jag gick ifrån vanlig HDD till SSD.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRape:

Det är sant men du vet ju inte, p12

Kom med lite konkreta fakta istället för dina egna åsikter så får vi se

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntiselle:

Haha du är rolig Snacka inte om saker som du inte äns har testat själv. För det är ganska uppenbart att du inte vet något om SSD. Att byta ut min systemdisk som jag har OS på en partion och mina spel jag spelar mest på en annan partion på SSD'n va fan i mig det bästa jag gjort. Datorn startar sjukt fort och laddar allting sjukt fort. Det är nog av det största skillnad på prestanda datormässigt jag märkt när jag gick ifrån vanlig HDD till SSD.

Jag håller med för ja vet EXAKT vad du pratar om! HIGH FIVE!!

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem

Beställde igår en Samsung 830 128gb. Har skjutit upp köpandet av SSD jävligt länge, men nu äntligen blev det av. Och jag lever bara på studiebidraget, runt 450€/månad här i Finland

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Hjälpsam

Har börjat köra in min OCZ synapse cashe nu, skall bli intressant att se om det håller vad det lovar.
Blev lite chockad när jag formaterade, i windows stod den bara som 30GB inte 60, men det har vist något med att den är gjord för cashning att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Måste säga att SSD är knappast dyrare än SATA/IDE nu, vadå finns det hitta en SATA/IDE nu för 500 spänn? :S

Den billigaste jag hitta på inet/komplett låg på runt en tusenlapp, men dem flesta ligger på 3000-4000 kr.

SSD är mycket billigare nu,

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

(Hypotetiskt) Det blir vanligare och vanligare med SSD. Så småningom blir de större och billigare och kanske ersätter gamla diskar. Senare kommer program rent av kräva SSD för att fungera/starta ok.... Lika bra att ligga i fas med utvecklingen så bra man kan.

Permalänk
Medlem

Då är de också mycket billigare vid det laget och de nuvarande är skräp som man behandlar som man skulle behandla en HDD av samma storlek idag.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Hjälpsam

Vi får förutsätta att Thailändarna kommer tillbaka och börjar producera igen och då sjunker hårddiskarnas pris till vad det en gång var.
Ett tillfälligt högt pris skall inte avgöra denna fråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Då är de också mycket billigare vid det laget och de nuvarande är skräp som man behandlar som man skulle behandla en HDD av samma storlek idag.

sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Stolpskott.

Näe nåt så pass bra som stolpskott kan jag inte säga att det var.
Det liknar ju mer att han stod 5meter från en stor lada som han skulle försöka träffa med ett sniper gevär men missar och lyckas skjuta sig själv istället

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nygge:

Jag har 4 st SSDer i olika system.
1 i laptoppen, 1 i servern, 2 i "Gaming" datorn i en raid 0 conf.
Jag har aldrig haft några problem med någon av mina diskar.
Det är absolut den bästa uppdateringen jag någonsin gjort på något av dessa system.
Lapptoppen är nu snabbare totalt och den har bättre batteritid, svalare och låter mindre.
Servern går stabilt, är snabb och tyst när lagringsdiskarna inte står och jobbar
Gaming datorn är en dröm att sitta vid! Det handlar inte om att allt går snabbare utan det handlar mer om att allt flyter.
Det är inte några irriterande avbrott när du bara sitter och väntar.

Vad kan jag säga JAG älskar SSD!

Ps. Jag är fattig student.....

Vad har du för laptop och vilken modell ssd använder du till laptopen? Fungerar det på laptops från 2010?