Har CDON gjort en fuling och försöka lura mig?

Permalänk
Medlem

Har CDON gjort en fuling och försöka lura mig?

Nu är det så här att jag lade en stor order på CDON i måndags och tänkte att det skulle bli trevligt med lite datorbygge till helgen. När jag lade min order fanns alla varor i lager. Dagen efter ser jag på hemsidan att en av varorna slut i lager så jag kontaktar deras kundservice och ber dem ta bort varan och skicka resten så jag hade allt annat innan helgen. Planen var då att lägga en order hos en annan butik som faktiskt hade varan i lager.

Snart får jag ett svar av kundtjänst att varan minsann fanns i lager och att de redan skickat allt. Jag borde ha mitt paket ”inom kort” som de uttrycker sig. Värt att poängtera är att då är fortfarande statusen på min order ”varor packas” som jag frågar dem varför. Till svar får jag ” Det brukar ta lite tid för statusen att uppdateras. Din order har skickats iallafall.”

Eftersom paketet är postat måste det finnas ett kollinummer så jag kan spåra mitt paket och frågar efter det. Till svar får jag ”Det har tyvärr inte uppdaterats med ett kolli-id än.”

Jag fortsätter då fråga efter kollinummer dagen efter men inget svar har jag alls fått idag.
Kan CDON ha bluffat med min beställning och inte alls skickat den för att ”invänta” den sista varan i lager och på så vis inte förlora beställningen på den varan?

Nedan följer konversationen mellan mig och supporten:
Som ni ser är de väldigt snabba på att svara först.

Citat:

Fråga 2011-11-09 14:07
Hej, jag såg att en vara var slut på min order. Ni kan ta bort "vara xxx" från min order och skicka resten direkt så jag har min beställning innan helgen.

Svar 2011-11-09 14:26
Hej,
Tack för att du kontaktade oss.
Varan kom i lager igen. Alla dina beställda produkter skickades till dig igår och borde komma fram inom kort.

Fråga 2011-11-09 15:02
Jaha vad bra. Varför står det då i orderstatusen att mina varor packas?

Svar 2011-11-09 15:06
Hej,
Det brukar ta lite tid för statusen att uppdateras. Din order har skickats iallafall.

Fråga 2011-11-09 15:38
Vad blev det för kollinummer?

Svar 2011-11-09 15:40
Hej,
Det har tyvärr inte uppdaterats med ett kolli-id än.

Fråga 2011-11-10 11:29
Det står fortfarande att min order packas. Om ni skickade paketet i tisdags måste det ju finnas ett kollinummer?

Fråga 2011-11-10 17:12
Ni hade inte tänkt svara på detta? Dyker mitt paket upp idag?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

låter som en fuling. Men man vet aldrig. Kan också vara så att deras system är väldigt segt.

Men ifall det är en fuling så kan du också köra en fuling och skicka tillbaka sakerna och säga att du inte vill ha dom längre pga av sega leveransen.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

låter som en fuling. Men man vet aldrig. Kan också vara så att deras system är väldigt segt.

Men ifall det är en fuling så kan du också köra en fuling och skicka tillbaka sakerna och säga att du inte vill ha dom längre pga av sega leveransen.

Dock så får du ju vänta till nästa helg o bygga datorn då =/

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Det tar tid innan posten eller vem det nu är att få iväg kolli numret.. Händer väldigt ofta för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Du kommer se när posten har tagit paketet från cdon och då ser du om dom ljuger eller ej.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Cdon är ju inget litet källarföretag så det handar nog om att den person du pratat med inte riktigt vet hur det ligger till och då ger de svar han tror du vill ha. De försöker nog inte lura dig men det verkar lite osäkert om du får några prylar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gathor:

låter som en fuling. Men man vet aldrig. Kan också vara så att deras system är väldigt segt.

Men ifall det är en fuling så kan du också köra en fuling och skicka tillbaka sakerna och säga att du inte vill ha dom längre pga av sega leveransen.

CDON har varit snabba och smidiga för mig iaf. Bästa butiken faktiskt med sjukt bra priser.

edit: ska tilläaggas att jag köpte när allt var i lager enligt butik, och det var det.

Permalänk
Medlem

Haft massor med problem med felaktiga lagersaldon, uteblivna leveranser, felaktiga order-besked och tjafsiga returer med CDON. Handlar därför aldrig där längre.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Haft massor med problem med felaktiga lagersaldon, uteblivna leveranser, felaktiga order-besked och tjafsiga returer med CDON. Handlar därför aldrig där längre.

Dito (när det gäller datorgrejor).
Hade ett chassi på order i ett par veckor (CDON hade lägst pris på prisjakt). Gav till slut upp och köpte det från ett annat ställe och fick det levererat inom ett par dagar.

Visa signatur

- "Only a fool would say that!"

Permalänk
Medlem

Dyker det inte upp innan helgen blir det avbeställning. Att de "inte kan få fram" ett kollinummer som de själva skickat iväg är mysko.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Kollinummer ska man ju få på mail automatiskt när allt skickats..
Cdon var lustigt att ha och göra med när jag skulle köpa grejjer därifrån också,även konstiga svar fick jag.
Handlar inte längre där,har inget posetivt därifrån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Dyker det inte upp innan helgen blir det avbeställning. Att de "inte kan få fram" ett kollinummer som de själva skickat iväg är mysko.

Jag beställde också datordelar i tisdags (för Skyrim). De "packas" forfarande. Frågade hur det kunde ta flera dagar att packa 3 varor och fick som svar att de har problem med lagret men "eftersom dina varor har packats så länge borde de skickas när som helst"...

Det kommer när det kommer. Både Inet och Webhallen är 10% dyrare (400kr) så jag står ut att vänta några dagar till. Jag avbeställer någon gång i nästa vecka.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Nu fick jag mitt första svar från dem ikväll:

Citat:

Svar 2011-11-10 21:38
Hej,

Ber så mycket om ursäkt för informationen jag gav dig. Din order har inte blivit skickad ännu. Alla dina varor som du har beställt finns inne iallafall och lagret kommer inom kort att samla ihop din order och skicka ut den till dig.

Det är anledningen till varför det inte fanns något kolli-id.

Därför gjorde jag nu en avbeställning.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Kollinumret ska finnas i deras system när paketet är igentejpat och fraktsedeln påklistrad, det spelar ingen roll om posten har hämtat det eller inte. Sen att posten inte registrerar det förrän det hämtas är en annan sak, men en anställd på cdon ska kunna leta fram uppgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbear:

Kollinumret ska finnas i deras system när paketet är igentejpat och fraktsedeln påklistrad, det spelar ingen roll om posten har hämtat det eller inte. Sen att posten inte registrerar det förrän det hämtas är en annan sak, men en anställd på cdon ska kunna leta fram uppgifterna.

Fortsättningen ikväll har varit:

Citat:

Fråga 2011-11-10 21:40
Då väljer jag att avbeställa min order helt och hållet.

Svar 2011-11-10 21:42
Hej,
Då din order kommit så långt i orderhanteringen har vi tyvärr ingen möjlighet att avbeställa den. Vi ber dig återkomma till oss om du efter leveransen fortfarande vill returnera ordern, så får du göra detta på vår bekostnad.

Fråga 2011-11-10 21:52
Den var ju inte ihopplockad av lagret ännu enligt ditt tidigare meddelande. Annars får jag returnera varorna till er i efterhand.

Svar 2011-11-10 21:55
Hej,
När paketet har kommit till posten så kan du bara be de att skicka tillbaka paketet till oss.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sett att se om det har packats eller ej är om du har fått kolli id, företag skriver själva ut "adresslapparna" på paketen när de är packade och det är då kolli id skapas och skickas till dig.
Det är det Förhandsinformation mottagen betyder.
Så om inte ens den finns än så är det ju nästan garanterat att det inte är "packat och klart" som företagen säger.

Edit: aww im too slow

Permalänk
Medlem

Skumt som fan, helt enkelt

Permalänk
Medlem

Sånt här har jag sett flera gånger hos olika företag. Riktigt irriterande är det!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Om du nu får varorna, efter visst trassel förstås, är det väl bara att ta emot med ett sure leende? CDON är som sagt förvisso inget litet företag, och det kommer alltid att finnas brister i vad gäller kommunikation mellan kunden och butiken, men att dom skulle försöka lura/blåsa dig tolkar jag som extremt liten. Dom har inget att tjäna på det, dessutom tar det ju med all säkerhet längre tid att få dina varor om du väljer att avbeställa och köpa på annat håll? Nej, bit i det sura äpplet över att dom screwed up så att säga och var lite småsur på dom bara. Du ska se att det känns bättre när du väl fått dina grejer

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

De gånger jag beställt från cdon har jag aldrig fått något kolli id. Det har bara stått "postad", medan jag väntat på kolli id har jag istället fått ett sms "ditt paket kan nu hämtas...".

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt saker som händer är jag rädd. Tror knappast dom gjorde det med flit.

Behåll varorna när dom väl kommer du, det kommer ju bara ta ännu längre tid att skicka tillbaka och beställa hem igen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Om du nu får varorna, efter visst trassel förstås, är det väl bara att ta emot med ett sure leende? CDON är som sagt förvisso inget litet företag, och det kommer alltid att finnas brister i vad gäller kommunikation mellan kunden och butiken, men att dom skulle försöka lura/blåsa dig tolkar jag som extremt liten. Dom har inget att tjäna på det, dessutom tar det ju med all säkerhet längre tid att få dina varor om du väljer att avbeställa och köpa på annat håll? Nej, bit i det sura äpplet över att dom screwed up så att säga och var lite småsur på dom bara. Du ska se att det känns bättre när du väl fått dina grejer

Om de hade varit ärliga och sagt som det var istället för att ljuga hade jag kanske kunnat haft överseende med detta men inte som det är nu. Nej, CDON har gjort bort sig denna gång.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Beställde 3 datorkomponenter i Måndags och det står fortfarande "Varorna packas" hade hoppats på att 4 dagar skulle räcka för att få sakerna, men det verkar inte som det. Skulle jag vetat om detta skulle jag hellre lagt till 200 kronor och köpt allt från inet, där tog det mindre än 24 timmar för mig att få sakerna.
Blir jävligt besviken om jag inte får de imorgon, vilket jag troligtvis inte kommer att få..

Permalänk
Medlem

Gud vad less jag blir på CDON. Jag loggade just in och skulle kolla hur det gick med min order (Skyrim guiden), och dom har inte ens packat ordern.
Och inte nog med det så har dom sänkt priset på den nu Hoppas jag får guiden för det aktuella priset iaf...

CDON kommer jag hålla mig borta ifrån iaf!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atr0x:

Beställde 3 datorkomponenter i Måndags och det står fortfarande "Varorna packas" hade hoppats på att 4 dagar skulle räcka för att få sakerna, men det verkar inte som det. Skulle jag vetat om detta skulle jag hellre lagt till 200 kronor och köpt allt från inet, där tog det mindre än 24 timmar för mig att få sakerna.
Blir jävligt besviken om jag inte får de imorgon, vilket jag troligtvis inte kommer att få..

Gör som jag, avbeställ och beställ någon annanstans. Principsak i detta fall. Tänk om man får problem i framtiden med sakerna och blir bemött på samma sätt vid eventuell reklamation?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Gör som jag, avbeställ och beställ någon annanstans. Principsak i detta fall. Tänk om man får problem i framtiden med sakerna och blir bemött på samma sätt vid eventuell reklamation?

Jag skulle gärna avbeställt om jag redan inte hade betalt för allt.. Känns omständligare att avbeställa än att vänta.. vette fan hur det blir med pengarna vid en avbeställning

Permalänk

Jag tror knappast att det handlar om en fuling då dom är ett stort företag och knappast bryr sig om en enda persons order. Jag gissar på sega system och/eller inkompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atr0x:

Jag skulle gärna avbeställt om jag redan inte hade betalt för allt.. Känns omständligare att avbeställa än att vänta.. vette fan hur det blir med pengarna vid en avbeställning

de har 30-31 dar på sig att skicka tillbaka pengarna.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag haft tur. Det verkar som de har två olika lager. Dock går det inte lika fort för leveransen jämfört med komplett, inet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sakerna har alltså inte packats/plockats ännu men avbeställning nekas ändå? hmm

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.